کودکان بی‌سرپرست، زنان سرپرست خانوار، سالمندان، معلولان، کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب بخشی از جامعه هدف سازمان بهزیستی کشور را تشکیل می‌دهند. تلاش برای حفظ کیان خانواده‏‌های آسیب‌دیده و آسیب‏‌پذیر و نگهداری، مراقبت و توانبخشی آن‌ها برای از سرگیری زندگی عادی آن‌ها در جامعه، به کمک‌های مالی این سازمان وابسته است.

از میزان مستمری‌ مددجویان راضی نیستیم

اما آیا این کمک‌ها که با عنوان مستمری پرداخت می‌شود می‌تواند پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد و دیگر آنکه این گروه‌ها قرار است تا چه زمان زیر چتر حمایتی سازمان بهزیستی بمانند؟

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی بودجه و تلفیق منابع بهزیستی کشور در گفت‌وگو با ما به این پرسش‌ها پاسخ داده است.

چقدر مستمری‌بگیر داریم؟

سعید ابراهیمی به میزان مستمری‌های خانواده‌های زیرپوشش این سازمان اشاره می‌کند و می‌گوید: سال ۱۳۹۲ مستمری سازمان بهزیستی بین ۵۳ تا ۱۰۰ هزار تومان بود. سال ۱۳۹۶ با تصویب قانون برنامه ششم توسعه که در ماده ۷۹ آن تأکید شده بود مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام دست‌کم باید ۲۰ درصد حقوق قانون کار باشد، این مستمری به ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. سال ۱۳۹۷ تعداد مستمری‌بگیران سازمان بهزیستی از ۵۰۳ هزار خانوار در سال ۹۶ به حدود یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار افزایش یافت و همه افراد پشت نوبت به جمع مستمری‌بگیران این سازمان پیوستند.

 وی ادامه می‌دهد: سال ۹۸ ارقام مستمری تغییری نکرد و سال ۹۹ در مقایسه با دو سال پیش از آن شاهد ۲۴ درصد افزایش مستمری‌ها بودیم. با این حال این مبلغ همچنان رضایت‌بخش نیست، اما واقعیت این است برای نظام بودجه کشور هم به دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا امکان رساندن این میزان به رقم‌های واقعی وجود نداشت ضمن آنکه اثربخشی این افزایش نیز به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا کاهش یافت، از سوی دیگر از آنجا که حداقل مستمری مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد باید ۲۰ درصد قانون کار باشد مبلغ مستمری مددجویان در سال ۱۴۰۰ با اهتمام مجلس و دولت رشد خوبی نسبت به سال‌های گذشته داشت؛ به عنوان نمونه به کسی که سال گذشته ۱۹۸ هزارتومان مستمری دریافت می‌کرد امسال ۳۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. یعنی براساس بعد خانوار، خانواده یک نفره ۳۵۰ هزارتومان، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۷۰۰ هزارتومان، چهار نفره ۹۰۰ هزارتومان و خانواده پنج نفره و به بالا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از مستمری بهره‌مند می‌شوند که تقریباً ۱۹ درصد حداقل حقوق قانون کار محقق شده است. با این حال هنوز مبلغ مستمری‌ها کافی نیست و ما هم از آن رضایت نداریم؛ اما باید به این مهم توجه داشته باشیم که پشت نوبتی‌های دریافت مستمری نیز روز به روز در حال افزایش هستند و آن‌ها هم هر سال به جمع مستمری‌بگیران این سازمان افزوده می‌شوند.

نیمی از اعتبارات بهزیستی صرف مستمری‌ها شود

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی بودجه و تلفیق منابع بهزیستی کشور در ادامه از رشد مناسب بودجه این سازمان در مقایسه با سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: اعتبارات سال گذشته سازمان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیاردتومان بوده؛ امسال این اعتبار به دو بخش تقسیم شده به طوری که ۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان بابت فعالیت‌های جاری سازمان درنظر گرفته شده و ۲ هزار میلیاردتومان هم به دو بخش یعنی هزار میلیارد تومان بابت کمک هزینه مسکن مددجویان، ۵۰۰ میلیارد تومان بابت مابه‌التفاوت کارمزد وام مسکنی که مددجویان دریافت کرده‌اند و ۵۰۰ میلیارد تومان هم به آسیب‌های اجتماعی و زنان سرپرست خانوار تخصیص یافته است. از ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بخش نخست ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به مستمری مددجویان زیر پوشش این سازمان است که علاوه بر این، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از سازمان هدفمندی به این مبلغ افزوده می‌شود و در واقع ۷هزار میلیاردتومان از اعتبارات بودجه عمومی کل کشور و کمی کمتر از ۵۰ درصد از اعتبارات سازمان بهزیستی به پرداخت مستمری مددجویان زیر پوشش این سازمان اختصاص می‌یابد.

تأثیر کمک‌های مردمی

ابراهیمی در خصوص کمک‌های مردمی به سازمان بهزیستی نیز می‌گوید: این سازمان همه مراکز نگهداری را واگذار کرده است، بنابراین بیشتر کمک‌های مردمی به مراکز غیر دولتی سوق داده می‌شوند و این مراکز کمک‌های اهدایی را صرف هزینه‌های جاری مددجویان می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: کمک‌هایی نیز در قالب پازل همدلی به منظور خرید تبلت برای فرزندان تحت سرپرستی سازمان از سوی مردم و بنیاد مستضعفان به این نهاد شده و در واقع اگر کمک‌های مردمی به بهزیستی نباشد، با توجه به گستردگی جامعه هدف و نیازهای متنوع آن‌ها، این سازمان به تنهایی نمی‌تواند وظایف خود را انجام دهد.

مستمری‌ها همیشگی نیست

این مسئول در پاسخ به این پرسش که چه افرادی و در چه صورتی از حمایت سازمان خارج می‌شوند، می‌گوید: هدف اصلی سازمان بهزیستی این است که افراد توانمند را از طریق پرداخت تسهیلات، تأمین مسکن و ایجاد اشتغال و حمایت‌های شغلی به خودکفایی برساند تا از چرخه حمایت‌های مستمر خارج شوند بنابراین افراد زیر پوشش باید بدانند این مستمری همیشه برقرار نیست و باید تلاش کنند به خودکفایی برسند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در سال جاری سازمان بهزیستی ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال به مددجویان داده است، می‌افزاید: همه مددجویان می‌توانند با ارائه طرح‌های خوداشتغالی و حتی کارآفرینی از ظرفیت‌ها و تسهیلات سازمان بهزیستی استفاده کنند تا به خودکفایی برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.