آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گزارش ها درباره خشونت های روز شنبه در سودان را نگران کننده دانست.

دبیر کل سازمان ملل خشونت ها در سودان را نگران کننده دانست

به گزارش قدس آنلاین، دبیر کل سازمان ملل در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما روز شنبه شاهد شجاعت تعدادی زیادی از افراد و اعتراض مسالمت آمیز آنها به حکومت نظامی در سودان بودیم.

وی تصریح کرد ارتش باید مراقب باشد. زمان بازگشت به تمهیدات قانونی مشروع فرا رسیده است. گزارش های خشونت نگران کننده است و عاملان آنها باید مجازات شوند.

به گزارش شبکه الجزیره، درگیری روز شنبه بین پلیس و تظاهرکنندگان در شهرهای مختلف سودان سه کشته و ۱۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

 کمیته مرکزی پزشکان سودان همچنین اعلام کرد که در این درگیری ها ۱۰۰ نفر در شهرهای ام الدرمان و البحری و القضارف زخمی شدند.

درگیری روز پنجشنبه گذشته نیز میان  پلیس سودان و تظاهرکنندگان در برابر پارلمان در شهر "ام درمان" ۱۹ زخمی برجای گذاشته بود.

عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی  در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹  از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده "عبدالله حمدوک" است.

دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود.

در دومین سالگرد آغاز انقلاب سودان در ۱۹ دسامبر نیز تظاهراتی در مخالفت و برکناری دولت انتقالی این کشور برگزار شد که در آن زمان گفته شده بود که تظاهرات معترضان تا مساعد شدن اوضاع سودان ادامه خواهد یافت؛ تظاهراتی که سرانجام منجر به تصمیم حمدوک در انحلال دولت انتقالی و تشکیل دولت جدید شد.

 هفته گذشته نیز در سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح کودتا شد و عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان با کودتای نظامیان در حبس خانگی قرار گرفت که سرانجام بعد از دو روز  به محل اقامتش در خارطوم پایتخت این کشور بازگشت.

از زمان کودتای  ژنرال عبدالفتاح البرهان، هزاران نفر در مخالفت با این کودتا به خیابان ها ریخته و چندین نفر در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده اند.

از سوی دیگر البرهان، شورای حاکمیتی و کابینه را منحل و در سراسر کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

شورای امنیت سازمان ملل از مقامات نظامی سودان خواست تا دولت مردمی انتقالی را بر اساس سند قانون اساسی احیا کنند.

گفتنی است؛ شورای امنیت سازمان ملل روز پنج شنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد اعضای شورای امنیت از کودتای نظامی سودان در ۲۵ اکتبر، توقف فعالیت تعدادی از موسسات انتقالی، اعلام وضعیت اضطراری بازداشت عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و همچنین بازداشت سایر مقامات غیر نظامی در دولت انتقالی بسیار نگران است.

در این بیانیه آمده است اعضای شورای امنیت خواهان آزادی فوری افراد بازداشت شده توسط مقامات نظامی هستند. در این راستا شورای امنیت به بازگشت حمدوک به محل سکونت خود توجه کرده است.

آنها همچنین از همه طرف‌ها خواستند نهایت خویشتن داری را به کار گیرند و از خشونت خودداری کنند. شورای امنیت همچنین بر اهمیت احترام کامل به حقوق بشر از جمله حق اجتماع مسالمت‌آمیز و آزادی بیان تاکید کردند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.