۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۸
کد خبر: 773199

به علت توان بالای نظامی در حوزه زمینی و هوایی، در راهبرد تهاجمی و خصمانه دشمنان علیه جمهوری اسلامی همواره این مسئله نمود داشته که اگر بنا باشد در هر حمله‌ای به خاک ایران ضربه‌ای وارد شود، مبنای این اقدام دریاپایه و حوزه دریا خواهد بود.

بر این اساس آمریکا و شرکایش در هنگام اوج گرفتن تنش‌ها بارها تهدید کردند و این نکته را به زبان آوردند که از قلمرو دریایی و از فاصله دوردست قادرند با موشک کروز مناطقی از کشور ما را هدف قرار دهند. در سوی مقابل تهران بر اساس دکترین دفاعی تعریف‌شده و در حوزه پدافند غیر عامل همواره تلاش داشته با شناسایی نقاط قوت احتمالی دشمن، برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد و این تهدیدات را خنثی سازد. تشکیل یگان‌های قدرتمند از قایق‌های تندرو و مجهز به انواع موشک‌های کوتاه و میان‌برد با هدف مقابله با ناوهای هواپیمابر متخاصم در همین راستا قابل تعریف است. 

از سوی دیگر اقدام سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه در جریان بازدید از جزایر خلیج فارس در اعلام این نکته که در آینده نزدیک موشک کروز با برد ۲هزار کیلومتر و با قابلیت هدف قرار دادن شناورهای متحرک نیز در این نیرو گسترش خواهد یافت، از اهمیت راهبردی فراوانی برخوردار است. پیش از این موشک کروز ضد کشتی «ابومهدی المهندس»، که توسط وزارت دفاع ساخته شده ‌و بُرد آن بالای هزار کیلومتر بود، شعاع بازدارندگی خوبی برای کشور ایجاد کرده بود.

با وجود این، با اعلام فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مانور تهدیدآمیز دشمنان در حوزه دریا به‌طور کلی زیر سؤال می‌رود و وضعیت دفاعی و تهاجمی ایران را در مقابل اهداف متخاصم و توانمندی کشورمان بیش از پیش در حوزه پاسخ‌دهی به تهدیدات بالا می‌برد.

از منظر دیگر، این مسئله وقتی حائز اهمیت است که ما بدانیم توانمندی تولید موشک کروز با برد ۲هزار کیلومتر تنها در اختیار کشورهای محدودی قرار دارد.

برخی کشورها نیز این نوع قدرت دفاعی را وارد کرده‌اند و در این فناوری کاملاً وابسته هستند، ولی جمهوری اسلامی بدون کمک گرفتن از دیگران، به صورت کاملاً مستقل و با استفاده از دانش بومی و توان تخصصی داخلی به آن دست یافته است.

بر اساس همین واقعیات است که دستیابی نیروهای دفاعی کشورمان به موشک کروز دریایی برد بلند در روزهای اخیر در کانون توجه قرار گرفته و سروصدای زیادی به‌پا کرده است. آنچه در مجموع درباره این تحول می‌توان بیان کرد این است که تهران از این به بعد اگر بنا باشد به کشورهای متخاصم که بخواهند نگاه چپی به کشورمان بیندازند پاسخ دهد، می‌تواند در آینده نزدیک در حوزه دریایی پاسخ ۲ هزار کیلومتری بدهد و این توانمندی بالای دفاعی و امنیت کشور را می‌رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.