مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل‌پایه طبس مورد ارزیابی و بررسی ارزیابان یونسکو قرار گرفت.

۴ کاروانسرای خراسان‌جنوبی در مسیر ثبت جهانی

به گزارش قدس آنلاین، حسن رمضانی صبح امروز  اظهار داشت: پس از پیشنهاد ثبت کاروانسراهای کشور در فهرست میراث جهانی و در ادامه بازدید از سایر استان‌ها، ارزیاب یونسکو از کاروانسراهای خراسان‌جنوبی نیز بازدید کرد.

وی با بیان اینکه قدمت این بناها به دوران صفویه تا قاجاریه باز می‌گردد، افزود: طرح و نقشه معماری این بناها با سایر کاروانسراها تفاوت‌هایی دارد که وجود بادگیر، موقعیت قرارگیری شترخان‌ها، بناهای واجد ارزش پیرامونی، تزئینات آجری و مصالح بکار رفته از جمله این ویژگی‌ها هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: از سال‌های گذشته مرمت و بازسازی این کاروانسراها آغاز شده و تاکنون بیش از ۷۰ میلیارد ریال در کاروانسراهای استان توسط بخش خصوصی و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان هزینه شده است.

رمضانی عنوان کرد: کاروانسراهای استان به‌ همراه ۵۶ کاروانسرای دیگر در کشور به صورت زنجیره‌ای در دست بررسی سازمان یونسکو برای ثبت جهانی هستند و در صورت تأیید این پرونده‌ها در تابستان ۱۴۰۱ در مجمع یونسکو مطرح و به تصویب نهایی خواهد رسید.

وی با اشاره به روند ثبت جهانی یک اثر، گفت: ابتدا اثر تاریخی واجد ارزش شناسایی و به یونسکو معرفی می‌شود و پس از آن یونسکو با بررسی مستندات و وضعیت بنا آن را در فهرست موقت ثبت می‌کند.

وی با اعلام اینکه تاکنون در خراسان‌جنوبی ۲۳ کاروانسرا در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، خاطرنشان کرد: کاروانسراها یکی از آثار معماری نیاکان هوشمند کشورمان است که در جای جای سرزمین پهناور ایران قرار گرفته‌ و از جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه برای گردشگران خارجی به شمار می‌روند.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.