یک کارشناس مذهبی معتقد است شناسایی و مقابله با دشمنان حضرت حجت یکی از مهمترین وظایف منتظران امام زمان (عج) است.

دشمن‌شناسی از مهمترین وظایف منتظران امام زمان (عج) است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام مرتضی عباسیان امروز  به مناسبت نهم ربیع الاول و آغاز امامت حضرت مهدی (عج) گفت: یکی از مباحث بسیار مهم که گاهی فراموش می کنیم ولی باید به صورت روزانه به آن توجه داشته باشیم، موضوع بیعت با امام زمان (عج) است. نهم ربیع روز آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) است و اگر بگوییم آغاز امامت هر امامی در واقع غدیر آن امام است، نهم ربیع نیز غدیر امام زمان (عج) است که مردم با آن حضرت بیعت می کنند و این روز غدیر مهدوی است.

ضرورت استمرار در بیعت

وی با اشاره به ضرورت استمرار در بیعت گفت: همانطور که در نماز موضوع استمرار نیت مهم است و نمازگزار باید به گونه ای حواسش به نماز باشد که اگر پرسیدند در حال انجام دادن چه کاری هست، بتواند بگوید مثلا نماز ظهر می خواند و هرگاه این نیت در نمازگزار نباشد، نمازش باطل می شود. به عبارت دیگر اگر این نمازگزار به قلبش مراجعه کند، بداند که چه می کند.

این پژوهشگر حوزه مهدویت افزود: مساله امامت را نیز باید اینگونه نگاه کرد که اگر یک شیعه در ساعتی از روز یا در روزها و ماه هایی بیعت خود را با امامش تجدید نکند، باید بداند که شیعه واقعی نیست. در واقع ما زمانی شیعه هستیم که در بیعت امام باشیم و زمانی که از بیعت امام خارج شویم، از جایگاه تشیع خارج خواهیم شد.

وی اضافه کرد: در دوران ولی عهدی امام رضا (ع) گروهی از کسانی که خود را شیعه علی (ع) می دانستند، خواستند به محضر امام رضا (ع) وارد شوند ولی آن حضرت ۶۰ روز آنان را معطل نگه داشت تا به آنان بگویند که شیعه واقعی چه کسی است و فقط در حرف و گفتار نیست بلکه باید واجبات را انجام دهند و از گناهان دوری کنند. امروز نیز ما زمانی در بیعت امام زمان (عج) هستیم که اینگونه باشیم و گرنه از بیعت آن حضرت خارج می شویم.

عباسیان ادامه داد: زمانی که ما گناه می کنیم یا انجام دادن واجبات را فراموش می کنیم از بیعت امام خارج می شویم. پس به محض این که پشت سر کسی غیبت کنیم از ولایت حضرت خارج می شویم و زمانی که توبه کنیم، دوباره به ولایت امام برمی گردیم.

وی افزود: اگر در بیعت امام زمان نباشیم و همین مسیر را ادامه دهیم ممکن است برنگردیم و شیعه از دنیا نرویم. به همین دلیل تاکید شده که دعای عهد را هر روز صبح بخوانیم. در این دعا می خوانیم خدایا در صبح این روز و تا زمانی که زنده هستم بر عهد و بیعت آن حضرت باشم و هیچگاه از این  بیعت رو نگردانم.

چگونه امام زمان را یاری کنیم؟

این کارشناس دینی با اشاره به تفاوت واژه های «نصرت» و «عون» گفت: نصرت امام با یاری امام در حالت معمولی تفاوت دارد. اعوان یعنی یاران و در واقع ما آرزو داریم جزو دوستان حضرت باشیم و آن حضرت را یاری کنیم ولی انصار یعنی علاوه بر این که ما جزو دوستان حضرت بوده و در دوران خوشی با آن حضرت هستیم، در زمان جنگ و مقابله با دشمنان آن حضرت نیز با او هستیم. بنابر این ناصر به کسی می گویند که امام را در مقابله با دشمنانش یاری کند و به همین دلیل در زیارت شهدای کربلا می گوییم السلام علیک یا انصارالله.

وی گریزی هم به آیه ۱۴ سوره صف زد و گفت: قرآن می فرماید یا ایها الذین امنوا کونوا انصار الله کما قال عیسی ابن مریم للحواریین من انصاری الی الله قال الحواریون نحن انصار الله؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، یاران خدا باشید، همان گونه که عیسی‌ بن‌ مریم به حواریون گفت  «یاران من در راه خدا چه کسانی‌ هستند؟» حواریون گفتند  «ما یاران خداییم.» بر این اساس می توان گفت یاری امام زمان (عج) یاری خدا نیز هست.

عباسیان ادامه داد: نکته مهم این است که اگر بخواهیم جزو انصار امام غایب باشیم در حالی که اکنون در وضعیتی نیستیم که دست به سلاح ببریم و امام را یاری کنیم ولی باید توجه کنیم که امام اکنون دشمنانی دارد و یکی از وظایف منتظران و شیعیان در مرحله اول، شناسایی دشمنان و سپس مقابله با آنان است.

وی همچنین چند نوع جنگ را بر اساس آموزه های دینی برشمرد و گفت: جهاد اصغر یعنی این که در رکاب امام زمان با دشمنان بجنگیم و شامل این فراز از دعای عهد شویم که المستشهدین بین یدیه یعنی به شهادت برسیم. کسی در بیعت امام است که شهادت طلب باشد و عبارت های دعای عهد را همیشه در نظر داشته باشد.  

این کارشناس مذهبی درباره دشمن شناسی گفت: اینگونه نیست که بگوییم دشمن امام زمان (عج) بنی امیه است. چون ممکن است یک روز بنی عباس باشد و امروز آمریکا و اسراییل باشد و هر کسی که دشمن خدا باشد، جزو دشمنان امام زمان هم هست.

وی افزود: در جهاد اصغر، جنگ با سلاح است و در جهاد اکبر موضوع مبارزه با نفس مطرح می شود.  بزرگترین دشمن امام شیطان است و در روایات نقل شده است که روز عاشورا شیطان از ذوق، نعره ای زد که یعنی کار اسلام تمام شد ولی وقتی فهمید چه شده، ناله ای دیگر سر داد که چه اشتباهی کرده است. اگر بررسی کنیم که چه چیزی باعث شد تا ابن زیاد بتواند در برابر امام حسین (ع) لشکر تشکیل دهد، به این نتیجه می رسیم که هوای نفس انسان ها بوده است. چون عمر سعد گفت به خاطر ملک ری حاضر است امام حسین (ع) را به شهادت برساند.

عباسیان افزود: بنا بر این هر شیعه ای باید همیشه در حال مبارزه با نفس خود باشد و بداند هرگاه گناه کند، از بیعت امام خارج می شود. همچنین در آیه ۵۲ سوره فرقان می خوانیم و جاهدهم به جهادا کبیرا یعنی ای پیامبر با کافران به جهادی بزرگ بپرداز که در اینجا منظور همان جهاد فرهنگی است. بنا بر این انصار امام زمان به فراخور حال کمک می کنند یعنی اگر جهاد اصغر بود، سلاح حمل می کنند و اگر جهاد اکبر بود که اکنون به سر می بریم، در جهاد کبیر و فرهنگسازی هستند.  

وی افزود: همانگونه که رهبر انقلاب در روز اربعین به جهاد تبیینی اشاره کردند که باید زینب وار وارد عرصه شویم و معارف اهل بیت را تبیین کنیم، امروز نیز در دنیایی پر از شبهه علیه امام زمان هستیم و برخی حتی وجود امام زمان را منکر می شوند که باید با جهاد کبیر با این شبهه ها جنگید. بنابر این من زمانی جزو انصار الله و انصار مهدی یاران حضرت می شوم که اولا دشمن را بشناسم و سپس در معرکه دشمن وارد شوم.

این پژوهشگر مذهبی با اشاره به موضوع رجعت گفت: رجعت یعنی بازگشت دوباره انسان های خاص که هم شامل بهترین مومنان و هم شامل بدترین کفار در عصر ظهور امام زمان می شود. ما معتقدیم که جزو دشمنان امام نیستیم و اگر بخواهیم رجعت کنیم باید جزو بهترین ها باشیم. این بهترین ها و بالاترین ها چگونه مشخص می شوند؟ در مبارزه با دشمنان امام مشخص می شوند و اوج آن در اینجاست که من اینقدر در عرصه مبارزه با دشمنان امام قوی عمل کنم و یکه تاز باشم که دشمن خدا برای کشتن و مبارزه با من برنامه داشته باشد. مانند حاج قاسم سلیمانی.

انصارالله هیچگاه منفعلانه عمل نمی کنند

امام جماعت مسجد پنبه چی اضافه کرد: ما شیعیان باید اجازه تفکر به دشمنان حضرت ندهیم. یعنی از حالت انفعال به حالت فعال درآییم. انصارالله منفعلانه عمل نمی کنند بلکه آنچنان فعالانه عمل می کنند که مردم دنیا متوجه حضرت شوند و زمانی که متوجه شدند، زمینه سازی کنند و این همان حرکت تمدنی است که رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب از آن یاد کردند یعنی آماده سازی جامعه جهانی برای ظهور امام زمان.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.