سردار ابراهیم قربان‌زاده گفت: سلسله اقدامات پلیسی صورت گرفته در استان سبب کاهش ۵۵ درصدی سرقت‌های مسلحانه،۲۰ درصدی سرقت خودرو،۲۲ درصدی تجاوز به عنف،۱۷ درصدی قتل و... شد.

کاهش جرایم خشن در خراسان رضوی

پلیس هوشمند و امنیت پایدار

جانشین فرماندهی انتظامی خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته ناجا، ضمن تبریک این هفته به خانواده شهدای ناجا و مأموران پلیس، بیان کرد: براساس تصمیم‌های صورت گرفته شعار هفته ناجا در سال جاری «پلیس هوشمند و امنیت پایدار» است. درخصوص تحقق شعار هفته ناجا امیدواریم مانند همیشه با همراهی خوب مردم عزیز و رسانه‌ها بتوانیم اقدامات مناسبی انجام دهیم تا شاهد هرچه بیشتر ارتقای امنیت در جامعه باشیم.

وی تصریح کرد: هفته ناجا از ۱۷ تا ۲۳ مهرماه ادامه خواهد داشت و برای تمامی روزهای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است. در این ایام ۲۹ عنوان برنامه و ۳۲۷ فعالیت در زمینه خدمت به هم‌استانی‌های عزیز تدارک دیده شده است.

تجلیل از آمران به معروف، خیران امنیت‌ساز، همایش طلایه‌داران فرهنگ‌ساز، رونمایی از نمونه‌های ترافیکی، برگزاری مسابقات مختلف و... نمونه‌ای از اقدامات برنامه‌ریزی شده است.

فوت ۱۱ مأمور پلیس به خاطر کرونا

جانشین فرماندهی انتظامی استان ادامه داد: خوب است مردم عزیز بدانند تا کنون ۱۱ نفر از همکاران خدوم ما در استان به واسطه ابتلا به بیماری کرونا جان خودشان را از دست داده‌اند که به روح پاک آن‌ها درود می‌فرستیم. همچنین حدود یک سوم مأموران پلیس در سطح استان به این بیماری مبتلا شده‌اند، دلیل این موضوع هم این بود زمانی که دیگر دستگاه‌ها با یک دوم و یا کمتر به خدمت‌رسانی مشغول بودند، تمامی همکاران ما در صحنه انجام وظیفه حضور داشتند.

در هفته ناجا دو مرکز آموزش سربازان در شهرهای نیشابور و سبزوار راه‌اندازی خواهد شد. سامانه هوشمندسازی خدمات پلیسی هم افتتاح و در پی آن برنامه‌ریزی شده افرادی که نیاز به پیگیری پرونده انتظامی دارند، بدون مراجعه به مراکز انتظامی در جریان روند پرونده خود قرار گیرند.

هر۲۰ ثانیه یک عملیات

سردار قربان‌زاده در تشریح اقدامات یک ساله پلیس هم بیان کرد: در باز زمانی یک ساله همکاران ما به بیش از ۵ میلیون تماس تلفنی پاسخ داده‌اند که این میزان تماس حدود ۱۳ درصد افزایش داشته است.

اگر به نوعی دیگر بخواهیم حجم ورودی تماس‌ها را بیان کنیم، در هر ثانیه یک تماس با پلیس گرفته شده است. از میان تماس‌های گرفته شده بیش از یک میلیون و ۷۰۰هزار مورد آن عملیاتی شد که حدود ۴۰ درصد کل تماس‌ها را به خود اختصاص داد.

برهمین اساس مأموران پلیس در هر ۲۰ ثانیه به یک مأموریت اعزام شده‌اند. در این بازه زمانی یک ساله هم بیش از ۲ میلیون نفر از هم‌استانی‌ها مراجعه مستقیم به مراکز انتظامی داشتند.

کاهش قتل، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف

جانشین انتظامی استان ادامه داد: در حوزه بدرقه متهمان دستگیر شده هم همکاران ما بیش از ۱۸ هزار نفر را به مراجع قضایی و... منتقل کرده‌اند. میزان تشکیل پرونده‌های انتظامی هم به رقمی بیش از ۷۱۴ هزار فقره رسید و در همین زمینه بیش از ۱۰۳ هزار دستور قضایی اجرا شد.

برخی از شهروندان هم  از خدمات مشاوره پلیس در کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها استفاده کردند که تعداد آن فراتر از ۵۱ هزار مورد بود و در پی این اقدام ۷۰درصد پرونده‌ها منجر به صلح شد.

وی بیان کرد: سلسله اقدامات پلیسی صورت گرفته در استان سبب کاهش ۵۵ درصدی سرقت‌های مسلحانه،۲۰ درصدی سرقت خودرو،۲۲ درصدی تجاوز به عنف،۱۷ درصدی قتل و... شد.

براساس بررسی‌ها، ۸۰ درصد کشف خودروهای سرقتی در ۴۸ ساعت ابتدایی وقوع سرقت بوده که نشان از تلاش ویژه همکاران ما در این زمینه دارد.

همچنین با تلاش مأموران پلیس بیش از ۳۴ تن انواع مواد مخدر کشف و ۲۸ باند تهیه و توزیع مواد مخدر نیز متلاشی شد. در پی این اقدامات دقیق پلیسی، ۹۴۳ قبضه سلاح جنگی و شکاری از متهمان کشف شد. همچنین افزایش ۹۴ درصدی کشفیات مواد مخدر را نیز شاهد بوده‌ایم.

اوباش در محاصره مردان قانون

سردار قربان‌زاده بیان کرد: حدود ۳ هزار و ۹۱۵نفر معتاد و ۲ هزار و ۵۷ نفر قاچاقچی دستگیر شده‌اند. مسئله مهمی که همواره مورد آزار و نگرانی مردم است، خرده‌فروشان مواد مخدر در محلات هستند که در این زمینه دستگیری بیش از ۷ هزار و ۲۶۲ مورد خرده‌فروش مواد مخدر انجام شده است. از سوی دیگر ۴۳۴ نفر از اراذل و اوباش که به نوعی امنیت مردم را در بعضی محلات و به مخاطره می‌انداختند دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. در حوزه فضای سایبر هم بیش از ۱۱ هزار پرونده تشکیل و بیش از ۱۴۱ هزار نفر نیز دستگیر شدند.

جمع‌بندی‌های پلیسی نشان می‌داد حدود ۳۳درصد از افرادی که در این یک سال دستگیر شدند دارای سوابق متعدد بودند یعنی تکرار جرم داشتند. میانگین سنی سارقان دستگیر شده هم بین ۲۵ تا ۳۹ سال بود. جانشین انتظامی استان اظهار کرد: مأموران پلیس در حوزه تصادفات هم در هر روز بیش از ۷۷۴ مورد کارشناسی انجام داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.