نتیجه در خانه ماندن دانش‌آموزان و تغییر در شیوه آموزش، نشستن مقابل رایانه و یا در دست داشتن گوشی تلفن همراه و تبلت، اضافه وزن‌هایی است که در اثر کم‌تحرکی ایجاد شده و به گفته کارشناسان جبران آن به سادگی ممکن نیست.

زنگ خاموش ورزش در مدارس!

زنگ ورزش که حتی در دوران فعالیت مدارس هم کمترین توجه به آن می‌شد و همواره مورد کم‌لطفی‌ قرار می‌گرفت و با چالش روبه‌رو بود، در دوران شیوع ویروس کرونا کمرنگ‌تر از پیش شد.

کارشناسان می‌گویند با تعطیلی مدارس و ماندن دانش‌آموزان در خانه با هدف کمک به قطع زنجیره انتقال بیماری، خطراتی همچون کم‌تحرکی، نداشتن فعالیت بدنی، چاقی و بی‌انگیزگی آن‌ها را تهدید می‌کند به همین دلیل باید برای جبران آن از هم اکنون به‌صورت جدی‌تری برای روزهای پس از کرونا برنامه‌ریزی کرد.

پیش از کرونا هم به زنگ ورزش بی‌توجهی می‌شد

معاون پیشین آموزش متوسطه و کارشناس آموزش و پرورش ضمن تأکید بر تعطیلی زنگ ورزش در آموزش مجازی به ما می‌گوید: زنگ ورزش حتی در دوران فعالیت مدارس هم مورد کم‌لطفی‌ قرار می‌گرفت و با چالش روبه‌رو بود، چالشی که در دوران شیوع ویروس کرونا رنگ جدی‌تری به خود گرفت. در حالی که باید در مدارس از همان دوران ابتدایی رفتاری را در بین دانش‌آموزان نهادینه کنیم که ورزش جزو لاینفک زندگی افراد باشد تا کودکان و نوجوانانی با نشاط، جوانان و بزرگسالانی پویا و سالمندانی سالم داشته باشیم.

ابراهیم سحرخیز با اشاره به اینکه پیش از کرونا نیز به دلیل کمبود فضا در مدارس به‌ویژه در فصل‌های سرد سال که مدارس با مشکل کمبود و یا بهتر است بگوییم نبود سالن‌های سرپوشیده ورزشی روبه‌رو بودند، زنگ ورزش برگزار نمی‌شد، می‌افزاید: متأسفانه سرانه ورزشی دانش‌آموزان ما بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی است، به طوری که تا چند سال پیش سرانه ورزشی هر دانش‌آموز ۲۰ سانتیمترمربع بود که براساس گفته برخی از مسئولان به ۵۰ سانتیمتر رسیده است. در روستاها و مناطق کم‌برخوردار نیز ساعت ورزش به جبران سایر درس‌ها اختصاص داده می‌شود. حالا با توجه به شیوع کرونا و مهاجرت مدارس به فضای مجازی به نظر می‌رسد درس ورزش به طور جدی‌تری در چرخه آموزش مجازی کمرنگ شده است.

بیشتر مدارس مناطق محروم معلم ورزش ندارند

وی با اشاره به کمبود معلم ورزش متخصص نیز می‌گوید: هر مقطع تحصیلی نیازمند یک نوع ورزش و حرکات ورزشی است، بنابراین معلم ورزش باید فردی متخصص و دانش‌آموخته رشته تربیت بدنی باشد تا بتواند حرکات ورزشی متناسب با سن دانش‌آموزان و حتی متناسب با وضعیت جسمی هر دانش‌آموز را برای آن‌ها تکلیف کند، اما متأسفانه نه تنها این مهم در نظام آموزشی کشور ما مورد توجه قرار نگرفته بلکه در مقطع دبستان بیشتر مناطق کم‌برخوردار و نابرخوردار، معلم ورزش همان معلم کلاس است که با اختصاص چند ساعت اضافه کار زنگ ورزش هم کلاس را اداره می‌کند و در بیشتر مواقع این ساعت را به جبران سایر درس‌ها اختصاص می‌دهد، البته در دوره متوسطه اول و دوم با توجه به امکانات مدارس و علاقه دانش‌آموزان شرایط کمی بهتر بود و معلمان ورزش دانش‌آموزان را به رشته‌های ورزشی مختلف هدایت می‌کردند.

ماهیت درس ورزش، حضوری است

محمودرضا اسفندیار، دیگر کارشناس آموزش و پرورش نیز در همین خصوص به ما می‌گوید: ورزش یکی از مهم‌ترین درس‌هایی است که اگر اهمیت به آن برای دانش‌آموزان در مدارس نهادینه شود می‌تواند نقش مؤثری در سلامت روح و جسم آن‌ها در مراحل مختلف زندگی داشته باشد؛ اما متأسفانه در مقایسه با سایر دروس در نظام آموزشی و حتی در بین اولیای دانش‌آموزان ما مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و به نظر می‌رسد با شیوع ویروس کرونا در کشور و مهاجرت کلاس‌های درس از مدرسه به فضای مجازی زنگ ورزش به طور کلی در حیاط مدرسه جا مانده است.

وی با اشاره به شیوع کرونا و غیرحضوری شدن آموزش مدارس می‌افزاید: با اینکه همکاران تربیت بدنی در حوزه آموزش و پرورش کوشیده‌اند در دوران کرونا و فضای مجازی نیز به فعالیت خود ادامه دهند، اما به دلیل اینکه ماهیت و فلسفه درس ورزش، حضوری است موفقیت چندانی نداشته‌اند و حتی اگر با استفاده از نرم‌افزارهای موجود بتوانند به صورت تئوری آموزش‌های ورزشی ارائه دهند، اما نمی‌توانند آن شور و نشاط و تکاپوی ساعت ورزش که در محیط مدرسه است را به فضای مجازی بیاورند به همین دلیل این موضوع نتوانسته آسیب‌های بی‌تحرکی دانش‌آموزان را جبران کند. در واقع با مهاجرت کلاس‌های درس از محیط مدرسه به فضای مجازی، دانش‌آموزان نه تنها در زمینه درسی ضعیف شده‌اند، بلکه سلامت جسمی و بهداشت روانی آن‌ها نیز به مخاطره افتاده است، در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته اغلب مدارس با همکاری اولیای دانش‌آموزان به‌جز در مواقع شیوع گسترده کرونا به صورت ترکیبی برگزار شده است.

ضرورت توجه ویژه مدارس به زنگ ورزش در آموزش ترکیبی

وی ادامه می‌دهد: آموزش مجازی در همه کشورها پیامدهای متعددی از جمله افسردگی، اضافه وزن، مشکلات اسکلتی، بلوغ زودرس، استرس و اضطراب داشته که به دلیل خانه‌نشینی و دوری از همسالان اتفاق افتاده و با اینکه همکاران تربیت بدنی ما بارها در مورد این آسیب‌ها ابراز نگرانی کرده و حتی طرح‌هایی ارائه و اقداماتی در حوزه آموزش مجازی انجام داده‌اند اما متأسفانه تاکنون به نتیجه مؤثری نرسیده‌اند؛ باید نظام آموزشی کشور تمهیداتی برای این مهم بیندیشد و در آموزش ترکیبی که برای سال تحصیلی جدید پیش‌بینی کرده به زنگ ورزش توجه ویژه داشته باشد. البته این مهم نیازمند همکاری اولیای دانش‌آموزان است که به درس ورزش به عنوان درسی که با سلامت و نشاط فرزندانشان ارتباط مستقیم دارد توجه ویژه داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.