نیمه دوم مهر ماه و ابتدای آبان، آغاز فصل برداشت زعفران در بیشتر شهرستان‌های خراسان رضوی است؛ محصولی که به عنوان طلای سرخ، این استان را در کشور و در جهان شهره کرده است.

بازار طلای سرخ در دست دلالان

اما هر سال فصل برداشت این محصول راهبردی که از راه می‌رسد، جولان سودجویان در بازار این محصول کام کشاورزان را تلخ می‌کند؛ به گونه‌ای که کشاورزان در سه ضلع دلالان، تاجران و دولت گرفتار می‌مانند.

رد پای هر ساله دلالان در این محصول در حالی است که به گفته بسیاری از کشاورزان نرخ زعفران در خراسان رضوی توسط دلالان و البته در مشهد از سوی عده اندکی از سودجویان تعیین می‌شود؛ به گونه‌ای که قیمت خرید گل زعفران در شهرهای استان متفاوت است و برای گل هر شهرستان قیمت متفاوتی از سوی دلالان تعیین می‌شود و کشاورزان هم به دلیل خرابی و پژمرده شدن گل مجبور هستند با هر قیمتی که این افراد تعیین می‌کنند گل خود را بفروشند.

در این بین آغاز اجرای طرح خرید حمایتی زعفران در ۱۹مهر سال جاری توسط معاون وزیر جهاد کشاورزی و سرپرست سازمان تعاون روستایی کشور در تربت حیدریه، کشاورزان را نسبت به کوتاه شدن دست دلالان کمی امیدوار کرد، اما کشاورزان معتقدند اگر چه نرخ مصوب و تضمینی می‌تواند کمک مؤثری برای تثبیت قیمت این محصول در بازار باشد، اما مهم‌ترین نیاز حال حاضر کشاورزان و زعفران‌کاران نظارت و ساماندهی بازار گل زعفران است؛ موضوعی که می‌تواند دست دلالان را از این محصول مهم و راهبردی کوتاه کند.

داستان تکراری دلال‌بازی

یکی از کشاورزان اظهار کرد: قیمت گل زعفران در سال جاری با شروع برداشت مناسب بوده و در حال حاضر کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که اگر قیمت همچنان ثابت بماند کشاورزان نیاز به کمک نخواهند داشت اما با ورود دلالان و کاهش قیمت گل زعفران مشکلات آن‌ها افزایش یافته و نیاز به حمایت دارند.

رضا پورتقی در رابطه با طرح خرید حمایتی زعفران با گلایه از اینکه تأخیر و طولانی شدن زمان پرداخت محصول هر سال ما را دچار مشکلات فراوانی می‌کند، اضافه کرد: با وجود وعده‌های مسئولان مشکل زعفران‌کاران هنوز پابرجاست و وعده‌های مسئولان دولتی و بخش خصوصی به سرانجام نرسیده است.

وی افزود: دلالان همیشه هنگام برداشت محصول به سراغ ما می‌آیند و با ترفندهای مختلف تلاش می‌کنند دسترنج ما را ارزان خریداری کنند حتی هنگام کاشت محصول نیز سَلَف‌خران به سراغ ما می‌آیند و محصول را به قیمت بسیار نازل‌ پیش‌خرید می‌کنند که امیدواریم با اجرای طرح خرید حمایتی واقعی دست دلالان کوتاه شود.

قیمت مصوب نامتعارف

مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی در این خصوص از خرید حمایتی زعفران توسط صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با همکاری سازمان تعاون روستایی خبر داد و گفت: بر اساس خواسته صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، مراکز خرید حمایتی زعفران در تربت حیدریه، زاوه، تربت‌جام، رشتخوار، باخرز و مشهد راه‌اندازی شده و آماده تحویل گرفتن زعفران کشاورزان است.

ایرج ناصری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت خرید حمایتی زعفران درسال جاری اظهار کرد: در سال جاری مجری طرح خرید زعفران صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی است که امسال در راستای کمک به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی برای خرید و انبار زعفران دستورات لازم به سازمان تعاون روستایی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه مراکز خرید، زعفران کشاورزان را با نرخ تضمینی تحویل می‌گیرند، عنوان کرد: خرید طبق توافق با دولت و صندوق حمایت است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.