اگرچه قیمت ها در بازار نفت همچنان به دلیل شیوع بیماری کرونا در جهان شکننده است، اما کمبود انرژی در اروپا و شرق آسیا همزمان با آغاز فصل سرما، قیمت نفت را در آستانه ورود به کانال ۸۶ دلاری قرار داده است.

طلای سیاه در آستانه ورود به کانال ۸۶ دلاری

به گزارش قدس آنلاین، افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی با آغاز معاملات در هفته جاری ادامه پیدا کرد. بر این اساس قیمت نفت که هفته گذشته را با رشدی حدود ۳ درصد به پایان برد، در آغاز معاملات این هفته نیز با افزایش بیش از یک درصدی همراه شد.

این افزایش قیمت، طلای سیاه را در آستانه ورود به ۸۶ دلار در هر بشکه قرار داده است. افزایش قیمتی که به گفته رئیس جمهوری روسیه، ممکن است طلای سیاه را تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

رئیس‌جمهوری روسیه رسیدن قیمت‌های جهانی نفت خام به سطوح ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه را بسیار محتمل می‌داند. ولادیمیر پوتین گفت: با افزایش تقاضا برای انواع انرژی، قیمت نفت می‌تواند به‌راحتی به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه برسد.

با بازگشایی اقتصادها پس از ماه‌ها قرنطینه ناشی از شیوع ویروس عالم‌گیر کووید-۱۹ (کرونا) و کاهش عرضه، قیمت انرژی در سراسر جهان افزایش‌ یافته است. با این حال اعضای اوپک پلاس تصمیمی برای تغییر در روند افزایش تولید خود چیزی فراتر از توافق کاهش تولید ندارند. در این زمینه حتی وزیر انرژی عربستان مخالفت خود را با پیشنهاد افزایش عرضه نفت فراتر از توافقنامه همکاری کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس اعلام کرد.

از سوی دیگر کمبود گاز در بخش‌هایی در جهان همزمان با آغاز فصل سرد در نیمکره شمالی زمین نیز بر این افزایش قیمت دامن زده است.

قیمت تک‌محموله‌های گاز در اروپا امسال ۸۰۰ درصد افزایش یافته، زیرا تقاضای نفت که از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا آسیب دیده بود، بهبود یافته است.

البته قیمت‌ها اوایل ماه جاری میلادی کاهش یافت زیرا روسیه، تأمین‌کننده اصلی گاز اروپا، اعلام کرد که می‌تواند گاز بیشتری به این قاره صادر کند اما این مسئله هنوز تحقق نیافته است.

با این حال معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده که این کشور، با وجود افزایش مصرف داخلی، آماده افزایش عرضه گاز طبیعی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

این عوامل باعث شده تا در معاملات امروز نفت برنت با رشدی حود یک درصدی به ۸۵ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه برسد.

نفت شاخص آمریکا نیز ۱.۵ درصد گران شد و ۸۳ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

افزایش قیمت نفت که در سایه بازگشت تدریجی فعالیت‌های اقتصادی جهان بعد از شیوع کرونا اتفاق می‌افتد، حتی ممکن است به سه رقمی شدن قیمت نفت در هر بشکه بیانجامد.

با این حال ریسک‌هایی بیرون از بازار نفت می‌تواند در این رشد قیمت‌ها اثرگذار باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.