۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 773661

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان های کاشمر و کوهسرخ گفت: با توجه به اینکه خام فروشی مواد معدنی بلای جان معادن کوهسرخ تبدیل شده، استقرار کارخانه‌های خردایش و دانه‌بندی مواد معدنی و توسعه صنایع معدنی در منطقه ضروری است.

خام فروشی بلای جان معادن کوهسرخ

به گزارش قدس انلاین، محمدرضا ملکی  اظهار کرد: در منطقه ترشیز بالغ‌ بر ۸۴ معدن فعال وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ ۱۵ معدن مس و ۲ معدن طلا است. 

وی با بیان اینکه در شهرستان‌های کاشمر و کوهسرخ ۳۵ واحد معدنی ثبت شده که ۲۳ معدن در کوهسرخ و ۱۲ معدن دیگر در کاشمر فعال است، افزود: پایه اصلی فعالیت‌های معدنی مطالعات، اکتشافات، ایجاد صنایع معدنی و تبدیلی و نهایتا ایجاد اشتغال است.

ملکی اشتغال اسمی را که در معادن این ۲ شهرستان پیش بینی شده، ۳۲۱ نفر اعلام نمود و از فعالیت هفت معدن مواد فلزی شامل مس، آهن، کرومیت و ۲۸ معدن مواد غیرفلزی مانند خاک صنعتی، گچ و خاک، سنگ و لاشه، سیلیس، کرومیت و کائولن گرانیت، مرمریت و... خبر داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ معدن در کوهسرخ فعال و پنج معدن به دلیل عیار پایین و عدم توجیه اقتصادی غیرفعال هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر و کوهسرخ عنوان کرد: زمان طلایی برای فعالیت‌های معدنی در شهرستان کوهسرخ ۶ ماه اول سال است، معادن این منطقه در ۶ ماه دوم سال به دلیل روباز بودن استخراج و کوهستانی بودن و برودت هوا و بارندگی‌های فصلی معادن فعالیت چشم‌گیری ندارند.

وی افزود: با توجه به گرانی و قیمت بالای ماشین‌آلات سنگین و معدنی معدنکاران قدرت نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات را ندارند و مجبور به انعقاد قرارداد با پیمانکاران دیگر هستند که همین موضوع موجب متحمل شدن هزینه‌های مضاعف برای بهره‌برداری خواهد شد. به همین خاطر معدنکاران درخواست تسهیلات متناسب و ارزان قیمت را دارند.

فعالیت با ۴۰ درصد ظرفیت

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر و کوهسرخ تصریح کرد: به دلیل اینکه کانی‌های معدنی برخی از معادن خلوص و عیار پایینی دارد، با وضعیت فعلی برداشت از آن‌ صرفه اقتصادی ندارد. 

وی وسعت محدوده معادن شهرستان کاشمر و کوهسرخ را ۲۱۹ کیلومتر اعلام و تصریح کرد: در منطقه ترشیز بزرگ پی جویی و پتانسیل‌یابی پهنه‌های اکتشافی توسط شرکت ملی مس ایران و شرکت کومه پارس و ایمیدرو در دست اجراست و فرایند مزایده عمومی معادن و محدوده‌های اکتشافی و واگذاری معادن متروکه و راکد در حال انجام است.

ملکی بیان کرد: با توجه به نوع کاری که معادن انجام می‌دهند و از سویی چون صرفه اقتصادی ندارد، اکنون معادن با حداقل ظرفیت و کمتر از ۴۰ درصد فعال است. 

ضرورت راه‌اندازی پژوهشکده معادن شرق کشور

وی اظهار کرد: باید متناسب با مشاغل موجود در منطقه تربیت نیروی انسانی صورت گیرد. در حال حاضر اگر نیرویی هم تربیت می‌شود، پس از فارغ‌التحصیلی برای اشتغال و یا کسب درآمد بیشتر به شهرستان‌های بزرگ‌تر مهاجرت می‌کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر و کوه سرخ تصریح کرد: اگر چه اکنون دوره کاردانی معدن در منطقه برگزار می‌شود اما باید رشته دانشگاهی معدن و متناسب با معادن این منطقه نیز راه‌اندازی شود.

وی تأکید کرد: با توجه به ذخایر غنی و تنوع مواد معدنی در معادن بردسکن، کاشمر، خلیل‌آباد و کوهسرخ نیاز است پژوهشکده معادن شرق کشور پس از اخذ نظر کارشناسان به مرکزیت کاشمر راه‌اندازی شود.

ملکی بیان کرد: اگر به دنبال رفع محرومیت از منطقه و افزایش تولید هستیم، باید به دنبال پیوند دانشگاه با محیط کار واقعی باشیم و اقدامات علمی را همراه با مهارت‌آموزی انجام دهیم تا بتوان برای رفع مشکل اشتغال و تولید انبوه و تولید ثروت گامی موثر برداریم. 

وی از معادن سنگ‌آهن و خاک صنعتی به عنوان مهم‌ترین معادن کوهسرخ نام برد که تلاش می‌شود با حداکثر ظرفیت از این معادن بهره‌برداری انجام گیرد. 

۶۴ درصد مواد معدنی شناخته شده در کشور در منطقه کوهسرخ موجود است 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان کاشمر و کوهسرخ با بیان اینکه از ۶۴ نوع ماده معدنی در کشور بیش از ۱۴ نوع آن در کاشمر و کوهسرخ وجود دارد، تصریح کرد: در منطقه کاشمر و کوهسرخ ۳۵ معدن فعال است که ۶۴ درصد معادن در منطقه کوهسرخ خودنمایی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کاشمر و کوهسرخ کلکسیونی از بهترین مواد معدنی است، گفت: میزان ذخیره انواع مواد معدنی ۱۰۵ میلیون تن است که بر اساس تناژ ثبت شده در مجوزها به میزان ۱۷۳ تن در سال حق برداشت و استخراج دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.