منابع عراقی از اتمام روند رای گیری در ساعت ۶ عصر به وقت محلی خبر دادند و اعلام کردند که تمدیدی در کار نخواهد بود.

اتمام رای‌گیری انتخابات عراق راس ساعت ۶ عصر

به گزارش قدس آنلاین به نقل از الفرات نیوز، انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق از صبح امروز یکشنبه رسماً آغاز شد.

هیئت ناظر اتحادیه عرب: فرایند انتخابات موفقیت آمیز بود

هیئت اتحادیه عرب برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات عراق تاکید کرد که اطلاعات اولیه حاکی از موفقیت آمیز بودن فرآیند انتخابات در عراق است.

سعید ابو علی دستیار دبیرکل و رئیس هیئت اتحادیه عرب برای نظارت بر روند انتخابات پارلمانی عراق گفت: اتحادیه عرب به عنوان ناظر در انتخابات عراق مشارکت دارد.

وی توضیح داد که نقش هیئت اتحادیه عرب، تایید میزان رعایت مفاد احکام قانونی مربوط به فرآیند انتخابات از نظر سازوکارهای مورد استفاده و میزان انطباق احکام چه از لحاظ قانونی یا اجرایی با فرآیند انتخابات است.

دستیار دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه تصریح کرد: ما در انتخابات ویژه که با آرامش و ثبات و همچنین مدیریت خوب و به آسانی و روانی برگزار شد نیز مشارکت داشتیم، برخی ملاحظات ثبت شد اما تاثیری بر اصل موفقیت آمیز بودن انتخابات نداشت.

ابو علی افزود: همه ملاحظات و اطلاعاتی نشان دهنده طبیعی و آرام بودن جو و روند انتخابات است. تاکنون هیچ تخلف اساسی گزارش نشده است و اطلاعات اولیه بر موفقیت آمیز بودن فرآیند انتخابات تاکید دارد.

رئیس هیئت نظارت اتحادیه عرب بر انتخابات عراق در پایان گفت: نسبت مشارکت را نمی توان اکنون برآورد کرد اما صحبت درباره آن طی ساعات آتی بهتر است.

وزارت کشور عراق: ناامنی در جریان انتخابات مشاهده نشد

سرلشکر محمد محمود، قائم‌مقام وزارت کشور عراق اعلام کرد: هیچگونه ناامنی در جریان انتخابات مشاهده نشده است و نیروهای امنیتی برای مقابله با هر گونه وضعیت اضطراری در آماده‌باش کامل قرار دارند.

این مقام عراقی تاکید کرد: بنا به دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر کشور، ما از نزدیک همه اقدامات مربوط به تامین امنیت انتخابات را پیگیری می‌کنیم و یگان‌های ما در سراسر عراق مستقر هستند.

وی در پایان اظهار داشت: فضای انتخابات به شکل عالی در جریان است و شهروندان عراقی استقبال گسترده‌ای از انتخابات دارند.

بازداشت ۷۷ متخلف انتخاباتی

واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق امروز یکشنبه از بازداشت ۷۷ متخلف در روند برگزاری انتخابات عراق در چند استان خبر داد.

در بیانیه این واحد آمده است: واحدهای کمیته عالی امنیتی انتخابات عراق، ۷۷ نفر را به علت تخلفات مربوط به روند برگزاری انتخابات در استان های بغداد، نینوا، دیالی، کرکوک، بصره، الانبار، صلاح الدین، اربیل، واسط و دیوانیه بازداشت کردند. این متخلفان به کمیته های قضایی که از سوی شورای عالی قضایی عراق تشکیل شده است، ارجاع داده می شوند و سپس اقدامات قانونی در حق آنها اتخاذ خواهد شد.

واحد اطلاع رسانی امنیتی عراق در پایان اعلام کرد که این اقدامات در چارچوب اهتمام به سلامت انتخابات و تضمین عدم امکان برهم زدن فضای انتخابات کشور که دارای شفافیت و دموکراسی ناشی از آزادی رای دهندگان در انتخابات نمایندگانشان است، انجام می شود.

قاسم الاعرجی: هرج و مرج و ناامنی پس از پایان انتخابات در کار نخواهد بود

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، به مردم این کشور در مورد عدم وقوع هرج و مرج و ناآرامی همزمان با اعلام نتایج شمارش آرا در رأی گیری همگانی اطمینان داد.

الاعرجی گفت: انتخابات امروز به واسطه اقدامات عملی بسیار با انتخابات پیشین تفاوت دارد، به طوری که وضعیت امنیتی بسیار خوب است و این امر ما را به اعمال اقدامات امنیتی ملایم تری که رسیدن به مراکز رأی گیری را برای رأی دهندگان آسان می سازد فرا می خواند.

وی با اشاره به اعتماد مردم به اقدامات کمیسیون انتخابات و شفافیت در اعلام نتایج رأی گیری افزود: دست یابی ناظران نهادهای سیاسی به نتایج رأی گیری ویژه به مردم اطمینان زیادی داد و موجب گسترش اعتماد در میان آنها شد.

مشاور امنیت ملی عراق تصریح کرد که کمیته عالی امنیت انتخابات سلسله اقدامات و طرحهای امنیتی را تنظیم کرده است که هم اکنون بسیار خوب در حال اجرا است و همانطور که برنامه ریزی شده پیش می رود.

الاعرجی خاطرنشان کرد که حضور ناظران بین المللی و سازمان های داخلی باور به شفافیت در فرآیند انتخابات را تقویت می کند.

با متخلفان انتخابات پارلمانی عراق برخورد می‌شود

«حمید شطری» سرپرست دستگاه امنیت ملی عراق اعلام کرد که متخلفین انتخابات پارلمانی به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شوند. وی افزود که مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر عراق دستور داد که نسبت به متخلفان سهل انگاری نشود.

حمله مسلحانه به یک حوزه انتخابی در دیالی

افراد مسلح ناشناس به یک حوزه انتخاباتی در دیالی حمله کردند که بر اثر آن دستکم ۲ سرباز عراقی مجروح شدند.

استقبال گسترده مردمی در انتخابات

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مراکز رای گیری در منطقه الفضیلیه در شمال شرق بغداد، این مراکز با استقبال قابل توجه مردم مواجه شده است و تاکنون ائتلاف الفتح و دولت قانون و همچنین فراکسیون صدر نسبت به دیگر گروه‌ها آراء بیشتری داشته‌اند.

پیشتازی ائتلاف الفتح در ۲۰ مرکز رای گیری در استان دیالی

براساس اطلاعات به دست آمده از شرکت کنندگان در انتخابات در حوزه‌های مقدادیه - بلدروز و خالص، ائتلاف الفتح با فاصله قابل توجهی نسبت به دیگر گروه‌های سیاسی پیشتاز است.

مشارکت «برهم صالح» و «مقتدی صدر» در انتخابات

«برهم صالح» رئیس جمهور عراق با حضور در شعب اخذ رأی در پنجمین دوره از انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کرد. «مقتدی صدر» رهبر جریان صدر نیز در ساعات اولیه رأی گیری، رأی خود را به صندوق انداخت.

منابع رسانه‌ای همچنین از مشارکت «نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان و «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در انتخابات خبر می‌دهند.

نوری مالکی و عادل عبدالمهدی رأی دادند

«نوری المالکی» نخست وزیر اسبق و «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق با حضور در یکی از شعب اخذ رأی در «بغداد» پایتخت این کشور، آرا خود در پنجمین دوره از انتخابات پارلمانی را در صندوق انداختند.

مصطفی الکاظمی رأی خود را به صندوق انداخت

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق پس از آغاز انتخابات پارلمانی زودهنگام، رأی خود را به صندوق انداخت. قرار است انتخابات ساعت ۶ عصر به وقت عراق پایان یابد.

وی از شهروندان عراقی خواست که مشارکت گسترده در انتخابات داشته باشند. وی پس از انداختن رأی خود در صندوق در یکی از شعب اخذ رأی بغداد گفت: ما به وعده‌ای که به ملت داده بودیم عمل کردیم. از مردم عراق می‌خواهم که مشارکت گسترده در انتخابات داشته باشند.

الکاظمی افزود: انتخابات اکتبر اولین انتخاباتی است که بدون اعمال مقررات منع آمد و شد برگزار می‌شود. همه باید در تغییر واقعیت عراق مشارکت داشته باشند. فردا دوشنبه دستاورد امنیتی بزرگ را اعلام خواهم کرد ما همه شرایط را برای کمیساریای عالی مستقل انتخابات فراهم کردیم.

وی خطاب به مردم عراق گفت: آرای شما ارزشمند است، پس فرصت را برای تغییر از دست ندهید.

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرده است که حدود ۲۵ میلیون نفر واجد شرایط برای مشارکت در انتخابات پارلمانی هستند. پیشتر نیز دور نخست انتخابات پارلمانی با مشارکت گروه‌های خاص از جمله نیروهای مسلح برگزار شد. میزان مشارکت در دور نخست انتخابات ۶۹ درصد اعلام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.