کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی از کاهش دمای هوا در استان خبر داد و گفت: با نفوذ سامانه پرفشار جوی روند کاهشی دمای هوا از روز گذشته در استان آغاز شد و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت.

موج سرما و یخبندان پاییزی در راه خراسان‌جنوبی

به گزارش قدس آنلاین، جواد نخعی امروز  اظهار داشت: براساس خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی برای امروز(۱۷ مهر) و فردا(۱۸ مهر) پدیده غالب در اکثر نقاط استان وزش باد و گرد و خاک خواهد بود.

وی از کاهش دمای هوا در استان خبر داد و بیان داشت: با نفوذ سامانه پرفشار جوی روند کاهشی دمای هوا از روز گذشته در استان آغاز شد و تا اواسط هفته آینده ادامه خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: وقوع کمینه‌ دمای صفر درجه سلسیوس و کمتر از آن در مناطق سردسیر به‌ویژه سربیشه، قاین، زیرکوه و درمیان قابل پیش‌بینی است و دمای هوا در این مناطق با کاهش ۵ تا ۱۰ درجه‌ای همراه خواهد بود.

نخعی به فعالان بخش کشاورزی، دامداران و گلخانه‌داران استان توصیه کرد تا تمهیدات و اقدامات لازم برای کاهش خسارات ناشی از سرما و یخبندان بیندیشند.

وی اضافه کرد: کشاورزان محصولاتی مانند زرشک و گیاهان دارویی، ذرت،پنبه و چغندر قند و غیره که قابل بهره‌برداری است را جمع‌آوری و به مکان‌های سرپوشیده انتقال دهند.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی ادامه داد: همچنین کنترل سامانه‌های سرمایشی برای سالن‌های پرورشی از جمله مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌ها، اقدامات لازم برای کاهش خسارت سرمازدگی پاییزه، آبیاری باغ ها و مزارع در محدوده دوره سرما، تخلیه آب سامانه‌های تحت فشار و سمپاش‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی و پوشاندن نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر از جمله تدابیری است که باید اندیشیده شود.

نخعی در پایان خاطرنشان کرد: در شبانه‌روز گذشته سربیشه با کمینه دمای ۳ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین و دهسلم با کمینه دمای ۳۸ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین نقاط استان بوده‌اند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.