۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
کد خبر: 772376

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از انتشار گزارش عملکرد و ارزیابی فعالیت های قرآنی ۳۰ دستگاه اجرایی کشور طی سال های ۹۶ تا ۹۹ خبر داد.

عملکرد قرآنی ۳۰ دستگاه اجرایی منتشر شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام علی ملانوری با اشاره به نقش و جایگاه خطیر معاونت قرآن و عترت، چگونگی گزارش عملکرد و ارزیابی فعالیت های قرآنی دستگاه های اجرایی کشور در حوزه قرآن و عترت را در دولت دوازدهم تشریح کرد و گفت: این معاونت یک مجموعه تخصصی در حوزه قرآن و عترت است که با هدف گسترش فرهنگ قرآنی در نهادهای حاکمیتی و نیز عموم افراد جامعه شکل گرفته، دارای وظایف حاکمیتی متنوع از جمله طراحی، استقرار و به روزآوری نظام گزارش‌گیری جهت ارائه در مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: بنابر مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه معاونت قرآن و عترت بخشی از مسئولیت پیاده‌سازی محتوای ماده ۴ منشور توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تهیه و تصویب شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی و تصویب شاخص‌های ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی را نیز بر عهده دارد که انجام این فعالیت‌ها و دست‌یابی به هدف متعالی این معاونت، تقسیم وظایف و ایجاد ساختارهای درونی برای پیگیری و به ثمر رساندن ماموریت‌ها را ضروری کرده است.

ملانوری ادامه داد: اداره کل ارتباطات و هماهنگی به عنوان یکی از بازوهای اجرایی این معاونت با اهداف و وظایفی که عمدتاً در راستای گردآوری اطلاعات و ارزیابی جای می‌گیرند، مسئولیت تمهید اقدامات لازم برای شناسایی و رده‌بندی فعالیت مراکز دولتی و حاکمیتی در عرصه قرآن و عترت و نیز زمینه‌سازی اقدامات لازم برای ارزیابی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های اجرایی و تهیه گزارش جامع در این زمینه را بر عهده دارد.

وی با اشاره به ارائه طرحی با نام تدوین گزارش عملکرد و ارزیابی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های کشور گفت: اداره کل ارتباطات و هماهنگی برای تحقق وظایف خود طرحی تحت عنوان تدوین گزارش عملکرد و ارزیابی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های کشور را در بازه سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ تعریف و در مسیر انجام این طرح توسط پژوهشگران آشنا با فعالیت‌های قرآنی کشور، چند مرحله اجرا شد.

این مقام مسئول افزود: پس از مشخص کردن ۳۰ دستگاه و نهاد اثرگذار کشور در حوزه فعالیت‌های قرآنی، اطلاعات انعکاس یافته دستگاه‌ها در اینترنت توسط گروه تحقیق به دقت جستجو و فعالیت‌های گزارش شده هر دستگاه استخراج و در قالب جداول جداگانه تنظیم شد. در گام بعدی این اطلاعات تنقیح شد و در قالب جداول یکسان با همسان‌سازی عناوین، معیارها و سنجه‌ها گرد هم آمد. در مرحله بعدی اطلاعات به دست آمده از هر دستگاه به همراه نامه وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تاریخ ۱۹ تیر برای دستگاه‌ها ارسال و از آنها خواسته شد نسبت به تکمیل یا تصحیح اطلاعات به دست آمده اقدام کنند.

وی افزود: سپس گزارش ارسالی دستگاه‌ها (البته از میان ۳۰ دستگاهی که در این گزارش به فعالیت‌های آنها توجه و نامه برای آنها ارسال شده، حدود شش دستگاه پاسخ نامه وزارت را ارسال کردند) در مجموعه گردآوری شده وارد و نمودارها و تحلیل‌های گوناگون از فعالیت‌های انجام گرفته، ارائه شده است.

ملانوری اضافه کرد: در بخش بعدی ضمن گردآوری و تنظیم وظایف قرآنی هر دستگاه (اعم از وظایف مندرج در اساس‌نامه­ ها یا وظایفی که بر اساس اسناد بالادستی به دستگاه‌ها سپرده شده) فعالیت‌های هر دستگاه با وظایف آن تطبیق داده شد. حاصل این بخش توجه به این نکته است که برخی فعالیت‌های هر دستگاه کاملا در راستای وظایف آن دستگاه بوده اما برخی فعالیت‌ها نیز ارتباطی به وظایف نداشته و برخی  وظایف مغفول مانده است.

وی افزود: با همه این توضیحات معاونت قرآن و عترت و به تبع اداره کل ارتباطات و هماهنگی پیش از انتشار رسمی و نهایی این گزارش با توجه به اینکه گزارش مذکور بازتاب فعالیت‌های عمده قرآنی کشور در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ به شمار می‌رود. همچنین فعالیت‌های قرآنی کشور در سال‌های آینده به صورت سالانه بر همین مبنا استخراج و برای اتقان بیشتر، بخش‌های مربوط به فعالیت‌های دستگاه‌ها را طی مدت محدود در پایگاه اینترنتی معاونت قرآن و عترت منتشر می‌ شود.

ملانوری اضافه کرد: در این مرحله دستگاه‌هایی که گزارش عملکرد آنها در این گزارش منعکس شده است می‌توانند ضمن بررسی این موارد، حداکثر تا پایان مهر فعالیت های تکمیلی و موارد اصلاحی خود را  مکتوب به معاونت قرآن و عترت ارسال کنند. البته نتایج به دست آمده پیشتر و همراه با نامه وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دستگاه‌ها ارسال و از آنها خواسته شد نسبت به بررسی آن اقدام کنند ولی متاسفانه تعداد معدودی از دستگاه‌ها به آن نامه پاسخ دادند.

برای دیدن گزارش عملکرد و ارزیابی فعالیت های قرآنی دستگاه های اجرایی کشور اینجا کلیک کنید.

در این گزارش عملکرد قرآنی قوه قضاییه و وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، ‌ تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بررسی شده است.

همچنین عملکرد قرآنی دفتر رهبری و نهادهای وابسته شامل شورای عالی قرآن صدا و سیما، مرکز طبع و نشر قرآن کریم و کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم بررسی شده و از دیگر سازمان ها می توان به سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت، سازمان حج و زیارت، سازمان صدا و سیما، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره کرد.

همچنین عملکرد قرآنی جامعه المصطفی العالمیه، حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان بسیج مستضعفین، شهرداری تهران، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، سازمان سنجش آموزش کشور، آستان قدس رضوی، بنیاد ملی نخبگان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و جمعیت هلال احمر در این گزارش بررسی و ارزیابی شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.