با تصمیم ابومازن برای برگزاری انتخابات شوراهای محلی و شهرداری‌ها در کرانه باختری، قرار است این انتخابات تنها در این منطقه برگزار شود و همین امر به محملی برای اعتراضات جدید علیه تشکیلات خودگردان تبدیل شده است.

پیامدهای دستور ابومازن در برگزاری انتخابات محدود

به گزارش قدس آنلاین، پاییز ۲۰۲۰ بود که با توافق گروه‌های فلسطینی قرار شد ۳ انتخابات فلسطین، شامل انتخابات ریاست حکومت خودگردان، مجلس قانونگذاری و شورای ملی ساف، در تابستان ۲۰۲۱ برگزار شود. ابومازن حتی زمان دقیق هر یک از آنها را نیز اعلام کرد و قرار بود بین ژوئن تا پایان آگوست ۲۰۲۱ هر یک از این انتخابات به طور جداگانه برگزار شوند.

بهار ۲۰۲۱ در حالی که کمتر از ۲ ماه به موعد برگزاری اولین انتخابات باقی مانده بود، ابومازن به این بهانه که رژیم صهیونیستی مانع برگزاری انتخابات مذکور در قدس شده است، برگزاری این انتخابات را به تعویق انداخت.

حالا در پاییز ۲۰۲۱ ابومازن دستور داده است تا انتخابات شوراهای محلی و شهرداری‌ها- که خود تکمله ۳ انتخابات به تعویق افتاده محسوب می‌شود- به تنهایی در کرانه باختری برگزار شود؛ مسئله‌ای که مخالفت شدید گروه‌های مقاومتی را به همراه داشته، انتظار می‌رود موجی از اعتراضات جدید را به وجود آورد؛ اعتراضاتی که ظرفیت آن را دارد تا حد یک انتفاضه توسعه یابد.

دلایل تعویق انتخابات

به تعویق افتادن انتخابات ۳ گانه در فلسطین امری مورد انتظار بود و تحلیل گران منطقه‌ای و بین المللی این برآورد را مطرح کرده بودند که انتخاباتی که ابومازن وعده داده، امکان برگزاری ندارد. دلایل عدم برگزاری این انتخابات به قرار ذیل بود:

روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا

ابومازن به این دلیل به گروه‌های مقاومت و پروژه «آشتی ملی» فلسطین نزدیک شده بود که با طرح «معامله قرن» ترامپ از عرصه فلسطین عملاً اخراج شده بود. او در دوره ترامپ در انزوای کامل قرار داشت و با رونمایی «معامله قرن» متوجه شد تنها نقشی که به وی و حکومت خودگردان و تمامی همراهانش در جریان سازش داده شده، این است که به رژیم صهیونیستی در اخراج فلسطینی‌های کرانه باختری کمک کنند تا روند اخراج آنان تسریع شود.

به همین دلیل به سمت پروژه آشتی ملی روی آورد تا از آن به عنوان اهرمی برای فشار بر ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به کار گیرد چرا که حضور در کنار گروه‌های مقاومت به هیچ وجه برای جناح غربی صهیونیستی قابل تحمل نبود. با روی کار آمدن «بایدن» در ایالات متحده او احساس کرد دیگر دوره ترامپ به پایان رسیده و ابومازن می‌تواند دوباره پای میز مذاکره با صهیونیست‌ها بنشیند لذا از مسیری که در آشتی ملی فلسطین پیش گرفته بود بازگشته، به سمت همکاری با صهیونیست‌ها قدم برداشت.

پیش بینی شکست در انتخابات

اگرچه حضور «بایدن» در ایالات متحده اولین جرقه را برای خروج ابومازن از آشتی ملی فلسطین را فراهم آورد اما از همان نخست، مهمترین دلیلی که همه کارشناسان منطقه‌ای بر آن به عنوان دلیل اصلی عدم برگزاری انتخابات ۳ گانه فلسطین تأکید می‌کردند، احتمال بسیار بالای شکست ابومازن در انتخابات وعده داده شده بود.

نظرسنجی‌هایی که در فلسطین طی ۱۵ سال گذشته انجام شده همگی نشان می‌دهند حماس از بالاترین اقبال برای پیروزی در انتخابات پارلمانی فلسطین برخوردار است و در خوش بینانه‌ترین حالت ابومازن تنها می تواند ریاست حکومت خودگردان را دوباره به دست آورد که این پیروزی نیز تنها متعلق به ابومازن است و اگر شخص دیگری به جای او برای ریاست حکومت خودگردان نامزد شود این اقبال نیز از جریان سازش سلب خواهد شد.

لذا تمام کارشناسان این دلیل را مهمترین علت عدم برگزاری انتخابات مطرح می‌کردند چرا که ابومازن طی دو دهه اخیر رسماً نشان داده اجازه ورود هیچ رقیبی را به عرصه سیاسی فلسطینی در کنار خودش نمی‌دهد.

ممانعت شدید رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی طی ۱۵ سال اخیر و از زمانی که مقاومت غزه را در اختیار گرفته است، جامعه فلسطین در کرانه باختری را تحت شدیدترین مراقبت‌ها و رصدهای خود قرار داده است. چرا که این منطقه نقطه ضعف رژیم صهیونیستی و راهبردی‌ترین منطقه‌ای است که می‌تواند به سقوط صهیونیست‌ها ختم شود.

اتاق‌های فکر رژیم صهیونیستی با اشراف کامل بر این نکته که در صورت برگزاری انتخابات ۳ گانه فلسطین، گروه‌های مقاومت پیروز بلامنازع و نهایی آن خواهند بود این هشدار را به مقامات رژیم اسرائیل دادند که برگزاری انتخابات مساوی با واگذاری کرانه باختری همچون نوار غزه به گروه‌های مقاومت خواهد بود. لذا صهیونیست‌ها برگزاری انتخابات را به عنوان خط قرمز خود مطرح کرده، به شدت نسبت به برگزاری آن مخالفت کردند. در این راستا حتی ابومازن را به قتل و سرنوشتی شبیه به یاسر عرفات تهدید کردند. 

انتخابات شوراهای محلی؛ نظیر کوچک تر انتخابات ۳ گانه

انتخابات شوراهای محلی که به طور میدانی با عرصه اجتماعی فلسطین سروکار دارد، عرصه کوچک‌تر انتخابات ۳ گانه فلسطین است. برگزاری این انتخابات با حضور گروه‌های مقاومت می‌تواند همان تبعاتی که برگزاری انتخابات ۳ گانه می توانست برای حکومت خودگردان و رژیم صهیونیستی داشته باشد را با خود به همراه آورد. لذا حکومت خودگردان طی روزهای گذشته رسماً اعلام کرد انتخابات شوراهای محلی و شهرداری‌ها تنها در کرانه باختری برگزار خواهد شد. این اتفاق در سال ۲۰۱۷ نیز سابقه داشته، حکومت خودگردان در آن سال، انتخابات شوراهای محلی و شهرداری‌ها را تنها در کرانه باختری برگزار کرد تا تنها گروه‌های جریان سازش در عرصه حضور داشته باشند.

اهداف حکومت خودگردان از برگزاری انتخابات محلی در کرانه باختری

حکومت خودگردان ۳ هدف عمده را از برگزاری انتخابات شوراهای محلی و شهرداری‌ها در کرانه باختری دنبال می‌کند:

تأکید بر سیطره حکومت خودگردان

حکومت خودگردان از سال ۲۰۰۷ تاکنون در تمامی گفتگوهای بین الفلسطینی و نشست های آشتی ملی بر این مسئله تأکید داشته که تمام اموری که در نوار غزه قرار است اتفاق بیفتد باید از طریق وزارتخانه‌های حکومت خودگردان صورت گیرد. چرا که با این کار تلاش کرده است امور را در نوار غزه در اختیار خود گیرد. برگزاری انتخابات شوراهای محلی با این هدف صورت می‌گیرد که حکومت خودگردان بر این مسئله تأکید کند که اگر قرار است انتخاباتی در نوار غزه صورت گیرد، باید از مسیر این تشکیلات صورت گیرد. در حقیقت حکومت خودگردان می خواهد برای خود جای پایی در نوار غزه فراهم کند.

این اقدام حکومت خودگردان، با فشار رژیم صهیونیستی و تأکید بر همکاری امنیتی بین این رژیم و دستگاه امنیتی حکومت خودگردان است که می‌خواهد در پایان خلع سلاح مقاومت را در نوار غزه اجرا کند.

جلوگیری از شکست در انتخابات

همانگونه که در بخش اول اشاره شد، نظرسنجی‌های ۱۵ سال گذشته نشان داده، اکثریت مردم فلسطین به این نتیجه یقین حاصل کرده‌اند که سازش بی‌نتیجه بوده، لذا اقبال عمومی مردم فلسطین به مقاومت فلسطین است. برگزاری انتخابات در کرانه باختری دست مقاومت را از انتخابات کوتاه می‌کند و از شکست سازشکاران فلسطینی جلوگیری می‌کند. چرا که سازشکاران فلسطینی در انتخاباتی حضور می‌یابند که مقاومت در آن حضور ندارد.

تلاش برای ساخت مصنوعی یک موفقیت

سازمان آزادی بخش فلسطین طی ۳ مذاکره با رژیم صهیونیستی نه تنها به نتایجی که برای آن حاضر به عقب نشینی از اصول فلسطینی شده بود نرسید، بلکه امروز در انزوای کامل قرار گرفته است. بزرگان سازش در فلسطین حالا به این یقین رسیده‌اند که دیگر جایی در نگاه صهیونیست‌ها ندارند. آنها باید دیر یا زود خود را آماده اخراج از کرانه باختری کنند. جریان سازش، طی ۳ دهه به هیچ نتیجه‌ای دست نیافته است اما در مقابل مقاومت هر روز موفقیتی جدید را رقم می‌زند. حالا آنها می‌خواهند با برگزاری انتخابات بدون هیچ رقیب، برای خود یک موفقیت ساختگی ایجاد کنند. آنها می‌خواهند خود را پیروز انتخاباتی معرفی کنند که در کرانه باختری برگزار می شود.

برگزاری انتخابات شوراهای محلی و شهرداری‌ها در کرانه باختری به رغم آنکه با هدف ساخت یک موفقیت برای حکومت خودگردان صورت می‌گیرد اما نتیجه آن برای جریان سازش معکوس خواهد بود آنها با این کار رسماً به افکار عمومی فلسطین و جهان اعلام می کنند که اولاً توان رقابت در میدان انتخابات را ندارند. دوم اینکه اختیاری از خود نداشته، مجری اوامر ایالات متحده و رژیم صهیونیستی هستند و سوم اینکه از بدنه ملت فلسطین جدا شده، بخشی از پروژه غربی صهیونیستی در فلسطین هستند.

همه اینها جز آنکه روند حذف آنها از فلسطین را تسریع کند، نتیجه‌ای برای حکومت خودگردان به همراه نخواهد داشت. تا جایی که تحلیلگران رژیم صهیونیستی این اقدام ابومازن را یکی از محمل‌های وقوع انتفاضه جدید در کرانه باختری مطرح کرده‌اند که در کنار دیگر عوامل کنونی می‌تواند روزهای پرتلاطمی را برای سازشکاران رقم بزند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.