ناظر گمرکات استان هرمزگان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال کل کالاهای صادراتی خروجی از گمرکات استان هرمزگان از نظر ارزشی ۷ میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار و از نظر وزنی نیز ۲۱ میلیون و ۶۰۸ هزار تن بوده است.

ترخیص ۵۴۰ هزار تن برنج از گمرکات استان هرمزگان

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل اکبر پور ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیر کل گمرک شهید رجایی با اشاره به اینکه بر اساس آمار کالاهای صادراتی خروجی از نظر ارزشی نسبت به سال قبل ۶۱ درصد  و از نظر وزنی ۲۱ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد:  از ابتدای امسال ۱۶ میلیون تن از کالای صادراتی مربوط به کالاهای صادراتی غیر نفتی با ارزش بالغ بر  ۵ میلیارد و۸۶۱ میلیون دلار می باشد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۶ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۷ درصد افزایش داشته ایم . 

وی با بیان اینکه عمده اقلام صادراتی به کشورهای چین ، امارات متحده عربی و ... صادر شده است گفت :   عمده اقلام صادرات قطعی در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به کشورهای چین،  امارات متحده عربی، تایلند،  هند،  عمان و غنا بوده است که شامل سنگ آهن و کنسانتره های آن ، پلیمرهای اتیلن،  کودهای معدنی و شیمیایی و .... می باشد .

ناظرگمرکات استان هرمزگان در خصوص میزان کالاهای وارده به کشور از گمرکات استان گفت: میزان کالاهای وارده در شش ماه نخست  ۴ میلیون تن با ارزش بالغ بر ۹ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار که در مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش دلاری ۷۳ درصد افزایش داشته و عمده کالاهای وارداتی از کشور های چین ، هند ، امارات متحده عربی. ایتالیا و آلمان بوده است که بیشترین حجم این کالاها مربوط به کالاهای اساسی است.

وی  اذعان داشت: کالاهای اساسی که به گمرک اظهار شده است بالغ بر  ۲میلیون ۴۲۹ هزار تن می باشد که حدود ۳۹۸ هزار تن آن مربوط به شهریور ماه ۱۴۰۰ بوده است . این کالاها پس از اظهار و انجام تشریفات گمرکی در کمترین زمان ممکن از گمرکات استان ترخیص و روانه بازار شده اند.

اکبر پور درباره واردات برنج گفت:  زمانی که کالا ثبت سفارش و کد رهگیری بانک دریافت می کند در کمترین زمان ممکن پس از اظهار؛  کالا ترخیص خواهد شد و در خصوص محموله ۱۶ هزار تنی برنج وارداتی اخیر، این کالاها پس از دریافت کد رهگیری به محض اظهار به گمرک در سریعترین زمان ممکن از گمرک ترخیص خواهند شد.

شایان ذکر است میزان برنج وارداتی به گمرکات استان در نیمه نخست حدود ۵۴۰ هزار تن بوده که روانه بازار شده است.

به گفته اکبرپور تا روز ۲۰ مهر ماه بیش از ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تن انواع کالای اساسی از جمله برنج، گوشت، گندم جو، ذرت، روغن، قند و شکر و...تنها از طریق گمرک شهید رجایی ترخیص شده است.

بر این اساس، حدود ۴۵۰۰ تن گوشت از این گمرک ترخیص شده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۳۸ درصدی داشته است.

از سوی دیگر ۵۳۹ هزار تن برنج از این گمرک ترخیص شده که نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش ثبت شده است. درباره ترخیص انواع روغن نیز باید تاکید کرد که ترخیص این کالا حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. البته میزان ترخیص جو حدود ۱۳۳ هزار تن بوده که ترخیص این کالای اساسی نسبت به سال قبل کاهش داشته است.

وی افزود، طی این مدت حدود ۶۵۷ هزار تن گندم از گمرک مذکور ترخیص شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۱۳۰ درصد افزایش ثبت شده است.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.