مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی پس از یک ماه تلاش شبانه‌روزی و رصد تحرکات قاچاقچیان دارو، ضربه نهایی را به این شبکه وارد و ضمن کشف ۳۸ هزار قلم انواع دارو، اعضای این شبکه را نیز دستگیر کردند.

کشف ۳۸ هزار قلم داروی قاچاق در مشهد

باتوجه به معضل قاچاق دارو و سود قابل توجهی که این اقدام شوم برای مجرمان و قاچاقچیان دارو در پی دارد، این عده به هرشیوه و روشی اقدام به ارتباط گیری با افرادی می‌کنند که به راحتی به شبکه توزیع دارو دسترسی دارند و آن‌ها را با خود همراه می‌کنند.

قاچاق دارو توسط باندهای مخوف در مقاطع زمانی خاص که شرایط ویژه‌ای پیش می‌آید مانند آنچه در حال حاضر و در ایام کرونا شاهد آن هستیم، شدت بیشتری می‌گیرد، این ماجرا تحت عنوان ورود غیرقانونی دارو و یا خروج مخفیانه آن از کشور رقم می‌خورد که در هر دو حالت سود کلانی به جیب قاچاقچیان دارو و اعضای این شبکه‌ها سرازیر می‌شود.

ردزنی سرشاخه‌های قاچاق دارو در مشهد

در همین زمینه و همزمان با اوج گرفتن موج پنجم کرونا بود که سرهنگ حسین جوانبخت، رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی دستورات ویژه و دقیقی برای وارد آمدن ضربه به زنجیره قاچاق دارو صادر و کارشناسان دایره قاچاق کالا و ارز این حوزه را مأمور رصد شبانه‌روزی ماجرا کرد.

این‌گونه شد که سرهنگ شجیعی، رئیس دایره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی استان تمامی سرنخ‌های بدست آمده را تک‌به‌تک پیگیری و همراه با تیم‌های پلیسی به صورت میدانی چندین مکان مشکوک تحت کنترل و رفت‌وآمد افراد به نقاط هدف که انبارهای زیرزمینی بود را مورد رصد قرار دادند.

این سلسه اقدامات پلیسی سبب شد سرشاخه‌های قاچاق دارو به داخل و همچنین خارج کردن داروهای تولید داخل از کشور مورد شناسایی قرار بگیرند.

وقتی مأموران از وجود حجم زیادی دارو در سه انبار تحت کنترل مطمئن شدند، آخرین مرحله از عملیات پیچیده مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی به اجرا در آمد و در پی یک سلسله عملیات هماهنگ، مأموران به انبارهای زیرزمینی وارد شدند؛ پیش از آن نیز تمامی راه‌های فرار مسدود شده بود.

در همان ابتدای عملیات نهایی پلیس هر سه فردی که شناسایی شده بودند و عاملان اصلی قاچاق دارو به داخل و خارج از کشور بودند دستگیر کردند و حجم زیادی دارو که تعداد آن بیش از ۳۸ هزار قلم است و شامل انواع داروهای مورد استفاده در درمان کرونا، داروهای خارجی قاچاق و داروهای تولید داخل که از شبکه توزیع خارج شده بودند، کشف شد.

اقدام‌های تکمیلی پلیس حاکی از آن بود این افراد علاوه بر قاچاق داروی خارجی به داخل کشور و همچنین خارج کردن داروی ایرانی به آن سوی مرزها، به صورت گسترده‌ای در زمینه فروش داروی تولید داخل در خارج از شبکه توزیع نیز فعالیت داشتند. از همین رو باتوجه به سرنخ‌های موجود، دیگر اعضای این شبکه قاچاق دارو تحت تعقیب قرار دارند. متهمان پس از تکمیل پرونده به دادسرا منتقل شدند.

کشف محموله‌ای دیگر

اما این گوشه‌ای از اقدامات دقیق مأموران پلیس امنیت اقتصادی خراسان رضوی بود، چراکه آن‌ها در اقدامی دیگر در بازرسی از ۶۰ انبار نگهداری دارو، ۳۰ شرکت دارویی، ۱۵۰ داروخانه و... انباری را شناسایی کردند که تعداد زیادی داروی مورد استفاده در درمان کرونا در آنجا نگهداری می‌شد. تحقیقات نشان داد رد پای خارج کردن دارو از شبکه مجاز توزیع در محل دیده می‌شود. از همین رو یک خودرو سواری که داروها را توزیع می‌کرد در محل توقیف شد. ارزش ریالی محموله هم فراتر از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.