یک کارشناس مذهبی با اشاره به خصوصیات روحانی و مبلغ موفق از نگاه قرآن گفت: رابطه مردم و روحانیت به‌طور جدی نیازمند آسیب‌شناسی است.

رابطه مردم و روحانیت نیازمند آسیب‌شناسی جدی است/ روحانی موفق از نگاه قرآن

به گزارش قدس آنلاین، موضوع تبلیغ دین از جمله موضوعاتی است که این روزها نیازمند بازنگری است و در شرایطی که امروز دشمنان با سلاح فضای مجازی هجمه‌های مختلفی علیه جوانان ما به راه انداخته، جریان تبلیغ باید برای روشنگری، پاسخ به شبهات و دفع تهاجم دشمن با اقتضائات و سلاح روز فعالیت کند.

رابطه مردم و روحانیت به‌طور جدی نیازمند آسیب‌شناسی است

حجت‌الاسلام روح الله رحمانی مهر کارشناس مذهبی درباره چگونگی تأثیر جریان تبلیغ در جامعه گفت: گسترش غیرقابل تصور فضای مجازی و تغییر سبک زندگی باعث شده ارتباط در تبلیغ دین و ارشاد مردم در صورتی اثرگذار باشد که رابطۀ مردم و روحانیت به شکل دیگری رقم بخورد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رابطه مردم و روحانیت در حوزه تبلیغ دینی فراز و فرودهایی را تجربه کرده که باوجود تأثیرگذاربودن، به‌طور جدی نیازمند آسیب‌شناسی است.

مردم، رفتار یک روحانی را بیشتر در ساده‌زیستی، تجمل و تواضع و تکبر و تکلف ارزیابی می‌کنند

وی ادامه داد: امروزه روحانیون در تبلیغ دین برای رسیدن به موفقیت، باید بعد احساسی و بعد کارکردی را مدنظر قرار دهند. در بعد احساسی مردم، رفتار یک روحانی را بیشتر در دوگانه‌های ساده‌زیستی، تجمل و تواضع و تکبر و تکلف ارزیابی می‌کنند و در بعد کارکردی تمرکز بر روی محتوای مطرح‌شده در سخنرانی‌ها، گفت‌وگوها و همراهی با ارزش‌های مخاطبان است.

با تفکیک مخاطبان به جامعۀ سنتی و مدرن، می‌شود ارزیابی متفاوتی نسبت به عملکرد روحانیون ارائه داد

رحمانی‌مهر با اشاره به ضرورت تفکیک دقیق مخاطب برای تبلیغ گفت: با تفکیک مخاطبان به جامعۀ سنتی و مدرن، می‌شود ارزیابی متفاوتی نسبت به نوع عملکرد روحانیون ارائه داد. در جامعه یا گروه‌های سنتی روحانیون بیشتر بر روی دین شکلی، رعایت دستورالعمل‌ها و قواعد شکلی و مناسک دینی برای «باهم‌جوری» تأکید دارند اما امروزه، به دلیل رشد میزان دانش مخاطبان، روش‌های سنتی کمتر جواب‌گو است و روحانیون موفق با حضور در بین مردم به صورت نوین به تبلیغ می‌پردازند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: از نگاه اسلام ناب محمدی برای رسیدن به هدف، بهره‌گیری از تبلیغات صحیح و برقراری ارتباط صحیح ضرورت دارد، به همین خاطر خداوند متعال فرمود: «وَما عَلَی الرَّسولِ إِلَّا البَلاغُ المُبینُ؛ و برعهده پیامبر خدا وظیفه‌ای به جز تبلیغ آشکار نیست». (۱۸ عنکبوت)

دستور خدا به مبلغان دین

وی درباره ضرورت شناخت ابعاد تبلیغ توسط مردم گفت: بدون شک برای مردم، شناخت ابعاد و زوایای برنامه‌های الهی و آگاهی از اهداف و انگیزه‌های آن ضرورتی انکارناپذیر دارد. در مرحله اول تبلیغ دین و بهره‌گیری از روش‌های صحیح آن به عهده برگزیدگان الهی است امّا در مرحله بعدی این وظیفه بر دوش عالمان و متولیان فرهنگی و تبلیغی جامعه قرار گرفته است. خداوند متعال با ابلاغ این مسؤولیت به مبلّغان می‌فرماید: «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ؛ چرا از هر فرقه‌ای از اهل ایمان، دسته‌ای کوچ نمی‌کنند تا در دین آگاهی پیدا کنند و قوم خود را  وقتی به سوی آنان بازگشتند بیم دهند باشد که آنان از (کیفر الهی) بترسند». (۱۱۲ توبه)

رحمانی مهر درباره چگونگی مؤثر بودن تبلیغ گفت: با توجه به ضرورت تبلیغ دین و اطلاع رسانی صحیح از منظر قرآن، مبلّغان اسلامی باید این رسالت خطیر را به روش‌های مختلف به انجام رسانند. البته برای توفیق در این راه، اوصاف و ویژگی‌هایی را باید در خود بوجود آورند تا رسالت تبلیغ مثمرثمر باشد.

یک مبلغ موفق باید در بین مردم حضور داشته باشد و با آنها ارتباط برقرار کند

وی ادامه داد: در جامعه امروز ما یک مبلغ موفق باید در بین مردم حضور داشته باشد و به روش‌های مختلف ارتباط برقرار کند و تحقق این موضوع نیاز به بصیرت دارد، خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَی اللَّهِ ۚ عَلَیٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی؛ ای رسول ما! بگو این است راه من! که با آگاهی و بصیرت کامل، خود و پیروانم را به سوی خدا دعوت می‌کنم». (۱۰۸ یوسف)

خصوصیات مبلغ موفق از منظر قرآن کریم

این کارشناس مذهبی گفت: از نگاه قرآن یک مبلغ موفق علاوه بر دارا بودن اطلاعات لازم باید این خصوصیات را هم داشته باشد: «یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ أُولئِکَ مِنَ الصَّالِحینَ؛ آنان به خدا و روز قیامت ایمان راسخ دارند و به کارهای نیک دعوت کرده و از کارهای ناپسند باز می‌دارند و خود نیز عملاً به سوی نیکی‌ها می شتابند و آنان از انسانهای صالح و شایستگانند». (۱۱۴ آل عمران) خداوند متعال در سوره توبه با اشاره به مهربانی، دلسوزی و مردمداری پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ؛ برای شما پیامبری از جنس خودتان آمد که بر او دشوار است که شما در رنج و زحمت بیفتید. به هدایت شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است».

وی در پایان گفت: مهربانی، شفقت و ابراز محبت در عرصه تبلیغ در جذب دل‌ها، اثری ماندگار، عمیق و ریشه‌دار دارد، مولوی می‌گوید:

از محبت خارها گل می‌شود

از محبت سرکه‌ها مل می‌شود

از محبت نار نوری می‌شود

از محبت دیو حوری می‌شود

از محبت مرده زنده می‌کنند

از محبت شاه بنده می‌کنند

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.