عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نجف آباد با بیان اینکه باید موضوع فرونشست اصفهان در نقاط مختلف اصفهان از جمله فرودگاه اصفهان به صورت منطقی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید منبعی که اعداد و ارقام کج شدگی برج مراقبت فرودگاه را ناشی از فرونشست اعلام می کند، مستنداتی ارائه دهد که مبنای علمی داشته باشد.

فرودگاه اصفهان تحت تاثیر افت شدید سطح آب‌های زیرزمینی و فرونشست است

به گزارش قدس آنلاین، بهرام نادی، با اشاره به اینکه دشت اصفهان-برخوار با وسعت ۱۶۰۶ کیلومتر مربع با عمق سنگ بستر از صفر در محدوده کوه صفه و عمیق ترین در منطقه حبیب آباد حدود ۳۰۰ متر است، اظهار کرد: مطابق اطلاعات شرکت آب منطقه ای اصفهان، متوسط افت سالیانه آب های زیرزمینی دشت اصفهان-برخوار یک متر است.

وی گفت: حجم آب در آبخوان اصفهان-برخوار در سال ۱۳۶۱ حدود ۷.۵ میلیارد مترمکعب بود که در سال ۱۳۹۹ به حدود ۴.۴۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

این دکتری عمران و ژئوتکنیک با تاکید بر اینکه افت آب در شرایط جریان آب زاینده رود به صورت متوالی و منقطع در این سال های ایجاد شده است، افزود: مطابق آمار شرکت آب منطقه ای اصفهان سالانه حدود ۳۱۱ تا ۵۱۱ میلیون مترمکعب آب از چاه ها برداشت می شود، بنابراین زمانی که آب پایین می رود، تمام دشت تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: برمبنای این محاسبات اگر ۵۱۱ میلیون مترمکعب آب برداشت کنیم و اگر زاینده رود جریان نداشته باشد، آبخوان دشت اصفهان- برخوار در سال ۱۴۰۹ تخلیه خواهد شد.

نادی درباره اندازه گیری میزان نشست و تاثیر این افت آب بر ساختمان های شهر اصفهان، گفت: مطابق بررسی های مستقل میزان نشست سالانه پارک حکیم شفاهی در خیابان امام خمینی ۹.۱ سانتیمتر و همچنین نشست سالانه خیابان امیرکبیر ۷.۷ سانتیمتر است.

وی تصریح کرد: اگر کل آبخوان را تخلیه کنیم، برآورد و محاسبات ما نشان می دهد که کل نشست میدان نقش جهان ۴۶ سانتیمتر است که بخشی از آن اتفاق و بخشی در حال وقوع است، همچنین در منطقه حبیب آباد این میزان نشست ۱۸۱ سانتیمتر است که برخی ساختمان ها در این مناطق چرخیده و برخی ترک خورده اند.

این دکتری عمران و ژئوتکنیک همچنین افزود: ضخامت سنگ بستر دشت اصفهان-برخوار در محدوده فرودگاه اصفهان حدود ۱۶۰ سانتیمتر است.

وی درباره تاثیر فرونشست زمین بر سازه ها و حتی لوله های انتقال سوخت و گاز در محدوده فرودگاه اصفهان نیز، گفت: به طور قطع فرونشست بر روی تمام سازه ها و تاسیسات اثرگذار است، اما این موارد به صورت جدا و مشخص بررسی نشده است.

نادی با بیان اینکه باید موضوع فرونشست اصفهان در نقاط مختلف اصفهان از جمله فرودگاه اصفهان به صورت منطقی مورد بررسی قرار گیرد، گفت: باید میزان فرونشست فرودگاه اصفهان به صورت دقیق اعلام شود و گویا تا دو ماه دیگر این آمار اعلام خواهد شد.

وی درباره برخی اخبار مبنی بر کج شدگی برج مراقبت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به دلیل فرونشست زمین،  گفت: درحال حاضر برای یک سازه خاص همچون برج مراقبت فرودگاه اصفهان میزان نشست آن به تنهایی انجام نشده است، بنابراین برخی اطلاعات و اعدادی که در برخی اخبار و فضای مجازی منتشر شده، دارای منبع رسمی و علمی نیست، البته بر مبنای نقشه فرونشست تهیه شده از سوی سازمان زمین شناسی و تیز مدل های عددی، فرودگاه اصفهان نیز همچون سایر مناطق دشت تحت تاثیر افت شدید سطح آب زیر زمینی و فرونشست است.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نجف آباد گفت: به طور قطع تجهیزات اندازه گیری در فرودگاه اصفهان نصب شده است، اما هیچ گونه محاسباتی بعد از آن انجام نشده تا اثرات فرونشست را بر سازه برج فروگاه و باند آن نشان دهد. معتقدم اعلام برخی اعداد غیررسمی و صحبت ها در مورد فرونشست فرودگاه اصفهان به نوعی تشویش اذهان عمومی است.

وی تاکید کرد: باید منبعی که اعداد و ارقام کج شدگی برج مراقبت فرودگاه را ناشی از فرونشست اعلام می کند، مستنداتی ارائه دهد که مبنای علمی داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.