«سمیه مولوی» متولد سال ۱۳۶۹ کارشناسی رشته حقوق است. او یکی از بانوان کارآفرین موفق استان است و نخستین خانم کارآفرین شهرستان زاوه نیز به شمار می‌رود.

رقابت شانه به شانه گوهرتراشی با زعفران کاری

او در گفت‌وگو با قدس می‌گوید: رشته تحصیلی من حقوق بود اما با توجه به اینکه بازار کار حقوق بسیار کم است، وارد بازار گوهرتراشی از طریق کمیته امداد شدم.

او می‌افزاید: سال ٩۵ ابتدا در تربت حیدریه به مدت سه ماه آموزش گوهرتراشی دیدم سپس واحد خوداشتغالی کمیته امداد ۶ میلیون تومان وام برای خرید وسایل به من اعطا کرد و من دستگاه گوهرتراشی را خریداری و شروع به کار کردم.در ابتدای کار به صورت اجرتی کار می‌کردم.

وی با اشاره به فرآیند درآمدزایی این شغل گفت:به یاد دارم اجرت هر کارم ۲هزار تومان بود و سپس پس از یک سال و نیم فردی از تهران به مشهد آمد و کار را در دست گرفت که اجرت را به ۵ هزار تومان افزایش داد...

نخستین کارآفرین گوهرتراش زاوه

این بانوی هنرمند که در مجموعه بزرگی به نام گوهرشهر کارگاهی در این زمینه ایجاد کرده است، توضیح می‌دهد: حدود یک سال و نیم پیش من شعبه زاوه را در دست گرفتم و نام برندمان کارن است. به عنوان نخستین خانم کارآفرین معرفی شدم و آموزش حدود ۲۰نفر را در دستور کارم قرار دادم و خوشبختانه با آموزش این ۲۰ هنرجو چرخه تولید به راه افتاد و برای آن‌ها هم کارآفرینی شد.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که خوشبختانه دستگاه گوهرتراشی در تربت حیدریه ساخته می‌شود، بیان می‌دارد: من برای شعبه زاوه دستگاه‌ها را از تربت حیدریه خریداری می‌کردم که قیمت آن ١٠ تا ١٢ میلیون تومان است و این در حالی است که اگر این دستگاه‌ها را از تهران خریداری می‌کردیم ٣٠ تا ۴٠ میلیون تومان هزینه آن می‌شد. اگرچه دستگاه‌های تهران پیشرفته‌تر است اما برای شروع کارایی همه دستگاه‌ها یکسان است.

سمیه مولوی خاطرنشان می‌کند: تاکنون برای ٢۵ نفر اشتغال‌زایی انجام شده که برخی از آن‌ها خوشبختانه مستقل شده‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز همچنان برای ما مشغول به کار هستند.

اشتغال‌زایی برای بیش از ۲۰۰ نفر

وی در ادامه تأکید می‌کند: بیشتر این افراد از طریق کمیته امداد مشغول به این کار هستند و اگر به طور کلی چرخه کار تربت و زاوه را در نظر بگیریم حدود ٢٠٠نفر مشغول به کار شده‌اند.

با توجه به اینکه ما گروهی کار می‌کنیم یکی دیگر از شعبه‌ها در شیراز قرار دارد. البته لازم به ذکر است درآمد ماهیانه ما ثابت نیست و به سرعت عمل، قیمت مواد اولیه و میزان سفارش‌ها بستگی دارد.

 مشکلات بر سر راه گوهرتراشی

این بانوی کارآفرین تصریح می‌کند: از آنجایی که تربت حیدریه قطب عقیق است و سایر شهرستان‌های اطراف نیز دارای گوهر سنگ‌ها هستند ما در تهیه مواد اولیه مشکل زیادی نداریم اما باز هم مشکلاتی از جمله نیاز به سرمایه‌گذاران برای برداشت گوهر سنگ‌ها از معدن وجود دارد که متأسفانه این موضوع زیاد استقبال نمی‌شود و مشکل دیگری که وجود دارد بحث شیوع بیماری کروناست که سبب کاهش شدید بازار فروش شده است.

سنگ‌های مبادله‌ای

 وی درباره بیشترین نوع سنگی که مورد استفاده قرار می‌دهند نیز می‌گوید: ما بیشتر در گوهرتراشی سنگ عقیق کار می‌کنیم چون هم قیمت آن مناسب‌تر است و هم در دسترس است. اما در کنار آن روی سنگ‌های جواهری که از هند نیز وارد می‌شود یا به صورت مبادله سنگ با سنگ است نیز کار می‌کنیم، به طور مثال اوپال آمیتیس زمرد که از هند، کلمبیا، افغانستان و... وارد می‌شود.

وی در خصوص افزایش طلا و جبران آن برای کار در بازار فروش نیز اظهار می‌دارد: از آنجایی که هزینه طلا بسیار افزایش پیدا کرده، ناگزیر جامعه به سمت نقره تمایل پیدا کرده است و ما نیز کارها را با برنج یا نقره تلفیق کرده و به فروش می‌رسانیم تا مردم امکان و قدرت خرید داشته باشند.

این بانوی هنرمند درباره افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر می‌گوید: برای مثال در طول دو سال اخیر صفحه تراش از ٢۵ هزار تومان به ٢۵٠ هزار تومان رسیده است، یا نقره خام از گرمی ۲۲هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسیده اما قیمت کاری که ما به فروش می‌رسانیم، تغییر نکرده، در واقع ما سود خودمان را کاهش داده‌ایم تا امکان فروش داشته باشیم.

وی با توجه به فضای فعلی بازار و محدودیت‌ها برای حضور مردم در بازار پس از شیوع کرونا بیان می‌دارد: بیشتر بازاریابی در فضای مجازی انجام می‌شود و فروش ما به صورت برخط از طریق اینستاگرام و یا سفارش‌هایی است که از تهران می‌گیریم.

صادرات و درآمدزایی

مولوی درباره صادرات خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر در بحث صادرات فعلاً ما سنگ آماده شده را به هند صادر می‌کنیم و به جای آن سنگ‌های دیگر وارد می‌کنیم. امکان رشد و درخشش در این حرفه وجود دارد؛ به طوری که در نمایشگاه صنایع دستی تهران در سال ٩٨  پس از زعفران ما جزو پرفروش‌ترین و پربازدیدترین غرفه‌ها بودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.