رییس خانه اقتصاد ایران گفت: به کار گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی از کالاها و ایجاد برخی محدودیت‌ها نوعی خیانت به اقتصاد کشور تلقی می‌شود؛ این اقدام باعث بدنامی بخش خصوصی و هدر رفت منابع کشور است.

هدر رفت منابع ملی با عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش قدس آنلاین، ابراهیم جمیلی به صحبت های مطرح شده در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: بهتر است تا هر چه زودتر این اتفاق به مرحله اجرا برسد و شاهد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی تاکنون هیچ دردی را از اقتصاد کشور درمان نکرده است، گفت: وجود چنین ارزی در کشور فقط باعث اختصاص این ارز به برخی از کالاها، فراهم شدن زمینه فساد در اقتصاد کشور و نیز ایجاد دلالی در بازار کالاهای مختلف شده است.

جمیلی خاطرنشان کرد: طبق آمار ارائه شده با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی از کالاها، اما آن کالا وارد کشور نشد و در اختیار مصرف کننده قرار نگرفت.

رییس خانه اقتصاد ایران معتقد است که به کار گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی از کالاها و عدم ورود آن به کشور نوعی خیانت به اقتصاد کشور تلقی می شود؛ همچنین این اتفاق باعث بدنامی بخش خصوصی و هدر رفت منابع کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: ممکن است در صورت ورود کالا به کشور با ارز آزاد، شاهد افزایش قیمت کالا، کاهش قدرت خرید مردم و تحت فشار قرار گرفتن آنها باشیم اما این موضوع باید مدنظر مسوولان حاضر در کشور باشد که به هیچ عنوان راه حمایت از اقشار آسیب پذیر در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار ندارد.

جمیلی اظهار داشت: در دولت های گذشته از این دست اقدامات برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در دستور کار قرار می گرفت اما بعد از مدتی مسوولان تحت تاثیر اقدامات به کار گرفته شده، شاهد تولید رانت در کشور بودند که این امر باعث شد تا تصمیماتی برای جلوگیری از اجرای آن در کشور اتخاذ شود.

به گفته رییس خانه اقتصاد ایران، باید تلاش کرد تا بتوان از طریق تقویت تولید و صادرات، زمینه تنوع برای ارزآوری در کشور فراهم شود و کاهش قیمت ها به جای توزیع ارز به واسطه افزایش تولید صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که از طریق ارز ٤٢٠٠ تومانی قادر به کسب رانت در کشور بودند؛ باعث فضاسازی منفی و ضرر و زیان مردم شدند.

جمیلی اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که دولت از حذف ۴۲۰۰ تومانی ترسی نداشته باشد، باید سمت و سویی پیش رفت که منابع کشور به صورت بهینه مورد استفاده باشد.

رییس خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: تا زمانی که منابع کشور به صورت بهینه استفاده نشود، شاهد یارانه های پنهان در کشور خواهیم بود که به عنوان بزرگترین عارضه منفی در کشور تلقی می شوند.

 

وی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث تاثیرگذاری مثبت در اقتصاد کشور خواهد شد، گفت: اگر قرار است اقدامی صورت گیرد که اجرای آن به نفع برخی از صنایع و در مقابل به ضرر دیگر صنایع باشد به هیچ نباید به مرحله اجرا برسد.

جمیلی با اشاره به اینکه باید نگاه کرد که اقدامات صورت گرفته چه تاثیر مثبتی را بر منافع ملی کشور خواهد گذاشت، افزود: اقدامات مدنظر و اجرای آن در اقتصاد کشور نباید فقط در یک حوزه تاثیرگذار باشد بلکه بهتر است تلاش شود تا اصلاح ساختار اقتصادی به طور کامل صورت بگیرد.

رییس خانه اقتصاد ایران گفت: برای بهبود فضای اقتصادی کشور باید به سمت و سویی مثبت پیش رفت و اقدامی را به مرحله اجرا رساند که بتواند  به نفع اقتصاد کشور باشد و مانع از تضعیف پایه پولی شود.

وی با تاکید بر اینکه در همه دنیا زمانی که اقتصاد کشور بیمار می شود تصمیماتی اتخاذ خواهد شد  که ممکن است در ابتدا معضلاتی را با خود به همراه داشته باشد اما به مرور به سمت بهبود پیش می رود، ادامه داد: باید جامعه به سمتی پیش برود که آینده را در نظر بگیرد و اقدامی به مرحله اجرا برسد تا ضمن کنترل تورم، قدرت خرید مردم با افزایش همراه شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.