سوت آغاز رقابت‌های لیگ بیست و یکم امروز در مشهد با دیدار پدیده و آلومینیوم به صدا در خواهد آمد تا متفاوت‌ترین چالش فوتبالی کشور دوباره به جریان بیفتد، رویدادی که با جذابیت‌های فراوان خود دوباره تنور فوتبال ایران را گرم خواهد کرد و باشگاه‌های حاضر در این مسابقات رقابتی سخت برای دستیابی به جام قهرمانی را آغاز خواهند کرد.

ماراتن دارا و ندار پشت پنجره‌های بسته

هرچند در تمام دنیا لیگ‌های حرفه‌ای همانند دوران پیش از شیوع کرونا با حضور تماشاگران برگزار می شود، اما همچنان به واسطه عدم وجود زیرساخت‌های مناسب بزرگ‌ترین عنصر جذابیت مسابقات از چرخه خارج است و باید مسابقات لیگ برتر بر اساس تصمیم سازمان لیگ و فدراسیون بدون تماشاگر برگزار شود.

بازگشت بازیکنان ذخیره به نیمکت‌ها

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور یکی از مواردی که در شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزاری مسابقات لیگ برتر وجود داشت، خلوت شدن نیمکت‌های ذخیره تیم‌ها برای برقراری فاصله‌گذاری اجتماعی بود.

حالا با سرعت گرفتن واکسیناسیون در کشور و کاهش روند ابتلا به کرونا مسئولان سازمان لیگ این قانون را به گذشته برگردانده‌اند. براین‌اساس ۹ بازیکن ذخیره تیم‌های لیگ برتری همزمان با شروع مسابقات می‌توانند به نیمکت تیم هایشان برگردند و کنار کادرفنی و پزشکی و تدارکات به تماشای بازی بنشینند.همچنین بازیکنان فیکسی که تعویض می‌شدند هم حق حضور روی نیمکت را نداشتند که از این پس آن‌ها نیز می‌توانند بعد از خروج از زمین روی نیمکت تیم شان بنشینند و کار را دنبال کنند.

رقابت دارا و ندار

با نگاهی گذرا به شرایط و موقعیت تیم‌های شرکت کننده در لیگ بیست و یکم می توان مسابقات امسال را رقابت بین تیم‌های دارا و ندار عنوان کرد. تیم‌های متمول صنعتی به نسبت دوره گذشته به مراتب قدرتمندتر شدند و تیم‌های متوسط به واسطه شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه با بحران‌های پولی بزرگ‌تری رو به‌رو شدند تا یک اختلاف بزرگ بین تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات احساس شود، البته با وجود این فضا و شرایط نا برابر تمام باشگاه‌های حاضر در مسابقات همه انرژی خود را صرف تقویت خود کردند تا شاید بتوانند به عنوان شگفتی ساز مسابقات در میان غول‌های صنعتی و دولتی ظاهر شوند.

اما نکته تأمل برانگیز اینجاست که ضعف اقتصادی باشگاه‌های فوتبالی سبب شد بخش قابل توجهی از باشگاه ها با بدهی انباشت شده و پنجره‌های بسته نقل و انتقالاتی وارد مسابقات شوند. همان مسئله ای که فدراسیون فوتبال پیش از برگزاری هر دوره از مسابقات از پایان آن خبر می دهد اما در نهایت با ریش‌سفیدی و کدخدا منشی همه باشگاه‌های بدهکار وارد مسابقات می شوند تا چرخه مسابقات از حرکت نیفتد.

پنجره‌های قفل

در حال حاضر باشگاه هایی نظیر پرسپولیس، صنعت نفت آبادان،پدیده، فولاد خوزستان، تراکتورسازی با پنجره بسته وارد مسابقات شدند و قادر به استفاده از بازیکنان جدید خود نیستند، تا جایی که یک باشگاه نظیر پدیده تنها می تواند با ۱۶ بازیکن در این مسابقات حضور پیدا کند مگر اینکه پنجره نقل و انتقالاتی اش باز شود و بازیکنان تازه وارد خود را در هیئت فوتبال به صورت قانونی ثبت قرارداد کند.

مربیان محروم و آلترناتیوها

در کنار این مسائل غیبت برخی مربیان به علت محرومیت نیز جالب توجه است، افرادی نظیر امیر قلعه نویی و علیرضا منصوریان امکان همراهی تیم خود را ندارند، البته در کنار این افراد مربیانی چون رضا  مهاجری نیز به دلیل عدم ثبت قرارداد جدید خود قادر به همراهی تیمشان در مسابقات نیستند مگر اینکه در لحظه آخر بتواند مشکل قراردادی خود را برطرف نمایند و پس از ثبت قرارداد مجوز نشستن روی نیمکت را بدست آورند. در این دوره از مسابقات جدا از مربیانی که در حال حاضر مسئولیت فنی باشگاهی را برعهده گرفتند، تعداد قابل توجهی نیز بیرون مانده‌اند و به محض اینکه تیمی نتیجه نگیرد آن‌ها به عنوان جایگزین مطرح خواهند شد.تفاوت عمده این مربیان با مربیان لیگ قبل که بیرون مانده بودند این است که مربیان جوان و با انگیزه بسیار زیادی در بین خانه نشین‌ها وجود دارند که طبیعتاً تمایل برای همکاری با آن‌ها بسیار زیاد است. جواد نکونام، سید مهدی رحمتی، محمود فکری، پورموسوی از جمله نفراتی هستند که در حال حاضر مسئولیت فنی تیم را برعهده نگرفتند، در کنار آن‌ها مربیانی چون مجید جلالی، حسین فرکی نیز بدون تیم هستند که به نظر می آید آن‌ها نیز این شانس را دارند که بتوانند مربیگری در لیگ آتی را تجربه کنند.

ستاره بازی

دیگر نکته ای که می توان از آن به عنوان ویژگی لیگ بیست و یکم یاد کرد، تیم‌های گران‌قیمت حاضر در مسابقات است، باشگاه‌های متمول صنعتی نظیر سپاهان اصفهان، گل گهر سیرجان در فصل نقل و انتقالات ریخت و پاش زیادی انجام دادند و با جذب ستاره‌های نام آشنا به نوعی تیم خود را تقویت کردند تا در این دوره جایگاه به مراتب بهتری نسبت به گذشته داشته باشند.البته برخی تیم‌های لیگ برتری نظیر استقلال و پرسپولیس هم در این عرصه رقابت سختی با تیم‌های صنعتی داشتند ولی با این حال با جذب ستاره‌های کلیدی در فصل نقل و انتقالات خبرساز ظاهر شدند که این مسئله توقع هواداران آن‌ها را به شکل ویژه ای افزایش داد تا به اعتقاد هواداران شان در فهرست مدعیان قهرمانی قرار گیرند.

برنامه بازی‌های امروز

ﺳﻪشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰

پیکان - نفت‌ مسجدسلیمان    ۱۶:۰۰

پدیده مشهد - آلومینیوم اراک          ۱۶:۰۰

نساجی مازندران - فجر سپاسی      ۱۶:۰۰

سپاهان - مس رفسنجان       ۱۸:۰۰

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.