صنعت گردشگری در شهر تاریخی کرمان روزگار ناخوشی را سپری می‌کند و در پساکرونا نیز نمی‌توان در استانی که ۷ اثر جهانی دارد چشم انداز روشنی مشاهده کرد.

اقتصاد ورشکسته گردشگری در شهر تاریخی کرمان/چشمان مسئولان بسته است

به گزارش قدس آنلاین، استان کرمان هفت اثر ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، روستای میمند، کویر لوت، قنات‌های بم و جوپار، روستای دارستان را در یونسکو به ثبت رسانده و از این نظر در کشور پیشتاز است.

از سوی دیگر قرار گرفتن مرقد مطهر شهید سلیمانی کرمان را به مرکز توجه دوست داران جبهه مقاومت تبدیل کرده است و بخش قابل توجهی از گردشگرانی که در سال گذشته وارد استان شده‌اند در این قالب می‌توان طبقه بندی کرد اما در کنار تمام داشته‌های استان کرمان نمی‌توان برنامه ریزی مدونی را برای توسعه صنعت گردشگری در استان مشاهده کرد.

در این میان باید به صدها اثر تاریخی دیگر که ارزشمندند اما در یونسکو ثبت نشده‌اند اشاره کرد به عنوان مثال می‌توان به محوطه‌های تاریخی دقیانوس در جنوب کرمان و یا ارگ راین و بازار کرمان اشاره کرد.

اما سوال اساسی این است که برای توسعه گردشگری در استان چه روی داده است؟ دوران شیوع کرونا در کشور زمان خوبی برای برنامه ریزی برای توسعه زیر ساخت‌های گردشگری بود اما عملاً در این دوران می‌توان بی توجهی و فراموشی حتی در زمینه نگهداری و مرمت که گاه از کمبود اعتبار و گاه از عدم مدیریت ناشی می‌شد را دید!

آینده مبهم گردشگری کرمان در پسا کرونا

این روزها با تکمیل شدن واکسیناسیون گشایش‌هایی در زمینه آغاز مجدد صدور مجوز ورود گردشگران را در کشور مشاهده کرد اما باید سوال کرد وضعیت زیر ساخت‌های گردشگری در بزرگترین استان کشور در چه مرحله‌ای قرار دارد.

شیوع کرونا و تحریم‌ها موجب شد عملاً بودجه‌های مرمت و نگهداری آثار تاریخی کاهش یابد و پروژه‌هایی مانند بهسازی و مرمت میدان ارگ کرمان، خیابان تجلی، حمام باغ لله و بازار تاریخی کرمان و ارگ بم و حتی ارگ بم به کندی پیش رفته است.

در برخی موارد هم شاهد آسیب به آثار تاریخی هستیم که می‌توان به تخت درگاه قلی بیگ و بخش‌هایی از بازار اشاره کرد.

اقتصاد هتل داری در استان به شدت ضربه خورده است و واحدهای بومگردی نیز در بسیاری از موارد تعطیل شده‌اند و نیروهای متخصص حوزه گردشگری طی این مدت جذب مشاغل دیگر شده‌اند.

در خصوص توسعه زیر ساخت‌ها در شهر کرمان نیز رویداد قابل توجهی روی نداده است، پیش بینی می‌شود با کنترل کرونا ورود گردشگران مذهبی به شهر کرمان برای بازدید از گلزار شهدا و مرقد شهید سلیمانی افزایش یابد که در سالگرد شهید سلیمانی این حضور به اوج می‌رسد اما سوال این است که سرانجام طرح‌های وعده داده شده برای توسعه شهر کرمان چه شد؟

طی این مدت چه اقدامی برای بهسازی و توسعه زیر ساخت‌های استان کرمان انجام شده است؟ عملاً در این زمینه نیز در کرمان شاهد خلاء های جدی هستیم و دستگاه مشخصی برای متولی گری در این زمینه نیز وجود ندارد و تمام کارها به صورت جزیره‌ای و منفک انجام می‌شود.

گویا قرار است نخستین سالگرد شهید سلیمانی پس از کرونا با همین زیر ساخت‌هایی برگزار شود که از قبل کرمان داشت و با توجه به تجربه‌های قبلی هیچ تناسبی بین حجم افراد شرکت کننده در این مراسم با امکانات موجود در گلزار شهدای کرمان وجود ندارد.

زمانی که از دست رفت

از سوی دیگر دستاوردهای کرمان در زمینه احداث مراکز بومگردی نیز در حال از بین رفتن است، صدها واحد بومگردی پس از نزدیک به دو سال از شیوع کرونا با استهلاک زیر ساخت‌ها، تغییر شغل نیروهای کار، تغییر کاربری و ورشکستگی مطلق مواجه شده‌اند. عدم حمایت از این واحدهای گردشگری را مسئولان کرمان در سایه برگزاری جلسات تئوری و تنظیم سندهای کاغذی توجیه می‌کنند و مشخص نیست چرا در زمان شیوع کرونا زمان را از دست داده‌اند و طرح‌های مرمت و احیا، نگهداری، توسعه مراکز اقامتگاهی و رفاهی کاری انجام نشده است.

هنوز مشخص نیست برنامه دقیق میراث فرهنگی استان کرمان برای جذب گردشگری در هفت اثر ثبت جهانی استان کرمان چیست و به نظر می‌رسد همه چیز در بستر فعالیت‌های خودجوش مردمی رها شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: استان کرمان صدها اثر ثبت ملی و هفت اثر ثبت جهانی دارد و وجود پتانسیل‌های بالقوه ای که می‌تواند استان را به مرکز جذب گردشگر بعد از کرونا تبدیل کنند بسیار دارای اهمیت اقتصادی و فرهنگی است.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: استان کرمان دارای بناهای تاریخی متعدد است و تنها اثر ثبت جهانی طبیعی ایران در این استان است و انتظار می‌رود برنامه ریزی برای توسعه اقتصاد گردشگری در کرمان در همه سطوح انجام شود.

گردشگری کرمان باید متحول شود

وی تصریح کرد: در واقع باید با توجه به اینکه عملکرد مثبتی در این زمینه در استان مشاهده نمی‌شود بازنگری در خصوص برنامه ریزی های توسعه گردشگری انجام شود و این بخش اقتصادی را با جدیدیت بیشتر ببینیم.

پور ابراهیمی گفت: باید میلیاردها تومان برای ایجاد کارخانه و صنعت در استان هزینه کنیم تا زمینه اشتغال ایجاد شود اما در بخش گردشگری در استان همه چیز مهیاست ولی استفاده نمی‌شود و این مساله کمی تأمل برانگیز است.

وی گفت: شاهد هستیم بسیاری از استان‌هایی که داشته‌های کمتری دارند اما از کرمان بسیار پر رو تر هستند و این نشان می‌دهد ما در زمینه مدیریت گردشگری باید تلاش جدی انجام دهیم و از سوی دیگر مسئولان اجرایی استان نیز باید برای توسعه تغییرات بنیادی در اندیشه‌ها ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌ها در کرمان بسیار بالاست به طوری که برای همه عادی شده است گفت: اما زیر ساخت‌های این صنعت هنوز ایجاد نشده و یا متناسب نیست، کرمان رکورد دار پرونده‌های ثبت یونسکو است و گردشگران خارجی دقیقاً همین مساله را مدنظر قرار می‌دهند اما سوال این است در هر یک از این پرونده‌ها چه اقدامی برای جذب گردشگر شده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس افزود: سوال این است بعد از پایان کرونا چه چیزی برای ارائه داریم و مسئولان در این مدت دقیقاً چه کاری انجام داده‌اند؟

وی به وجود مرقد مطهر شهید سلیمانی در کرمان اشاره کرد و گفت: بسیاری از مردم در جهان اسلام تمایل دارند به شهر کرمان سفر کنند و باید از این امکان استفاده کنیم تا کرمان را در جبهه مقاومت مطرح کنیم این مساله به توسعه زیر ساخت‌ها در شهر کرمان به خصوص در گلزار شهدا و مجموعه مسجد صاحب الزمان نیاز دارد.

با نگاهی به دو سال گذشته می‌توان دید متأسفانه همه چیز به حال خود رها شده است و مسئولان استان اقدام قابل توجهی برای توسعه گردشگری در کرمان به خصوص در زمینه گردشگری مذهبی انجام نداده‌اند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.