مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: توانایی مدیریت آیت الله مهدوی شگفت انگیز بوده و ما در حوزه‌های علمیه چنین شخصیت‌هایی را کم داریم و در حوزه، به خوبی مدیر تربیت نمی‌کنیم.

حوزه باید مدیری مثل مرحوم آیت الله مهدوی کنی تربیت کند

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور در مراسم گرامیداشت تولیت مدرسه مروی، مرحوم آیت الله مهدوی کنی با تبریک هفته وحدت و میلاد رسول اکرم(ص) گفت: امام صادق جایگاهی متمایز در میان ائمه به علت میراثی که به ما رسیده است دارد؛ تفاوت نقش صاحبان علم و منصب دو عامل داشته که اول از آن تفاوت های شخصیتی است و یک مقوله بسیار مهم و دامنه دار است و تا آن جا که یک فصل مهم در روانشاسی تبدیل شده است.

وی در ادامه افزود: اهالی معنا و معرفت هم مقامات معنوی متفاوتی داشتند که بخشی از آن به احوالات درونی که سالک داشته است بر می گردد؛ انسان ها به رغم اینکه مشترکات بسیار عمیق و اصیلی دارند تفاوت های فردی فراوانی دارند؛ به دلیل همین اشتراکات است که با یکدیگر سخن می گوییم اما تفاوت های آدم ها با یکدیگر کم نیست؛ توصیه ای که به نوجوانان طلبه می شود این است علاوه بر تأکید بر اشتراکات و توانایی ها، بر استعداد های خود نیز واقف شوند و در همان مسیر پیش بروند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: عامل دوم تفاوت بین انسان ها شرایط محیطی یا همان جامعه است برای مثال در شرایط حاکمیت رضا خان مرحوم حائری شرایطی متفاوت داشته است از همین رو متفاوت عمل کرده است؛ وقتی به کارکردهای متفاوت آدم ها می پردازیم به دو عامل تفاوت های شخصیتی فردی و تفاوت های محیطی و جوامع در عرصه های مختلف و اماکن متفاوت بر می گردد؛ اگر تفاوت عملکرد آیت الله حائری و آیت الله بروجردی وجود دارد از همین دو علت است.

آیت الله اعرافی  اظهار داشت: وقتی با توجه به این دو عامل زندگانی معصومین را مطالعه می کند پاسخ متفاوت است چرا که امامان نور واحدی هستند که همه از لحاظ دانش و بینش و معرفت و توانمندی و آگاهی های مختلف یکسان اند از همین رو عامل اول کنار می رود؛ تفاوت ائمه در کارکرد و نقش های گوناگون به خود جامعه برمی گردد و اگر دو امام را در یک زمان با شرایط واحد قرار دهیم تفاوتی دیده نمی شود اما برای مثال امام خمینی و آیت الله گلپایگانی در شرایط متفاوت به طور متفاوت عمل می کنند.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: طولانی ترین دوره امامت مربوط به امام صادق بوده که ۳۴ سال زعامت امت و امامت را بر دوش داشته، عصر ایشان عصر تضارب افکار و انواع جریانات فکری بود و افکاری فراتر از مرز های اسلام به طور وسیع تری به قلمرو اسلام وارد شد و عمده مذاهب فقهی اسلامی در آن عصر آغاز شد؛ مذاهب کلامی هم در همان دوران اوج گرفت و مسائلی هم در شیعه رقم خورد که عصر زندگانی امام صادق را ویژه کرد.

وی با اشاره به ۴۰ هزار حدیث که از امام صادق نقل شده است گفت: تعداد احادیثی که از ائمه هدی به دست ما رسیده است بالای ۱۰۰ هزار عدد است که با اشکال مختلف آن برای ما ثبت و ضبط شده است که بالای ۴۰ هزار عدد از این احادیث منقول از امام صادق بوده است؛ امام باقر با همه عظمت علمی که پایه گذار علمی در شیعه بوده بیش از ۱۵ هزار حدیث بیان کرده اند، که نشان از عظمت امام صادق است؛ افزون بر حجم بالا، کیفیت روایات امام صادق موجب شگفتی است زیرا از لحاظ تنوع موضوعات ابواب فقهی ما را کامل می کند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: شاکله کلامی و اخلاقی و ابواب گوناگون ما با روایات و اخبار امام صادق روی پای خودش می ماند حتی اگر روایات سایر ائمه حذف شود چون اهم مسائل فقهی و کلامی ما با روایات امام ششم قوام پیدا می کند؛ اگر چنین شرایطی برای امام حسن عسکری به وجود می آمد هم روایات ماندگاری از ایشان نقل می شد و حال آنکه در شرایط سخت خفقان عباسی و با عمری کوتاه هزار حدیث از حضرت نقل شده است.

وی با تأکید بر این‌که علما در پای سفره امام صادق نشسته اند گفت: مدرسه مروی که دویست سال پیش تأسیس شد در آن زمان شرایط داشته و باید طبق شرایط عمل می کرد و در حال حاضر در شرایط پس از انقلاب اسلامی باید حتما در کیفیت بحث و ارائه فرق کند؛ حوزه های علمیه علی‌رغم تلاش فراوان و دستاورد های ستودنی اما در پاسخگویی به جامعه فاصله دارند و باید برای شرایط امروز بیشتر تلاش کنند.

وی با اشاره به شخصیت آیت الله مهدوی کنی گفت: ایشان در سخت ترین دوران تاریخ معاصر طلبگی را آغاز کرد و حوادث سختی را در طول زندگی دید؛ حوزه علمیه قم در عصر سیاست های رضا خانی تأسیس شد در حالیکه طی سیاست های رضا خانی بنابر محو دین و مدرسه های دیگر بود تهران هم رو به تعطیلی می رفت آنها قوانین و مقررات را از مبانی اسلامی جدا کردند و این موجی بود که منطقه را گرفت و کشور های منطقه هم دنبال چنین راهی رفتند؛ کار بزرگی بود که مرحوم حائری با درایت و مقاومتش حوزه را پایه ریزی کرد.

آیت الله اعرافی گفت: مرحوم مهدوی کنی در آن شرایط سخت و امواج ضد حوزوی درس خواندن را آغاز کرد و این شخصیت در کوران حوادث ورزیده شده و از تجربه برخوردار شده است.

وی تأکید کرد: مرحوم مهدوی کنی دانشمندی بزرگ بود و در خود ویژگی راهبری و ارتباط با دیگران را حفظ کرده و هنر های لازم را از جمله هنر گویندگی و سخنوری و برقراری ارتباطات را داشتند؛ توانایی مدیریت آیت الله مهدوی بسیار خوب بوده که در حوزه های علمیه در این خصوص کم داریم و متأسفانه در حوزه درست مدیر تربیت نمی کنیم؛ با اینکه برنامه پیش می بریم الان کاستی داریم و در کار حوزه و نظام مدریت مطلب بسیار مهمی است.

عضو جامعه مدرسین تصریح کرد: تنوع قلمرو های مدیریتی آیت الله مهدوی کنی شگفت انگیز است و از تولیت یک حوزه تا ریاست یک دانشگاه، اصول و ویژگی های مدیریت را حاصل کرد و در همه فراز و فرود ها که در دنیا جلوه گری می کند سلامت خود را حفظ کرد و نشان داد شاگرد برجسته ای در مکتب امیر مؤمنان است؛ اینکه با وجود جلوه گری های دنیا فریب نخورید را حوزه باید به شما یاد دهد.

وی در پایان گفت: نقش تهران برای ایران و جهان مهم است و به آقای زاکانی جمله ای گفتم تهران جای کوچکی نیست و در بسیاری از کشور ها دیدم که اسم بچه هایشان را تهران گذاشته اند.

منبع: رسا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.