۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 773539

اهواز یکی از کلان شهرهای ایران است که در جنوب کشور قرار دارد. این شهر صنعتی که به عنوان مرکز استان خوزستان شناخته می شود از نظر اقتصادی برای کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به دلیل وجود شرکت های نفتی و صنعتی زیاد رفت و آمد به اهواز برای امور کاری بسیار زیاد است.

آشنایی با زیباترین پل های اهواز

رود زیبای کارون در قسمتی از مسیر خود از دل شهر اهواز عبور می کند و همین امر باعث شده پل های زیادی در این شهر احداث شود. تعدادی از این پل ها برای عبور خودروها و تعدادی برای رفت و آمد مردم طراحی شده اند و هرکدام جلوه خاصی به شهر بخشیده اند. به دلیل وجود پل های متعدد در شهر اهواز، این شهر به شهر پل ها شهرت دارد.

سالانه گردشگران زیادی برای تماشای این پل های زیبا و سایر جاذبه های شهر اهواز به تهیه پرواز تهران اهواز به مقصد اهواز می پردازند و سفری خوش و ماندگار را برای خود و خانواده شان رقم می زنند.

برای شناخت پل های اهواز با ما همراه باشید.

پل سیاه

پل سیاه یا پل راه آهن که بر روی رودخانه زیبای کارون قرار دارد در سال ۱۳۰۸ افتتاح شده است. این پل با طول ۱۰۵۰ متر و عرض ۶ متر تقریبا همزمان با احداث راه آهن سراسری کشور در زمان پهلوی برای عبور قطار ساخته شده است.

 پل سیاه دارای بدنه فلزی و پایه های بتنی بسیار محکمی است. این پل به علت رنگ تیره ای که دارد به پل سیاه شهرت پیدا کرده است. پل سیاه اهواز خط راه آهن بندر امام خمینی را به خط خرمشهر – تهران متصل می کند.

جالب است بدانید در دوره پادشاهی ساسانیان در همین مکان پلی با نام شادووان وجود داشته که به مرور زمان با فرسوده شدن آن، پل سیاه در همین مکان ساخته شد. همچنین در زمان جنگ جهانی دوم به دلیل اینکه پل سیاه محلی برای جابجایی آذوقه و مهمات جنگی بوده پس از پیروزی متفقین به پل پیروزی هم شهرت پیدا کرد.

پل سفید

پل سفید یا پل معلق یکی از قدیمی ترین پل های اهواز محسوب می شود. این پل که اولین پل معلق ایران است به عنوان یکی از جاذبه های توریستی شهر اهواز شناخته می شود. این پل بر روی رود کارون قرار دارد و دارای رنگ سفید جذابی است که آن را به پل سفید شهره کرده است.

این پل به دلیل شکل ساختاریش به پل هلالی هم شهرت دارد و توسط یک زوج آلمانی طراحی شده است. پل سفید بافت قدیمی شهر را به بخش غربی شهر متصل می‌ کند که بافت قدیمی شهر بخش صنعتی و بخش غربی منطقه مسکونی اهواز به شمار می روند.

پل سوم (پل ترانزیتی)

پل سوم اهواز که یکی دیگر از پل های قرار گرفته بر روی کارون است در سال ۱۳۳۶ شمسی احداث شد. به دلیل استفاده این پل برای حمل و نقل کالاها به بندر امام به این پل، پل ترانزیتی می گویند.

پل سوم دارای ۴۹۶ متر طول و حدود ۱۴متر عرض است. در گذشته بر روی این پل یک مسیر راه آهن هم قرار داشته اما به دلیل اینکه هیچ وقت مورد استفاده قرار نگرفته هنگام بازسازی پل در سال۱۳۸۷ آن را از روی پل برداشتند.

پل چهارم (پل نادری)

پل چهارم اهواز که به پل نادری معروف است طولی معادل ۵۷۶ متر و عرض ۱۶.۷ متر دارد. این پل در سال ۱۳۵۴ شمسی احداث شده و خیابان سلمان فارسی را به امانیه و میدان مولوی متصل می کند. در زیر این پل بتنی قسمتی از کارون قرار دارد که بخاطر جو آرامش برای قایق رانی بسیار مناسب است. مردم بومی گاهی در اطراف پل نادری به شنا می پردازند که البته کار بسیار خطرناکی است.

پل پنجم (پل دانشگاه)

پل پنجم یا پل دانشگاه اهواز در سوم خرداد ۱۳۷۵احداث شد. این پل برای جلوگیری از ترافیک پل های دیگر ساخته شده است و خیابان شریعتی را به اتوبان گلستان متصل می کند. پل پنجم با طول ۴۸۰ متر و عرض حدودا ۳۰ متر در کنار یکی از بزرگترین جزایر کارون قرار دارد. پل پنجم موقعیت مناسبی برای ماهیگیری دارد که محلیان از آن استفاده می کنند.

پل ششم (پل صنایع فولاد)

پروژه پل ششم معروف به پل فولاد در سال ۱۳۸۳ جهت ارتباط بین کارخانه های نورد و صنایع دستی کلید خورد و در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد. این پل با طول ۷۴۰ متر و عرض ۳۰.۴ متر بر روی رودخانه کارون و در محدوده روستای چنیبه در قسمت غربی کارون و شهر کارون در قسمت شرق رودخانه واقع شده است.

پل هفتم (پل گفت و گوی تمدن ها)

پل هفتم یا پل گفت و گوی تمدن ها در سال ۱۳۷۷ ساخته شد. این پل بین پل طبیعت و پل سفید قرار دارد و بلوار توحید را به تقاطع خیابان شهید چمران و آیت الله بهبهانی متصل می کند.

جذابیت پل هفتم به قوس زیبای آن است که با توجه به نورپردازی خوبی که دارد در شب بسیار تماشایی است. این پل دارای ۶ دهنه است و بافت قدیم شهر را به ناحیه کیان پارس متصل می کند و به همین دلیل به گفت و گوی تمدن ها شهرت دارد. در اطراف پل هفتم بزرگ ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه قرار دارد که در شب و با نورپردازی های چند رنگ زیبایی پل را دوچندان کرده است.

پل هشتم (پل غدیر)

پل هشتم که به پل غدیر شهرت دارد برای آسان شدن عبور و مرور خودروها بر روی رود کارون ساخته شد. این پل که در اسفند ۱۳۹۰ افتتاح شد ۶۴۳ متر طول و ۱۳ متر عرض دارد و ساخت آن حدود ۵ سال به طول انجامید. پل هشتم منطقه ی امانیه و خیابان تخت سلیمان در قسمت غربی شهر را به خیابان زند در شرق شهر اهواز متصل می کند.

در طراحی این پل از هیچ ستون بتنی ای استفاده نشده است و تنها رشته های کابلی و پایه های نگه دارنده این پل را نگه می دارند که همین مسئله باعث جذابیت پل هشتم شده است. این پل دارای چهار مسیر عبور است و به عنوان بزرگ ترین پل کابلی خاورمیانه شناخته می شود.

پل نهم

پل نهم که در سال های اخیر در دست احداث بوده است به نام پل شهید قاسم سلیمانی نام گذاری شده است. این پل به جهت کاهش بار ترافیکی پل سوم ساخته شده و مانند یک جاده کمربندی عمل می کند. پل نهم بوستان جنگلی شهروند اهواز را به منطقه ی کوی سید خلف متصل می کند. این پل جنبه گردشگری داشته و یکی از چندین پل دیدنی اهواز است.

پل طبیعت

پل طبیعت یکی از زیباترین پل های اهواز است که در سال ۱۳۹۲ احداث شد. این پل که پارک لاله اهواز را به بلوار ساحلی کیان پارس متصل می کند برروی خط لوله آبرسانی غرب به شرق شهر ساخته شده است.

 پل طبیعت ۵۰۰ متر طول دارد و عرض آن ۵ متر است. عبور خودرو از روی این پل ممنوع بوده و صرفا برای پیاده روی مردم طراحی شده است. وجود منظره های تماشایی و نورپردازی زیبا باعث شده که گردشگران زیادی در طول سفر خود به اهواز از این پل زیبا دیدن کنند.

وقتی صحبت از سفر به جنوب می شود اغلب مردم به تورهای کیش و قشم می اندیشند اما کشور عزیزمان دارای نقاط دیدنی بی شماری است که می توانید از آن ها دیدن کنید. شهر اهواز یکی از جالب ترین شهرهایی است که می توانید برای سفر انتخاب کنید. برای سفر به اهواز می توانید رزرو بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس تهیه کنید و یا با اتومبیل شخصی وارد استان خوزستان شوید. قطعا چندین روز حضور در اهواز از خاطرات به یاد ماندنی شما خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.