براساس طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار که مرکز آمار انجام داده، سرانه زمان کل مطالعه غیردرسی ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه در ماه و به عبارت دیگر ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است.

سرانه مطالعه غیردرسی در سال ۱۳۹۹ روزی ۱۶ دقیقه بوده است

به گزارش قدس آنلاین، مرکز آمار ایران به عنوان متولی اصلی تامین آمارهای مورد نیاز برنامه ریزان طرح های آماری ویژه‌ای را انجام می دهد که یکی از این طرح‌ها، طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار است.

مرکز آمار، اولین بار در سال ۱۳۹۳ طرح آمارگیری از فعالیت های فرهنگی خانوار را اجرا کرد و پس از آن در سال ۱۳۹۴ با افزودن برخی بخش ها و سوالات با عنوان طرح آمارگیری از فعالیت ها و رفتارهای فرهنگی خانوار این طرح را مجدد اجرا کرد. این طرح در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۹ هم اجرا شد و گزارشی که در ادامه می‌خوانید، گزارشی از اجرای طرح آمارگیری از فعالیت فرهنگی خانوار در سال ۱۳۹۹ است. در این طرح اطلاعان تفصیلی درباره فعالیت های فرهنگی و ویژگی های رفتاری اعضای خانوارهای کشور، طی یک مرحله عملیات میدانی گردآورشده است. جامعه هدف این طرح افراد ۱۵ ساله و بیشتر از ۱۵ سال در نقاط شهری و روستایی است. زمان آمارگیری این طرح اول شهریورماه سال ۱۳۹۹ تا روز سی‌ام شهریورماه ۱۳۹۹ است. اطلاعات مربوط به خانوار از طریق مصاحبه رو در رو با سرپرست یا عضو مطلع خانوار و اطلاعات مربوط به افراد ۱۵ ساله و بیشتر انتخاب شده در خانوار از طریق مصاحبه با فرد نمونه گردآوری شده است.

استانهای حاضر در این طرح آمارگیری عبارتند از: مرکزی، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، خوزستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، سیستان و بلوپستان، کردستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، زنجان، سمنان و یزد، هرمزگان؛ تهران، اردبیل، قم، قزوین، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و البرز.

مطالعه کتاب، کتاب الکترونیک، نشریه و روزنامه، شنیدن موسیقی اعم از موسیقی سنتی و پاپ ایرانی، محلی، کلاسیک غیرایرانی، و غیرفارسی زبان و کنسرت، اجرای صحنه ای، سینما، سینما سیار، تئاتر و ورزش موارد فرهنگی مورد تحقیق در این طرح است.

مطالعه

براساس یافته های این تحقیق، حدود ۶۳ درصد از افراد ۱۵ ساله و بالای ۱۵ سال باسواد، در یک سال منتهای به زمان آمارگیری سال ۱۳۹۹ مطالعه غیردرسی چاپی یا الکترونیکی شامل کتاب، روزنامه و نشریه داشته اند. حدود ۳۷ درصد مطالعه غیردرسی نداشته اند.

سرانه زمان کل مطالعه غیردرسی ۸ ساعت و ۱۸ دقیقه در ماه و به عبارت دیگر ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است.

۲۲.۴ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر باسواد در ماه منتهی به آمارگیری روزنامه مطالعه کرده‌اند و ۷۷.۶ درصد مطالعه روزنامه نداشته اند. سرانه زمان مطالعه روزنامه چاپی و الکترونیکی ۱ ساعت و ۲۳ دقیقه درماه و به عبارت دیگر ۲ دقیقه و ۴۶ ثانیه بوده است. ۸.۹ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر باسواد در ماه منتهی به آمار گیری نشریه مطالعه کرده اند و ۹۱.۱ درصد مطالعه نشریه نداشته اند.

موسیقی

۷۳.۸ درصد از افراد ۱۵ ساله وبیشتر در سال ۱۳۹۹ موسیقی گوش کرده اند و ۲۶.۲ درصد گوش نکرده اند.

وضعیت عضویت در شبکه های اجتماعی

۶۵.۲ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر در سال ۱۳۹۹ عضو شبکه های اجتماعی بوده و ۳۴.۸ درصد عضو نبوده‌اند. به طور متوسط هر فرد ۱۵ ساله و بیشتر در روز ۱ ساعت و ۳۲ دقیقه در شبکه های اجتماعی حضور داشته است. طبق اظهار پاسخ دهندگان به این پیمایش در مین افرادی که عضو شبکه های اجتماعی بوده اند، واتس اپ با ۸۸ دصرد و پس از آن اینستاگرام به ترتیب با ۶۸ و ۶۶ درصد بیشترین میزان عضویت را به خود اختصاص داده است.

سینما، تئاتر

حدود ۱۳.۴ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر اظهار کرده اند در یک سال منتهای به زمان آمارگیری به سینما رفته اند و ۸۶ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر به سینما نرفته اند.

حدود۳.۳ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر اظهار کرده اند در یک سال منتهای به زمان آمارگیری تئاتر رفته اند و ۹۶.۷ درصد از افراد ۱۵ ساله و بیشتر به تئاتر نرفته اند.

*البته در خصوص میزان آمار فعالیت فرهنگی سینما، تئاتر و کنسرت باید در نظر داشت که در سال ۱۳۹۹ بخاطر همه گیری کرونا این فعالیت های فرهنگی در اغلب ایام سال فعال نبودند و یکی از دلایل پایین بودن آمار در این ایام به این اتفاق برمی‌گردد.

ورزش

طبق اظهار پاسخگویان برای سال ۱۳۹۹ برآورد می ‌شود که حدود ۴۶.۵ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر فعالیت بدنی ورزشی داشته اند و حدود ۵۳.۵ درصد پاسخگویان بیان کرده اند که ورزشی انجام نداده اند.

در سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰.۷ درصد افراد ۱۵ ساله و بیشتر اظهار نمودند که ورزش را به صورت انفرادی و حدود ۲۹.۳ درصد بیان کرده اند که گروهی ورزش کرده اند. بیشترین مکانی که فعالیت بدنی ورزش در سال ۱۳۹۹ انجام شده با ۳۷ درصد متعلق به محل سکونت و سپس پارک ها بوده است.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.