در چند وقت اخیر، قیمت اقلام خوراکی مورد نیاز مردم از جمله برنج، لبنیات و تخم‌مرغ سیر صعودی را طی کرده است و این درحالی است که قدرت خرید مردم نیز روزبه‌روز کم و کمتر می‌شود. در چند روز گذشته و در میان اخبار گرانی سایر مواد خوراکی، قیمت مرغ گرم دوباره چراغ خاموش افزایش یافته و برخلاف قیمت مصوب یعنی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان با قیمت بیش از ۳۲ هزارتومان فروخته می‌شود.

گرانی مجدد مرغ و زمزمه‌های افزایش قیمت مصوب

به گزارش قدس آنلاین، مسئولان امر معتقدند دلیل گرانی مرغ گرم ناشی از افزایش چشمگیر تقاضا در مدت اخیر و همچنین کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های قبل بوده است، اما فروشندگان دلیل این افزایش قیمت را عواملی همچون نقش پررنگ دلال‌ها،  قیمت بالای مرغ زنده درب مرغداری‌ها و خبرهایی مبنی بر گرانی قیمت مصوب مرغ در همین روزها می‌دانند.

مرغ گرم و منجمد موجود نیست

به همین منظور و  برای بررسی دلایل گرانی قیمت مرغ گرم در بازار به یکی از مراکز مهم توزیع مرغ در مشهد مراجعه کردیم. اگرچه خبری از صف‌های طویل و طولانی نیست اما چیزی که بیش از همه جلب توجه می‌کند کمبود مرغ تازه و حتی مرغ منجمد در فروشگاه‌ها است. در بیش از ۸۰ درصد مغازه‌ها مرغ تازه و منجمد پیدا نمی‌شود. وارد یکی از مغازه‌ها شدیم و درباره وضعیت فروش مرغ از فروشنده سوال کردیم، این فروشنده می‌گوید: در حال حاضر مرغ گرم و منجمد موجود نیست، اگر جویای مرغ هستید، اطراف مشهد مرغ با قیمت مناسب وجود دارد اما در اینجا مرغ نایاب است. دلیل این نایاب بودن نیز کمبود عرضه و عدم هماهنگی قیمت مرغ با میزان فروش و تقاضای آن است.

قیمت مرغ درب مرغداری کیلویی ۳۰ هزارتومان است

به فروشگاه دیگری سرمی‌زنیم. فروشنده این مغازه از قیمت مرغ کیلویی ۳۲ هزار تومان خبر می‌دهد و می‌گوید: حدودا چهار روزی است که قیمت مرغ افزایش پیدا کرده و ما مرغ را از درب مرغداری کیلویی ۳۰ هزار تومان می‌خریم و خودمان کیلویی ۳۲ هزارتومان می‌فروشیم. شنیده‌ام که امروز یا فردا، قیمت مصوب مرغ از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

چرا تولید مرغ کاهش پیدا کرده است؟

در همین بازار، فروشنده دیگری می‌گوید: زمینه  فروش مرغ کم شده و مرغ منجمد و گرم در بازار کم است. دان کافی به مرغداران نمی‌رسد و به همین دلیل تولید مرغ  نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه می‌دهد: قیمت مرغ حدودا چهار روز است که زیاد شده است. دیروز خبری مبنی بر افزایش نرخ مصوب مرغ از ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ۲۹ هزار و ۹۰۰ تومان منتشر شد که معتقدم این اتفاق فایده‌ای نخواهد داشت؛ زیرا کشتارگاه‌ها مرغ را به قیمت ۳۰ هزار تومان به ما نمی‌فروشند و قیمت‌شان از ۳۲ هزار تومان آغاز می‌شود. علت اصلی ناآرامی در بازار مرغ و افزایش قیمت آن، فساد ایجاد شده در اثر فعالیت دلالان این بازار و همچنین افزایش نرخ خود سرانه کشتارکن‌ها است. مرغدار نمی‌تواند مرغ را بیشتر از قیمت مصوب به فروش برساند چون بر قیمت فروشگاه‌ها نظارت صورت می‌گیرد اما بر فعالیت کشتارکن‌ها و دلالان، متاسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد.

در میان انبوهی از مغازه‌های پروتئینی در راسته خیابان استقلال مشهد تنها دو مغازه وجود دارد که مرغ تازه را به ازای هرکیلو ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رساندند. این درحالی بود که سایر فروشگاه‌ها یا مرغ نداشته و یا اینکه مرغ تازه را به قیمت بیش از ۳۲ هزار تومان و مرغ منجمد را ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروختند.

توزیع مرغ منجمد از ۲ هفته آینده در بازار کاهش قیمت مرغ را در پی خواهد داشت

در همین راستا محمدمهدی یعقوب زاده، مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تایید افزایش قیمت مرغ در  بازار به ایسنا می‌گوید: افزایش قیمت کنونی مرغ ناشی از کاهش جوجه‌ریزی در چند وقت اخیر است. در حال حاضر این افزایش قیمت کاملا موقتی است. از ۲ هفته آینده با وارد شدن مرغ منجمد، به ازای هر کیلو ۲۵ هزار تومان به بازار، شاهد کاهش قیمت مرغ خواهیم بود.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر میزان توزیع مرغ گرم روزانه در سطح استان ۵۲۰ تن است.  

در مهر ماه بیش از ۷میلیون جوجه‌ریزی در استان انجام شده است

مدیر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به کاهش جوجه‌ریزی‌های اخیر در استان بیان می‌کند: کمبود مرغ برای عرضه یک مساله قابل پیش‌بینی بود. از همین رو ما برای حل این مساله اقدام به توزیع مرغ منجمد در بازار کردیم اما متاسفانه مراکزی که برای عرضه مرغ منجمد نقش مهمی دارند، همکاری لازم را با سازمان ندارند. با این حال تا ۲ هفته آینده روزانه ۱۰۰ تن مرغ منجمد وارد بازار خواهد شد. به شهروندان پیشنهاد می‌کنیم در دورانی که قیمت مرغ به شکل موقتی افزایش یافته، تنها به اندازه نیاز اصلی و روزانه خود مرغ خرید کنند و مازاد بر نیاز خود مرغ را خریداری نکنند. از اوایل مهر ماه تا کنون در سطح استان بیش از ۷میلیون جوجه‌ریزی انجام شده است.

تشکیل ۴۸ پرونده تخلف از ۱۰ تا ۲۵ مهرماه برای واحدهای توزیع کننده مرغ در مشهد

همچنین امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز در خصوص نظارت‌های صورت گرفته بر واحدهای توزیع کننده مرغ در سطح مشهد می‌گوید: اگر مرغ از کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بیشتر فروخته شود، با  واحدهای صنفی برخورد خواهد شد، اما مشکل این است که قیمت مصوب فروش مرغ زنده درب مرغداری رعایت نمی‌شود و به همین دلیل قیمت مرغ تازه نیز در سطح بازار افزایش پیدا کرده است. از ۱۰ تا ۲۵ مهرماه، تعداد ۳۲۵ مورد بازرسی از واحدهای  صنفی توزیع کننده مرغ صورت گرفته که این  بازدیدها منجر به تشکیل ۴۸ پرونده تخلف به ارزش ۳۵۴.۰۰۰.۰۰۰ ﷼ شده است که این تخلفات مواردی همچون ۳۰ مورد گران‌فروشی، ۱۰ مورد عدم درج قیمت و ۷ مورد عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

مجموعه‌های بازرسی و نظارتی باید با دقت بیشتر بر نحوه توزیع مرغ نظارت کنند

به تازگی مرتضی مدنی، مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در روز شنبه مورخ ۲۵ مهر ماه  با حضور در نشست هماهنگی تهیه شیوه نامه توزیع مرغ گرم و منجمد در سطح استان با تاکید بر تشدید نظارت بر توزیع مرغ در خراسان رضوی اظهار کرد: برای کاهش تنش و بهبود روند توزیع و جلوگیری از افزایش قیمت مرغ در بازار خراسان رضوی، نماینده تعزیرات حکومتی و قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی بر کشتار مرغ کشتارگاه‌های استان و میزان تحویل مرغ از سوی مرغداری‌ها به کشتارگاه‌ها متناسب با نهاده‌های دولتی که دریافت می‌کنند تا زمان توزیع این کالا در بازار نظارت دارند.

وی افزود: مجموعه‌های بازرسی و نظارتی باید با دقت بیشتر بر نحوه توزیع مرغ نظارت کنند و در جریان روند انجام امور از فرایند کشتار، استحصال، تولید، بسته بندی، نگهداری و حمل نقل از نزدیک قرار گیرند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی با بیان اینکه مسئولین شهرستان‌ها باید با دقت بیشتر بر نحوه توزیع مرغ نظارت کرده و گزارشات مربوط به این موضوع را در اسرع وقت جهت پیگیری اطلاع دهند، خاطرنشان کرد: باید به صورت ویژه بر روند کشتار در کشتارگاه‌های طیور نظارت داشته و درصورت مشاهده هرگونه تخلف و مغایرت در مجوزهای صادره، مراتب در اسرع وقت به ارگان‌های نظارتی استان اطلاع رسانی شود.

مدنی بیان کرد: نظارت اداره کل تعزیرات حکومتی استان  و  دستگاه قضا بر واحدهای تولیدی و کشتارگاه‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی، رفع موانع تولید است.

وی افزود:با هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های استان و تشدید نظارت بر مراحل توزیع مرغ از مرغداریها تا مصرف کننده، به هیچ عنوان اجازه سوءاستفاده به افراد سودجو و برهم زنندگان معیشت مردم داده نمی‌شود. باید تصمیم گیری‌ها، تصمیم سازی‌ها و اجرای آن مخصوصا در کالاهایی که با معیشت مردم سر وکار دارد مطابق با شرایط حال حاظر و به نفع مردم باشد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اظهار کرد:در برخی شهرستان‌ها جزیره‌ای عمل می‌شود و آمار تولید و سرانه مصرف شهرستان با هم همخوانی ندارد. بنابراین از سازمان جهاد کشاورزی می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی نمایند و مازاد تولید به شهرستان‌های دیگر ارسال شود.

اگرچه به گفته مسئولین نظارت‌ها بر زنجیره تولید مرغ و  توزیع نهاده‌های دامی به مقدار کافی در استان صورت می‌گیرد، اما سوال اینجاست چرا هنوز شاهد نوسانات قیمت مرغ در بازار هستیم که این مساله موجب ایجاد نابسامانی در بازار و نگرانی‌ برای مصرف کننده می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.