مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به ورود فاضلاب شهرهای در مسیر کارون در این رودخانه، گفت: علیرغم وجود سه رودخانه مهم کشور در خوزستان، در حال حاضر تقریبا شبکه فاضلاب هیچ کدام از شهرهای خوزستان تکمیل نشده و تصفیه خانه فاضلاب نیز ندارند که این شرایط بسیار بد است.

هیچ‌کدام از شهرهای خوزستان شبکه و تصفیه‌خانه فاضلاب ندارند

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد اشرفی در نشست شورای حفاظت کیفی کارون که امروز (۴ آبان‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: همه شهرهای واقع در مسیر عبور رودخانه کارون به جز دزفول، فاقد تصفیه‌خانه پساب هستند و پساب این شهرها در رودخانه کارون ریخته می‌شود. ۴۰ درصد پساب دزفول جمع‌آوری و تصفیه می‌شود و مابقی وارد رودخانه می‌شود که اخیرا تخلیه مستقیم در دزفول موجب مرگ و میر آبزیان شد.

 وی افزود: از چند سال گذشته پروژه‌های اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام(ره) و بندر ماهشهر آغاز شد که بر اساس گزارش شرکت آبفا بین ۷۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بنا بر اعلام شرکت آبفا، تصفیه‌خانه فاضلاب شادگان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر بود در پایان تیرماه به بهره‌برداری برسد که این مهم هنوز محقق نشده است. تصفیه‌خانه‌های فاضلاب آبادان و خرمشهر نیز به بهره‌برداری نرسیده و همچنان پساب این شهرها وارد کارون و اروندرود می‌شود.

اشرفی بیان کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شوشتر نیز فاقد کارایی است و از مدار خارج شده است. مقرر بود تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز نیز ۲۰ آبان‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد و از ورود روزانه ۶۰ هزار مترمکعب پساب به رودخانه کارون جلوگیری شود که ممکن است محقق نشود.

وی گفت: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بندر امام(ره) و بندر ماهشهر نیز در سال ۹۹، ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و همچنان غیرفعال هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: علیرغم وجود سه رودخانه مهم کشور در خوزستان، در حال حاضر تقریبا شبکه فاضلاب هیچ کدام از شهرهای خوزستان تکمیل نشده و تصفیه‌خانه فاضلاب نیز ندارند که این شرایط، بسیار بد است. خوزستان جزو معدود استان‌هایی است که چنین وضعیتی دارد و استان‌های دیگر چنین شرایطی ندارند.  

اشرفی افزود: امیدوارم تصفیه‌خانه فاضلاب شادگان و شرق اهواز در ۲۰ روز آینده به بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به ورود مستقیم پساب شوشتر به رودخانه کارون، گفت: در شوشتر علاوه بر تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب باید مشکلات فنی تصفیه‌خانه فاضلاب رفع شود. باید پکیج‌هایی نیز برای شهرهای ویس، ملاثانی و شیبان پیش‌بینی شود تا وضعیت ورود فاضلاب این شهرها به کارون سامان‌دهی شود.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.