بدون تردید می‌توان گفت دلدادگی به اهل بیت(ع) تابع هیچ قاعده و قانونی نیست، نه می‌شود آیین‌نامه نوشت، نه می‌شود مانع عرض ارادت کسانی شد که می‌خواهند به پیشگاه امامشان بیایند.

خدمت‌رسانی به زائران پیاده انفرادی

آخر ماه صفر سال‌های سال است برای بسیاری از عاشقان امام مهربانی‌ها فرصت زیارتی جانانه با پای پیاده است اما در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا محرومیتی اجباری را تجربه کرده‌اند.

امسال هم بنا بر اعلام ستاد مقابله با کرونا مقرر بود هیچ کاروان پیاده‌ای از شهرستان‌ها راهی مشهد نشود اما دلدادگان رضوی امسال دیگر تحمل این محرومیت را نداشتند و قدم در راه حرم معشوق گذاشتند هرچند بسیار کمتر از چند سال گذشته بودند اما آرام آرام بر تعداد آن‌ها افزوده شد و کار به جایی رسید که مسیر قدیمی نیشابور به زائران پیاده اختصاص یافت تا خطری آن‌ها را تهدید نکند.

از سوی دیگر برخلاف سال‌های گذشته که نهادها یا دستگاه‌های مختلفی پای کار بودند تا به زائران خدمت‌رسانی کنند، امسال درابتدا خبر آنچنانی نبود و این احتمال وجود داشت که نبود برخی امکانات مورد نیاز زائران موجب بروز مشکلاتی شود که البته این اتفاق رقم نخورد و خوشبختانه امکانات اولیه و ضروری زائران فراهم شد.

سخنگوی جمعیت خدمت‌گزاران زائران پیاده امام رضا(ع) گفت: هر سال همزمان با دهه پایانی ماه صفر زائران پیاده از اقصی نقاط کشور به سوی مشهد حرکت می‌کنند که پارسال و امسال به سبب شیوع کرونا از تعداد آنان کاسته شده بود.

حسین رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه با توجه به مصوبه ستاد مقابله با کرونا برخلاف سال‌های گذشته هیچ دعوتی از زائران برای پیاده‌روی به سمت مشهد به عمل نیامده بود و زائران به صورت کاروانی مجوز ورود به مشهد را نداشتند، اظهار کرد: هرچند امسال به صورت کاروانی مجوزی صادر نشد و پلیس راه هم اعلام کرده بود ورود کاروان‌های پیاده به مشهد پذیرفته نمی‌شود، اما وقتی زائران به صورت خودجوش پیاده حرکت کردند و به مشهد آمدند، پلیس راه مجبور شد جاده قدیم مشهد را برای تردد خودروها به علت فراوانی حضور زائران پیاده و به دلیل اینکه حادثه‌ای رخ ندهد ببندد.

وی با اشاره به بازدید تولیت آستان قدس رضوی و آمدن مسئولان به ایستگاه‌ها و دیدن زائران که قرار بر این شد به زائران خدمت‌رسانی شود، گفت: آنچه ما در حوزه خدمت‌رسانی داشتیم مثل باز کردن ایستگاه‌های صلواتی و نیز خدمت‌رسانی در سه حوزه فرهنگی، رفاهی و درمانی به زائران در مسیر جاده‌های مشهد به نیشابور، مشهد به قوچان، مشهد به کلات، مشهد به سرخس و جاده قدیم را در این ایستگاه‌ها به نحو مطلوب انجام دادیم.

وی عنوان کرد: پیش از سیل حضور زائران، ۱۶ایستگاه صلواتی خدمت به زائران در مسیرها فعال شده بود، اما به محض اینکه زائران بیشتر شدند تعداد ایستگاه‌ها را فعال‌تر کردیم و با ۴۴ایستگاه صلواتی خدمت‌رسانی به زائران را به انجام رساندیم.

وی درخصوص شب‌مانی زائران در مشهد با اشاره به اینکه توصیه شده بود شب را در مشهد نمانند و اگر می‌خواهند بمانند از اماکن امن استفاده کنند، گفت: با هماهنگی که با فرمانداری انجام شد ۵۱ محل اسکان را با کمک آموزش و پرورش، تربیت بدنی و شهرداری آماده کردیم و تقریباً ۱۶ محل هم در حوزه‌های قبلی آماده شده بود که در مجموع ۶۶محل برای اسکان زائران در محل‌های مختلف در مشهد پیش‌بینی شده بود.

وی همچنین افزود: در مسیر نیز ایستگاه‌های بزرگ صلواتی که برای بیش از ۵هزار نفر محل خواب داشتند از امکانات خواب برای استراحت زائران استفاده می‌کردند و چون تعداد معدودی شب را در مسیر می‌خوابیدند استراحت آن‌ها در فضاهای بزرگ منعی از نظر واگیری بیماری کرونا نداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.