ناظر گمرکات استان هرمزگان با اشاره به صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری کالا از بنادر استان در نیمه نخست سال جاری، گفت:‌ ۲.۴ میلیون تن کالای اساسی از بندر شهید رجایی ترخیص و روانه بازار شد.

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری از بنادر هرمزگان/‌۲.۴ میلیون تن کالای اساسی ترخیص شد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل اکبرپور، با اشاره به وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر و گمرکات استان هرمزگان اظهار داشت: کالاهای اساسی اظهارشده به گمرک بالغ بر ۲میلیون ۴۲۹ هزار تن است که حدود ۳۹۸ هزار تن آن مربوط به شهریور ماه ۱۴۰۰ بوده است، این کالاها پس از اظهار و انجام تشریفات گمرکی در کمترین زمان ممکن از گمرکات استان ترخیص و روانه بازار شده اند.

ناظر گمرکات استان هرمزگان در مورد واردات برنج بیان داشت: زمانی که کالا ثبت سفارش و کد رهگیری بانک دریافت می‌کند کالا در کمترین زمان ممکن پس از اظهار، ترخیص خواهد شد. محموله ۱۶ هزار تنی برنج وارداتی اخیر نیز پس از دریافت کد رهگیری و به محض اظهار به گمرک در سریعترین زمان ممکن از گمرک ترخیص خواهند شد. میزان برنج وارداتی به گمرکات استان در نیمه نخست حدود ۵۳۰ هزار تن بوده که روانه بازار شده است.

به گفته وی، در نیمه نخست امسال کل کالاهای صادراتی خروجی از گمرکات استان هرمزگان از نظر ارزشی ۷ میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار و از نظر وزنی نیز ۲۱ میلیون و ۶۰۸ هزار تن بوده است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی با اشاره به اینکه بر اساس آمار کالاهای صادراتی خروجی از نظر ارزشی نسبت به سال قبل ۶۱ درصد و از نظر وزنی ۲۱ درصد افزایش یافته است، اظهارکرد: از ابتدای امسال ۱۶ میلیون تن از کالای صادراتی مربوط به کالاهای صادراتی غیر نفتی با ارزش بالغ بر  ۵ میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۱۶ درصد و از نظر ارزش دلاری ۴۷ درصد افزایش داشت.  

اکبرپور با بیان اینکه عمده اقلام صادراتی به کشورهای چین، امارات متحده عربی و سایر کشورها صادر شده است، گفت: عمده اقلام صادرات قطعی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به کشورهای چین، امارات متحده عربی، تایلند، هند، عمان و غنا بوده است که شامل سنگ آهن و کنسانتره های آن، پلیمرهای اتیلن، کودهای معدنی و شیمیایی و سایر اقلام است.

در خصوص میزان کالاهای وارده به کشور از گمرکات استان گفت: میزان کالاهای وارده در ۶ ماه نخست  ۴ میلیون تن با ارزش بالغ بر ۹ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار که در مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش دلاری ۷۳ درصد افزایش داشته و عمده کالاهای وارداتی از کشور های چین، هند، امارات متحده عربی، ایتالیا و آلمان بوده که بیشترین حجم این کالاها مربوط به کالاهای اساسی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.