معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی خراسان رضوی از ۱۷۰۰ بیمار روانی مزمن در ۲۴ مرکز نگهداری و مراقبت می‌کند.

فعالیت ۲۴ مرکز توانبخشی و مراقبت از بیماران روانی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا علیزاده در نشست بررسی چالش‌های مراکز توانبخشی بیماران روانی، با بیان این‌که این بیماران در سنین ۱۵ سال به بالا و در درجات گوناگون اجتماعی هستند، اظهار کرد: این افراد به‌خاطر ابتلاء به بیماری‌های روانی مزمن تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

وی ادامه داد: بیمار روانی مزمن به بیماری اطلاق می‌شود که دوره حاد بیماری را گذرانده و بر اساس تشخیص کمیسیون پزشکی بهزیستی، واجد شرایط دریافت خدمت از بهزیستی و استفاده از یارانه‌های درمانی و کمک توانبخشی است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ مرکز شبانه‌روزی، ۱۰ مرکز ویزیت در منزل و چهار خانه یک‌چهارم راهی و نیمه‌مستقلی، به بیماران روانی مزمن مجهول‌الهویه و فاقد خانواده مؤثر به‌منظور توانمندسازی و حضور در جامعه خدمت‌رسانی می‌کند.

وی تأکید کرد: در سال جاری، خانواده‌محوری مورد تأکید بیشتری قرار گرفته و به همین لحاظ، خانواده‌هایی که بیماران خود را در منزل مورد مراقبت قرار دهند، یارانه دریافت می‌کنند.

علیزاده در مورد بیماران «بلاصاحب» گفت: با هماهنگی دستگاه قضائی، قیمومیت این بیماران را دادستان بر عهده می‌گیرد تا اموال آنان محافظت شده و هزینه‌های درمان و توانبخشی آنان نیز طبق نظر دستگاه قضائی تأمین شود.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش اختلالات روانی در سطح عمومی، متقاضیان دریافت خدمت در بهزیستی نیز افزایش‌یافته ولی از آنجا که سیاست بهزیستی، بر مرکززدایی و خانواده‌محوری استوار شده، مراکز جدید تأسیس نمی‌شوند بلکه ترخیص و جایگزینی مد نظر است که توانبخشی واقعی و عمیق را در مورد این گروه از بیماران عملیاتی می‌کند تا این عزیزان به دامان خانواده‌هایشان بازگردند و بهبود بهتر و سریع‌تری را تجربه کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: البته تعدادی از بیماران روانی مزمن، باید مرتب تحت نظر روان‌پزشک باشند و به‌صورت مستمر و منظم دارو مصرف کنند، هر گونه تغییر حال و شرایط آنان باید با روان‌پزشک در میان گذاشته شود تا زندگی پایدارتر و پویاتری را سپری کنند.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.