مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی همزمان با آغاز هفته بیمه سلامت در نشستی رسانه‌ای به تشریح شرایط این روزهای بیمه پرداخت.

«خراسان رضوی» رتبه نخست بیمه‌شدگان کشور

دکتر علیرضا رمزی گفت: در حال حاضر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان ۳ میلیون و ۶۸۵ هزار و ۴۹۰ نفر زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند که با ۵۸درصد آمار بیمه‌شدگان از این نظر در کشور رتبه نخست را داریم.

وی همچنین در مورد شرایط نسخه‌نویسی تمام الکترونیک توسط پزشکان و مراکز درمانی خراسان رضوی اظهار کرد: در مهر ماه ۹۹ که شروع نسخه‌نویسی الکترونیکی بود در گروه پزشکان نسبت نسخه‌نویسی تمام الکترونیک به کل نسخ ۵درصد بود که در حال حاضر این میزان به ۵۵ درصد افزایش یافته است. این آمار در مراکز درمانی ۳/۸ درصد در شروع بوده که اکنون به ۶۴درصد افزایش پیدا کرده است.

عقب‌ماندگی حوزه دانشگاهی در نظام الکترونیک

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی در پاسخ به این پرسش که رتبه خراسان رضوی در جدول رده‌بندی استان‌ها در موضوع الکترونیکی شدن نسخه‌ها کجاست گفت: ما در این موضوع در رتبه ۱۷-۱۶ هستیم البته با در نظر داشتن این مهم که جمعیت زیر پوشش ما و تعداد پزشکان و مراکز درمانی ما خیلی بیشتر از استان‌هایی است که بالاتر از ما قرار گرفته‌اند. باید گفت عمده‌ترین موضوعی که موجب شده در این بخش عقب‌ماندگی داشته باشیم، حوزه دانشگاهی است؛ به طور مثال اگر تنها یک بیمارستان ما در مشهد به جمع مراکز درمانی نظام الکترونیک اضافه شود جایگاه ما در رده‌بندی کشور خیلی جابه‌جا خواهد شد.

افزایش ۴۰ درصدی هزینه‌های بیمه در دوران کرونا

دکتر رمزی با بیان این مطلب که از زمان شیوع کرونا به طور میانگین ۳۵ تا ۴۰ درصد هزینه‌های بیمه‌ای بیمه سلامت افزایش داشته است، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری ماهانه هزینه درمان بیمه‌شدگان مبلغی در حدود ۱۳۹ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای بیماران کرونایی هزینه شده است که تنها ۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان از هزینه ماهانه برای بیماران کرونایی متعلق به پوشش بیمه‌ای داروی رمدسیویر بوده است.

در حال حاضر ما با ۴هزار مؤسسه درمانی استان برای بحث پوشش بیمه‌ای بیماران کرونایی قرارداد داریم و توانسته‌ایم مجوز ۳۰۰ تخت معمولی برای تبدیل به تخت آی‌سی‌یو را بگیریم که ماهانه به طور میانگین هزینه‌ای در حدود ۱۰میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان برای اداره کل بیمه سلامت استان در پی دارد.

خطر افزایش تعداد دیالیزی‌های خراسان رضوی

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی درخصوص بیماران خاص زیر پوشش این اداره کل نیز گفت: در استان ۲هزار و ۲۲۳ بیمار ام‌اس، هزار و ۷۷ بیمار پیوند کلیه ، ۴۵۳ بیمار تالاسمی، ۱۴۱ بیمار دیالیز صفاقی، ۲هزار و ۹۶۳ بیمار همودیالیز و ۶۶۶ بیمار هموفیلی زیرپوشش وجود دارند که در مجموع ۷هزار و ۵۲۳ بیمار خاص را شامل می‌شوند اما نکته‌ای مهم در بین بیماران خاص ما در مورد بیماران دیالیزی هست که سبب نگرانی است آن هم اینکه تعداد بیماران دیالیزی استان روند افزایشی معناداری در طول ۶ ماهه نخست سال داشته است.

وی ادامه داد: تعداد بیماران دیالیزی ما در پایان سال گذشته ۲هزار و ۷۰۰ نفر بوده که با افزایشی بیشتر از ۲۶۰ نفر به یک باره در ۶ ماهه نخست با هزار و ۴۰۰ نفر روبه‌رو بوده‌ایم که رقم بالایی است و نشان‌دهنده این است که دیالیزی‌ها بیشتر بر اثر مشکلات قلبی (فشار خون) و ابتلا به دیابت به سمت دیالیزی شدن کشیده شدند. برای کنترل این مشکل باید سطح آگاهی مردم بالاتر رود و با کنترل شرایط بدنی خود آزمایش‌های دوره‌ای و چکاپ‌های لازم را داشته باشند که از بروز بیشتر بیماری‌هایی مثل فشار خون و دیابت که معضلی برای دیالیزی شدن هستند جلوگیری شود.

تغییراتی که بیمه‌شدگان باید مطلع شوند

دکتر رمزی همچنین به تغییرات ایجاد شده در نحوه ارائه خدمات بیمه سلامت اشاره کرده و افزود: تغییر مهمی که بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۰ لازم است بیمه‌شدگان و جامعه معزز پزشکی در جریان آن باشند این است که از ابتدای دی سال جاری سازمان‌های بیمه‌گر خرید خدمتشان از ارائه‌کنندگان خدمت حوزه سلامت صرفاً بر پایه الکترونیک بوده و لازم است بیمه‌شدگان به ارائه‌کنندگان نسخه الکترونیک مراجعه داشته باشند تا امکان بهره‌مندی از تعهدات بیمه‌ای وجود داشته باشد. تغییر مهم دیگر ایجاد سامانه‌های خدمات غیرحضوری به آدرس http://www.bimehsalamatiranian.ir است که بیمه‌شدگان لازم است ضمن مراجعه نسبت به تصحیح و تکمیل اطلاعات مندرج در آن، آخرین وضعیت پوشش بیمه‌ای را بررسی کرده و در صورت نیاز درخواست تمدید پوشش بیمه‌ای خود را اعلام کنند تا از بروز مشکلات احتمالی در زمان دریافت خدمات بیمه‌ای جلوگیری شود.

ضمن اینکه تغییر ایجاد شده دیگری نیز در نحوه دسترسی به اعتبار دفترچه درمان ایجاد شده که از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۱۶۶۶* تمامی بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت، پزشکان و مؤسسه‌های درمانی می‌توانند این سرشماره را با گوشی همراه و ورود کد ملی خود شماره‌گیری کنند و از اعتبار پوشش بیمه‌ای خود مطلع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.