۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 773456

یکشنبه شب مجلس شورای اسلامی شاهد یک اتفاق ویژه بود؛ وعده اخیر رئیس مجلس عملی شد و نخستین جلسه کمیسیون ویژه طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به صورت زنده از شبکه اجتماعی اینستاگرام پخش شد.

شفافیت یکی از وعده‌های قاطبه نمایندگان مجلس یازدهم در ایام انتخابات بود و در طول ۱۶ماهی که از مجلس گذشته همواره از سوی بدنه اجتماعی هوادار مجلس فعلی، مطالبه می‌شد. این طرح یک‌بار هم به صحن علنی رسید، اما به دلیل تنها سه رأی، فوریت آن رأی نیاورد. در حال حاضر این طرح در کمیسیون آیین‌نامه مجلس قرار دارد و به‌زودی در صحن علنی مطرح می‌شود. نمایندگان مجلس پیش از آنکه وارد این طرح شوند، چند نکته را باید با خود مرور کنند:

یک – شفافیت در حکمرانی اسلامی، یک اصل ماهوی است و احدی حق ندارد به چشم یک امر وارداتی از غرب، زینتی یا اهدایی مسئولان به مردم به آن نگاه کند. ادله و اهمیت شفافیت در مبانی دینی، بیانات رهبران انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی به حدی است که از حوصله این مطلب خارج است.

دو - از مجلس موسوم به وصف «انقلابی» انتظار می‌رفت در ابتدای حرکت خود و پیش از هر تصمیمی با اصلاح آیین‌نامه خود، مسیر غلطی که مجالس گذشته ریل‌گذاری کرده بودند را اصلاح کند تا نشان دهد با مجالس گذشته تفاوت بنیادین دارد. اما اکنون که بیش از یک‌سال از شروع مجلس گذشته، ضروری است این طرح سریع‌تر و پیش از درگیری مجلس با بودجه ۱۴۰۱ نهایی شود. چنانچه به هر دلیلی این طرح به نیمه دوم مجلس یازدهم موکول شود، افکار عمومی نوعی تعیین تکلیف برای آیندگان را از آن برداشت می‌کنند و این به صلاح مجلس و مصوبه آن نیست.

سه – بخش زیادی از اعتماد مردم به دلیل تصمیمات غلط و سوء مدیریت سال‌های اخیر در دستگاه‌های مختلف کشور، ضربه خورده است. همزمان تبلیغات سوء رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور نیز تصویری مبالغه‌آمیز از نبود شفافیت  در فضای حکمرانی در ایران القا می‌کنند که این مسئله خود به سرمایه اجتماعی نظام آسیب زده است. مقابله با این تهاجم، تنها در گرو شفافیت حداکثری تصمیمات همه نهادهاست. طرحی که در حال حاضر در مجلس در دست بررسی است، به اصلاح آیین‌نامه مجلس و شفافیت آرای نمایندگان مربوط می‌شود، اما از آنجا که مجلس باید در همه امور کشور، قانون‌گذاری کند، بهتر است همزمان یا پس از این طرح، فرایند تصمیم‌گیری در دیگر ارکان حاکمیتی را نیز اصلاح و شفاف کند. اصل اطلاع مردم از فرایند تصمیم‌گیری، موجب خنثی شدن توطئه‌های روانی است. فراموش نکنیم رهبر انقلاب در سال‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند جنگ اصلی امروز یک جنگ رسانه‌ای است و در این جنگ شفافیت و صداقت با مردم برگ برنده است. تجربه این مسئله به کرات در مقابل چشم ماست که نمونه آخر آن همین طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی است. امید است با شفافیت آغاز شده در فرایند تصویب این طرح، بتوان افکار عمومی را برای اجرای آن اقناع کرد تا اجرای موفق این مصوبه تضمین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.