«غریبانه می‌میرند» برگرفته از واقعیت آمیخته با تخیل بود/ ورود کرونا به ادبیات

«غریبانه می‌میرند» برگرفته از واقعیت آمیخته با تخیل بود/ ورود کرونا به ادبیات

به گزارش قدس آنلاین، محمدهاشم اکبریانی نویسنده کتاب «غریبانه می‌میرند» که به تازگی به همت نشر ثالث منتشر شده‌ است درباره ایده نگارش این کتاب گفت: پدر من بر اثر ابتلا به ویروس کرونا فوت کرد و من هم در آن مدت بیماری در کنار برادران خود مدتی از او پرستاری کردم و با چشم دیدم که وضعیت بسیار تاسف‌بار است، با توجه به تجربه زیسته خود این موقعیت را با کمی تخیل درآمیختم و تبدیل به یک داستان بلند شد که برخاسته از یک واقعیت بود و تخیل هم کم و بیش به آن‌ شکل داده بود. مرگ او به عنوان پدر، برای من بسیار غریبانه بود و همین مساله هم ایده اصلی نگارش کتاب «غریبانه می‌میرد» را شکل داد.

نویسنده کتاب «زندگی همین است» درباره کتاب‌هایی در زمینه پرداختن به کرونا و وجه داستانی این موضوع اظهار کرد: در زمینه ویروس کرونا و این‌روزها که زندگی ما تحت تاثیر این بیماری قرار دارد، چند اثر ادبی به چاپ رسیده است اما من فکر می‌کنم هنوز کار آنچنانی روی این موضوع نشده است و احتمالا کرونا در آینده و با گذشت زمان خود را بیشتر از این‌ها در عرصه ادبیات نشان می‌دهد. ‌ البته این را هم باید بگوییم که من‌ فکر می‌کنم اگر زمان بگذرد این حس و حال موجود هم با فاصله گرفتن افراد از این موقعیت بیماری کمرنگ می‌شود. در مورد قضیه فوت پدر من بلافاصله بعد از درگذشت او شروع کردم به نوشتن داستان چون مطمئن بودم بعد از گذشت زمان باید این حس را در قالب فرم‌های ادبی پیش ببرم و شاید روح و حس و حال داستان کم‌تر شود.

او ادامه داد: هنوز آثار زیادی در زمینه پرداختن به کرونا در عرصه ادبیات شکل نگرفته است اما من فکر می‌کنم این قضیه وجه داستانی قدرتمندی دارد و می‌تواند دستمایه داستان‌های خوبی قرار بگیرد.

اکبریانی در پایان از چاپ یک مجموعه داستان و نگارش یک رمان خبر داد و گفت: در حال حاضر یک مجموعه داستان در دست چاپ دارم که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گرفته است و به احتمال زیاد تا آخر سال ۱۴۰۰ در نشر نیماژ منتشر می‌شود. رمانی هم در دست نگارش دارم که بعد از تکمیل شدن باید به ویرایش آن بپردازم تا از بین چندین صفحه نوشته، یک داستان خوب دربیاورم. داستان این رمان جدید درباره یک خانه است که در سال ۱۳۱۵ پروژه ساخت آن شروع می‌شود و به تدریج خانه تکمیل می‌شود اما با گذر زمان پیر می‌شود و باید دوباره خراب و خانه جدیدی روی آن بنا شود. من قصد دارم که این خانه را طوری در ذهن مخاطب تداعی کنم که وقتی خراب می‌شود، خواننده احساس کند که گویا خودش چیزی را از دست می‌دهد.

منبع: صبا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.