رییس مرکز رشد فناوری سلامت هرمزگان گفت: هما مداح دانش‌آموخته مامایی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، توانست با اختراع اسپکولوم مشبک مدال نقره مسابقه بین المللی اختراعات در ترکیه (ISIF ۲۰۲۱) را به دست‌آورد.

مخترع هرمزگانی مدال نقره مسابقه اختراعات ترکیه را به دست آورد

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رضا افضلی پور افزود: این دومین افتخار کسب شده برای اختراع یادشده است و در نخستین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا) نیز که تیرماه امسال به صورت مجازی و با حضور ۸۰۰شرکت کننده برگزار شد مدال نقره را کسب کرده است.

عضو هیات علمی گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ادامه داد:اختراع اسپکولوم مشبک که قابلیت تجاری سازی نیز دارد، موجب آسان تر شدن معاینه واژینال زنان شده و در کاهش استرس معاینه کننده و بیمار کمک می کند.

وی یادآور شد این وسیله در شکل و جنس اختراع شده نمونه خارجی ندارد و هم اکنون برخی شرکت های خارجی برای استفاده از آن اظهار تمایل کرده اند.

مخترع اسپکولوم مشبک نیز در این باره گفت:در رشته های دانشگاهی به پزشکی و مامایی علاقه داشتم که متناسب با رتبه و شرایط زمانی مامایی انتخاب اولم بود و همیشه ایده ها و نوآوری های فراوانی به ذهنم می رسد اما اولین اختراعم اسپکولوم مشبک بود که در ایران به ثبت ملی رسید.

هما مداح توضیح داد: مدل هایی از اسپکولوم در بیمارستان ها، کلینیک ها و مطب های زنان مورد استفاده قرار میگیرد که نقص های فراوانی همچون درد بسیار هنگام استفاده و ثابت نماندن اسپکولوم و جا بجا شدن هنگام معاینه دارد و برای همه زنان با بافت های مختلف قابل استفاده نیست که اسپکولوم مشبک این نواقص را رفع می کند.

وی درباره انگیزه اش برای تلاش های علمی و خلاقانه اظهار داشت: شهر های جنوبی به دلیل شرایط  و دوری از پایتخت بیشتر با نبود امکانات و کمبود نظارت خدمات بهداشتی و درمانی دست و پنجه نرم می کنند و یکی از دغدغه های همیشگی من تسهیل روند انجام معاینه برای اوپراتور (متخصص زنان و ماما) و کمک به کاهش درد بیماران بود.

به گفته مداح بسیاری از زنان به دلیل ترس از این وسیله برای تشخیص بیماری خود مراجعه نکرده و دچار مشکلات بزرگ تری در روابط زناشویی، ادراری و حتی سرطان می شوند.

وی درباره برنامه های بعدی خود گفت:طرح های بسیاری در ذهن دارم که در حال حاضر دو طرح جدید در حال تدوین و طی کردن مرحله ثبت است که یکی از آن ها در حوزه جراحی و دیگری در زمینه داروسازی است.

مداح در حال حاضر عضو فدراسیون جهانی مخترعان است که مقر آن در ژنو سوئیس است.

اسپکولوم (speculum) وسیله‌ای جهت معاینه بهتر فرد بیمار است که با کنارزدن بافت‌های مختلف اطراف محل مورد معاینه، دید بهتری را جهت بررسی و معاینه برای پزشک فراهم می‌آورد.

 این ابزار کاربردی اولین بار توسط یونانی ها و روس ها از جنس فولاد و فلز در حوزه مصارف پزشکی ساخته شده است.

به منظور معاینه‌های قسمت‌های مختلف بدن مانند بینی، راست روده (رکتوم)، گوش (گوش میانی) و دهان از این وسیله استفاده می‌شود اما پرکاربردترین و شناخته‌شده ترین نوع اسپکولوم، اسپکولوم واژینال است.

 هر کدام از این ابزارها دارای سایزهای مختلفی هستند و از آن ها برای تمام رده های سنی، حتی کودکان نیز می توان استفاده کرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.