معاون توسعه و پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: طوفان شاهین پس از طی مسافت حدود یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتری از شمال غرب هند تا جنوب دریای عمان، بالاخره به سواحل کشور عمان برخورد کرد و پس از تضعیف شدن به طور کامل از بین رفت.

طوفان شاهین پس از فعالیت ۱۲۰۰ کیلومتری در جنوب دریای عمان آرام گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان؛ دوست محمد کلیم اظهارداشت: چهارشنبه گذشته کم فشار فعال در شمال غرب هند با ورود به دریای عرب به یک کم فشار حاره ای تبدیل شد و با دریافت انرژی لازم از دریا، به یک چرخند حاره ای تبدیل شد.

وی افزود: این چرخند سپس با دریافت انرژی از آب دریا به یک طوفان گرمسیری شدید تبدیل شد و به سمت سواحل ایران و دریای عمان حرکت کرد.

 معاون توسعه و پیش‌بینی  هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: طوفان پس از نزدیک شدن به سواحل استان و عبور از مقابل آن، به سمت آبهای مرکزی دریای عمان متمایل شد و حرکتی جنوب غربی به خود گرفت.

وی ادامه داد: برآوردهای ما نشان می‌دهد که طوفان حاره ای شاهین در فاز ثانویه خود حدود یک‌هزار و ۲۰۰  کیلومتر و در فاز اولیه از خلیج بنگال تا غرب هند با نام «گلاب» بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر طی کرده است.

کلیم خاطرنشان کرد: طوفان شاهین پس از برخورد به ساحل کشور عمان در فاصله حدود ۱۶۰ کیلومتری از غرب مسقط به کم فشار تبدیل شد و در نهایت از بین رفت.

وی گفت: این طوفان سبب وقوع بارش های شدید، باد شدید و گردوخاک، سیلاب و آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه های محلی، صاعقه و افزایش شدید ارتفاع موج در مناطق ساحلی سیستان و بلوچستان شد.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس اعلام مسوولان محلی طوفان حدود ۷۰۰ میلیارد ریال به شبکه برق منطقه خسارت وارد کرده و خسارت سایر بخش ها همچنان درحال برآورد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.