یک سال و نیم است که کارگران سایت صفیره ازطریق مسئوولان استانی و حتی نمانیدگان مجلس پیگر مطالبات خود شده‌اند اما همچنان یک سال خانه نشین شده و نُه ماه بیمه آن‌ها پرداخت نشده است.

ماجرای تلخ بیکاری کارگران سایت صفیره اهواز/ شهردار در دسترس نیست

به گزارش قدس آنلاین، چندین ماه است که کارگران سایت پسماند صفیره اهواز  از مسئوولان مختلف استان و حتی کشور  پیگیر مطالبات عقب افتاده خود شدند و بارها دست به تجمع زدند اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده‌ است.

حمیده یکی از کارگران سایت می گوید: اغلب زنان مشغول در اینجا سرپرست خانوار هستند از نقاط مختلف شهر اهواز  خود را به این سایت می‌رساندند تا با تفکیک زباله‌های شهر، تمام سختی‌های این کار را که سلامتی آن‌ها را تهدید می‌کند به جان بخرند تا برای خانواده خود نانی دست و پا کنند.

او با بغض ادامه می دهد اما نیمی از زمان این قشر ضعیف و کم برخوردار  در مطالبه حق و حقوق خود گذشته است و با آمد و شد هر پیمانکاری زندگی به کامشان تلخ می‌شود حدود یک سال و نیم  است که سایت صفیره تعطیل شده و زنانی که تا دیروز نان آور خانه بودند اکنون از نداری مستاصل شده اند.

صفورا یکی دیگر از کارگران سایت صفیره می گوید تمام امکانات و تجهیزات سایت زباله در آتش‌سوزی اخیر از بین رفته است به همین دلیل راه‌اندازی مجدد سایت و تعمیر آن را مناقصه کرده‌اند و تا کنون کسی برنده مناقصه نشده است.

او قضیه اتش سوزی هم مشکوک می داند و در ادامه با تلخی میگوید ما آدم‌های بی‌سودای هستیم اما خیلی خوب می‌دانیم مناقصه فقط سه بار انجام می‌شود در حالی که هر بار درباره راه‌اندازی سایت با مسؤولان مربوط صحبت کردیم، پاسخ دادند: مناقصه بار دیگر انجام می‌شود.

پیمانکار بیمه ۹ ماه، ما را پرداخت نکرد

سمیه یکی دیگر از زنان مشغول در سایت صفیره می گوید پیمانکاران سالانه و یا هر شش ماه یک‌ بار با ما قرارداد می‌بندند، بارها برای حق و حقوق خودمان اعتراض کردیم پیمانکار ۹ ماه است  بیمه ما را پرداخت نکردو پیگیری و  مطالبه ما از مسوولان هم راه به جایی نبرده است  به اداره کار استان  شکایت کردیم اما اداره کار نیز کاری نکرد

وی در ادامه گفت: برای پیگیری این موضوع حتی به نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی  مراجعه کردیم که در پاسخ فقط گفت: پیگیری می‌کنم، پیش از این به دفتر نماینده هم که  مراجعه کرده بودیم اما مشکلی مارا حل نکردند.

یک سال و نیم تعمیرات سایت صفیره را به مناقصه می‌گذارند

صغری یکی دیگر از شاغلین در سایت صفیره با بیان اینکه ما را بیکار کردند، عنوان کرد: زمانی که طولانی شدن تعمیر سایت اعتراض کردیم به ما گفتند: تعمیر سایت به شما ربطی ندارد اما وقتی شکایت کردیم تعمیر سایت را به مناقصه گذاشتند، بعد از آتش گرفتن سایت برق، دستگاه‌ها، چند موتور سایت به سرقت رفت که به نظرم  این امکانات را آدم عادی نمی‌تواند به سرقت ببرد.

وی افزود: بعد از بیکار شدن در خانه‌های مردم کار می‌کنم، یک مقطع دو ماهه در کارگاه ماسک سازی کار کردم  که تا کنون حقوقم را پرداخت نکردند، خواستم از پیرمرد و پیرزنی مراقبت کنم که به دلیل کرونا مخالفت کردند، یک دختر طلاق گرفته دارم که با دخترش پیش من زندگی می‌کند، پسرم عفونت معده دارد که هزینه‌های بستری آن در شیراز  بالای ۱۰ میلیون است که ندارم پرداخت کنم.

پیمانکاری سایت صفیره با ترک تشریفات به ما واگذار شد

محمد حسین یوسفی پیمانکار وقت سازمان پسماند شهرداری در سایت صفیره در تشریح عدم پراخت بیمه کارگران این سایت می‌گوید: سازمان پسماند پیمانکاری سایت صفیره را بدون ترک تشریفات به ما واگذار کرد و قرارداد مربوطه را به مدت سه ماه منعقد کرد چرا که تمام مجوزات قانونی این کار را خودشان گرفته بودند.

وی افزود: قراردادی که با ما بسته شد ۳۰ آذر سال ۹۶ تمام شد و ۱۹ دی ماه  همان سال مناقصه و مزایده  مربوط به واگذاری پیمانکاری سایت صفیره آگهی شد که بنده برنده مناقصه ومزایده شدیم.

این پیمانکار با اشاره به قرارداد سه ماهه با سازمان پسماند، گفت: در این سه ماه بیمه کارگران کاملاً پرداخت شد، پس از آن شهرداری تخلف کرد چرا که با وجود اینکه برنده مناقصه شده بودیم با ما قراردادی منعقد نکرد.

برای پرداخت بیمه مشکلی ندارم

یوسفی افزود: بنده صرفاً برای حفظ آبرو  ناچار شدم حقوق ۱۰۰ کارگر را پرداخت کنم اما هر کاری کردم که بتوانم بیمه را پرداخت کنیم موفق نشدم.

یوسفی بیان کرد: اکنون پنج برابر پول بیمه کارگران از سازمان پسماند شهرداری طلب دارم، تمام مکاتبات مربوطه را نیز انجام دادم و اگر منع قانونی نبود برای پرداخت بیمه مشکلی ندارم.

وی عنوان کرد: با توجه به روی کار آمدن شورای جدید، سازمان پسماند باید مجوز بستن قرارداد شش ماهه با ما را از شورای شهر بگیرد.

یوسفی گفت: پرداخت اصل بیمه به ما است اما جرائم آن با کارفرما است چرا که سازمان پسماند تخلف کرده است و طبق قانون تا زمانی که با ما قرارداد بسته نشود نمی‌توانیم بیمه کارگران را پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: هیئت مدیره‌ وقت سازمان پسماند که به صورت قانونی کار را با ترک تشریفات به ما واگذار کرده بود  زمانی که برنده مناقصه شدم فرد دیگری را برای ادامه کار معرفی کردند و به اداره حقوقی شهرداری  نامه‌ای مبنی بر اینکه با توجه به قانون «منع مداخله»  آقای یوسفی  شرایط ادامه کار را ندارد.

یوسفی افزود:در زمان ما دفن زباله با هزینه ماهیانه ۶۲  میلیون تومان انجام می‌شد در حالی که اکنون با هزینه ماهیانه ۱۰ میلیارد ریال این کار را انجام می‌دهند.

در سایت صفیره سهل‌انگاری صورت گرفته است

سید محمد جواد رضوی رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز نیز در درابطه با وضعیت سایت صفیره گفت: در این سایت تجهیزاتی وجود داشته که به سرقت رفته  است و  مسئوولان پیگیر مسائل حقوقی اموالی هستند که به سرقت رفته‌اند.

وی افزود: در حال حاضر به دنبال این هستیم که سایت زباله  بار دیگر احیا شود و برنامه درستی صورت بگیرد تا ضمن محافظت از اموال سایت صفیره اقدامات موثری در سایت صورت بگیرد.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با توجه به وجود دوربین‌های مدار بسته تجهیزات به سرقت رفته معمولی نیست و به راحتی قابلیت جابه‌جایی ندارند آیا برای شما جای سوال ندارد که این تجهیزات چگونه از سایت خارج شده است؟، گفت: بخشی از این اتفاقات در دوره ما اتفاق نیفتاده است به همین دلیل در مورد آن‌ها نمی‌توانم قضاوتی داشته باشم، اما قطعاً یکسری سهل انگاری‌ها و بی تدبیری‌هایی صورت گرفته است.

رضوی در رابطه با عدم پرداخت بیمه کارگران توسط یکی از پیمانکاران با وجود گذشت چهار سال، بیان کرد: بنده از عدم پرداخت بیمه کارگران اطلاعی ندارم و قطعاً این موضوع را پیگیری کنم.

خبرنگار ما برای بررسی جزئیات این موضوع با شهردار و رئیس سازمان پسماند نیز تماس گرفت اما حاضر به پاسخگویی نشدند.

 کارخانه تفکیک زباله صفیره حدود ۱۲۰ کارگر دارد که ۷۵  نفر آن‌ها زن بوده  و تعداد ۶۵ نفر آن‌ها سرپرست خانوار هستند.

از سال ۹۱ سایت «صفیره» به عنوان محل جدید دفن پسماند اهواز در منطقه برومی راه‌اندازی شد اما بارها آتش‌سوزی‌های عمدی و دفع غیراصولی زباله‌ها همچنین عدم  ساماندهی زباله‌گردها و تفکیک زباله از مبدا مشکلات زیادی را برای شهروندان اهوازی به وجود آورده است.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.