طغیان پروانه‌های برگ خوار بلوط افزون بر خسارت‌های آن به ارزشمندترین گونه های گیاهی جنگلی با ورود به خانه‌های اهالی روستاهای اطراف باشت برای ساکنان این مناطق دردسرساز شده است.

دردسرهای پروانه برگ خوار بلوط برای اهالی باشت

به گزارش قدس آنلاین، چند سالی است به هم خوردن اکوسیستم، دستکاری طبیعت، تغییر اقلیم، کمبود بارش ها و از بین رفتن دشمنان طبیعی آفت، موجب طغیان آفت جوانه خوار بلوط در جنگل های این شهرستان شده اما در روزهای اخیر حشرات یاد شده پا را فراتر گذاشته و به خانه های مردم روستاهای اطراف هجوم آورده و دردسرهای تازه ای برای اهالی ایجاد کرده اند.

حالا گذشته از خسارت برگ خوار به عنوان تهدیدی جدی برای بقای حیات جنگل های بلوط که از لحاظ حفاظت منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی و ظرفیت های اکوتوریستی دارای اهمیت هستند، هجوم این آفت به مناطق مسکونی اهالی را شاکی و زندگی را بر آنان دشوار کرده است.

اهالی روستاهای بوسنگان، تلخ آب سفلی، آبدهگاه و چند روستای دیگر باشت که این مهمان ناخوانده  موجب سلب آرامش آنان شده، می‌گویند: پروانه‌ها به درون تانکرهای ذخیره آب، غذاهای آنان هنگام طبخ و حتی در سفره های غذایشان مزاحم زندگی آنان هستند.

ساکنان روستاهای مذکور با اشاره به اینکه تعداد پروانه ها پرشمار است و به لحاظ بهداشتی برایشان نگران کننده است،  اظهار می دارند که نمی دانند در مواجهه با این آفت باید چکار کنند.

راهکار ساده مقابله با آفت

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت در پاسخ به سئوال درباره نحوه مقابله با پروانه های برگ خوار بلوط می گوید: پر کردن ظرف های آب و قرار دادن آن زیر نور لامپ مقابله ای ضربتی در برابر این آفت بشمار می رود.

سید حمید حسینی افزود: این اقدام موجب می شود حشرات به داخل آب سقوط کرده و همانجا از بین بروند.

تلاش های بی سرانجام

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت تاکید می کند که با اینکه از ابتدای تیر ماه سال جاری تاکنون هفت هزار هکتار از جنگل های بلوط ابن شهرستان در مقابل آفت پروانه برگ خوار سفید محلول پاشی شده اما محلول پاشی نشدن جنگل های صخره ای و سخت گذر بالادست باعث آلوده شدن جنگل های پایین دست شده و زحمات آنان را کم اثر کرده است.

حسینی ادامه داد: تاکنون ۲۰۰ کیلوگرم محلول و چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار برای عملیات اجرایی محلول پاشی بر علیه آفت پروانه برگ خوار بلوط در جنگل های باشت هزینه شده است.

وی تاکید کرد: در جنگل‌های این مناطق خسارت دیده از آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط از روش محلول‌پاشی استفاده شده که سازگار با محیط زیست است و زیانی برای موجودات و محیط زیست ندارد.

حسینی با اشاره به اینکه سطح آسیب دیده از آفت پروانه سفید برگ خوار ۱۱ هزار هکتار برآورد شده اظهار داشت: عملیات اجرایی محلول پاشی بر علیه این آفت باید به طور کامل انجام شود تا جنگل ها و ساکنان روستاهای اطراف از شر این موجودات مزاحم راحت شوند.

نیازهای مقابله با پروانه های برگ خوار

وی ابراز داشت: اختصاص اعتبارات جدید و استفاده از محلول های اثربخش تر نیاز منابع طبیعی باشت برای مقابله با آفت مذکور است.

مناطق درگیر

حسینی با تاکید بر اینکه آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط به عنوان یک تهدید برای جنگل‌های بلوط منطقه باشت است، گفت: امسال درختان بلوط منطقه چهار راه گشین، تلخاب بیدک،  تلخاب میرعلی بخش،  پنبه‌ زار،   نارگ موسی،  تلچگاه،  آبدهگاه،  ملیتم و کوه دهک دچار آفت پروانه برگ خوار سفید شده است.

حسینی ابراز داشت: آفت برگ خوار جوانه بلوط به پنج نسل در طبیعت می تواند خسارت وارد کند و هم اکنون نسل سوم  را پشت سرگذاشته شده است.

کارشناسان چه می گویند؟

رئیس گروه گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها و مراتع کشور با بیان اینکه آفت پروانه برگ خوار سفید موجب خشکی بلوط می شود، گفت: سطح شیوع این آفت در حال گسترش است.

محمد ظاهر رجبی که چندی پیش برای بازدید از جنگل های آفت زده این خطه از زاگرس به باشت سفر کرده بود، افزود: به دلیل کاهش بارندگی  و خشکسالی‌های پی درپی  جنگل های بلوط زاگرس دچار خسارت از آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط شده است.

پیامدهای احتمالی

وی با تاکید بر اینکه آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط تهدیدی برای جنگل‌های بلوط زاگرس محسوب می شود، گفت: این آفت۱۱هزار هکتار از جنگل‌های منطقه باشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد  را درگیر کرده و در حال پیشروی به جنگل های استان های مجاور است.

رجبی اظهار داشت: در صورت کنترل نشدن آفت برگ خوار بلوط ۲۰ درصد از جنگل های این مناطق خشک خواهد شد.

وی اضافه کرد: در جنگل‌های مناطق دچار خسارت آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط باید از روش محلول‌پاشی استفاده شود تا سازگار با محیط زیست بدون زیان برای موجودات و محیط زیست باشد.

رجبی تصریح کرد: پس از انجام مطالعات و پایش و شناسایی مناطق آلوده، چگونگی مقابله با آفت و کنترل بیماری  اجرایی می‌شود، تا از شیوع آفت در سطح بالاتر جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون  جنگل‌های بلوط منطقه جنوبی  زاگرس شامل کهگیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان بطور شدید به این آفت آلوده شده است.

آفت های تهدید کننده جنگل ها

به گفته رجبی اینک ۱۴ نوع آفت جنگل های کشور از جمله ارسباران، ایران تورانی، زاگرس و البرز را تهدید می کند.

وی  ادامه داد: این آفت ها شامل جوانه خوار بلوط، پروانه برگ خوار سفید بلوط، پروانه تخم انگشتری و دم قهوه ای می‌شود.

شهرستان باشت ۱۰۵ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.

شهرستان ۲۲ هزار نفری باشت در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.