سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره محورهای مذاکره و توافق‌های شکل‌گرفته میان ایران و عربستان سعودی که وزیر امور خارجه بدان اشاره کرده بود و راهبرد تهران برای حل بحران یمن از این مسیر، گفت: توافق هیئت ایرانی و عربستانی این بود که مذاکرات در پشت درهای بسته انجام شود و در فضای عمومی پیگیری نشود.

پایان جنگ یمن روی میز مذاکره با عربستان

بنابراین آنچه می‌توانم به شما بگویم این است که چهار دور مذاکره با عربستان به میزبانی عراق انجام شده است و آخرین دیدار ما نیز در نیویورک انجام گرفت و تماس‌ها و ارسال و دریافت پیام‌ها بین دو کشور بدون انقطاع تا به امروز ادامه دارد.

سعید خطیب‌زاده در این‌باره افزود: در این رایزنی‌ها بیشترین تمرکز درباره موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای و به تخصیص حوزه خلیج فارس بوده و بالطبع یمن هم بخشی از این گفت‌وگوهاست.

وی با تأکید بر اینکه سرنوشت یمن باید از طریق مردم این کشور و اعمال اراده آن‌ها تعیین شود،‌ خاطرنشان کرد: ‌آنچه که ما  در این زمینه انجام می‌دهیم، تسهیل این گفت‌وگوهاست و آنچه عربستان باید انجام دهد توقف جنگ یمن و ادامه محاصره ظالمانه مردم این کشور است که به یک تراژدی انسانی بدل شده است.

برهم زدن روابط ایران و آذربایجان غیر طبیعی است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس درباره تهدید رئیس جمهور آذربایجان در ایجاد کریدور زنگزور از طریق مذاکره و اگر نشد با زور و  واکنش ایران در برابر این ادعا، با بیان اینکه برهم زدن روابط تهران و باکو یک اتفاق غیرطبیعی است، گفت: روابط دو کشور همواره از یک منطق درست پیروی کرده و برخی از نگرانی‌های ایران به مقامات آذربایجان منتقل شده و این هم در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب بین دو کشور بوده است.

خطیب‌زاده با یادآوری اینکه دوستانمان در باکو گفته‌اند این نگرانی‌ها را رفع می‌کنند، اظهار کرد: برخی مسائل و نگرانی‌ها در چارچوب گفت‌وگوهای دوجانبه قابل حل است، اما برخی از موضوعات و انتظاراتی که از آذربایجان داشتیم، برآورده نشده است. وی گفت: ما یک اصل اساسی داریم و آن این است که با همسایگان رفتار برادرانه داشته باشیم که داریم. به طرف آذربایجانی هم گفتیم اجازه دهند در مسیری آرام برخی نگرانی‌هایی که ایران به‌درستی مطرح کرده حل و فصل شود، به‌ویژه انتظار داریم رفتاری که متناسب با حسن همسایگی است از سوی باکو دیده شود. خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران در مورد امنیت ملی خودش با هیچ کسی شوخی ندارد، گفت: ما حضور رژیم اشغالگر قدس را در همسایگی و در جغرافیای نزدیک خود در هیچ کشوری تحمل نخواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.