وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، ماکرون و بلینکن در پاریس و برای نخستین بار پس از بحران آکوس دیدار کردند.

اولین دیدار بلینکن با ماکرون پس از بحران زیردریایی‌ها

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بحران آکوس در پی توافق مشارکتی با همین نام بین انگلیس، آمریکا و استرالیا باعث سردی روابط بین این سه کشور با فرانسه شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت، توافقی برای تقویت همکاری با دولت پاریس در پی دیدارش با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به دست آمد اما هنوز راه‌حل‌های نهایی اتخاذ نشده است.

بلینکن برای بررسی و گفتگو درباره اقداماتی در راستای ایجاد اعتماد به پاریس رفته است.

تصمیم استرالیا برای لغو قرارداد بزرگ خرید زیردریایی از فرانسه باعث شده تنشی میان متحدان غربی که برای مقابله با چین با یکدیگر همراه هستند، پدید آید.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که این دو در مورد پروژه های مشترک احتمالی که ممکن است توسط ماکرون و جو بایدن ، رئیس جمهور اعلام شود ، ملاقات خواهند کرد ، در تاریخ و مکان خاصی که هنوز مشخص نشده است. این مقام درباره جزئیات این پروژه ها توضیح نداد ، اما گفت که احتمالاً شامل تلاش های هند و اقیانوس آرام و غرب برای جلوگیری از رشد چین در آنجا و مناطق دیگر ، ناتو و سایر اهداف فرا اقیانوس اطلس شامل اتحادیه اروپا و همکاری ضد تروریسم در منطقه ساحل آفریقا باشد.

این مقام گفت ماکرون و بلینکن توافق کرده اند که از اختلافات به عنوان فرصتی برای "تعمیق و تقویت هماهنگی" استفاده کنند و مذاکرات را "بسیار سازنده" توصیف کرد.

این دیدار تقریباً ۴۰ دقیقه ای و رو در رو در حالی صورت گرفت که فرانسه خواستار بازگرداندن اعتماد از سوی ایالات متحده شده بود. یک مقام فرانسوی که نامش فاش نشده است ، گفت که "ملاقات طولانی مدت و رو در رو" بلافاصله پس از دیدار بلینکن با امانوئل بون، مشاور امنیت ملی ماکرون صورت گرفت.

 به گفته این مقام ، بون بلینکن را "به منظور بررسی راههای برقراری مجدد روابط پس از فراخواندن سفیر فرانسه و کمک به بازگرداندن اعتماد بین فرانسه و ایالات متحده" ملاقات کرد.

ماه گذشته میلادی، آمریکا، استرالیا و انگلیس یک شراکت دفاعی سه‌جانبه جدید موسوم به آکوس (AUKUS) اعلام کردند. در حالی که ظاهرا بلوک جدید سه‌جانبه علیه هیچکسی تعریف نشده است، چین ابراز نگرانی کرده است که پیمان آکوس، صلح و امنیت را تضعیف کرده و رقابت تسلیحاتی را در منطقه تشدید کند.

اتحادیه اروپا در قبال چین که یکی از شرکای مهم بازرگانی اتحادیه به حساب می‌آید، موضع ملایم‌تری را نسبت به آمریکا نشان می‌دهد که همراه با انگلیس و استرالیا این قرارداد جدید را منعقد کرده که به نظر می‌رسد برای مقابله با قاطعیت روزافزون چین در اقیانوس آرام طراحی شده است.

اما منتقدان می‌گویند که این توافق، تلاش‌های گسترده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای کنار هم آوردن متحدان از جمله فرانسه را بی اثر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.