سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان خواستار افزایش نقش‌آفرینی مشهد در حوزه‌های مختلف و همچنین تقویت روابط با این کشور منطقه شد.

سفیر ایران در قرقیزستان خواستار افزایش نقش‌آفرینی مشهد شد

به گزارش قدس آنلاین، سعید خرازی در دیدار با شهردار مشهد افزود: یکی از بندهای سند همکاری دوجانبه ایران و قرقیزستان همکاری دوجانبه شهرها و استان های دو کشور است که در این راستا مشهد و استان "اوش" قرقیزستان خواهرخوانده هم هستند.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع به توسعه همکاری های مشترک مشهد و اوش و سایر شهرهای قرقیزستان کمک خواهد کرد.

خرازی اضافه کرد: شهر و استان اوش قرقیزستان در جنوب این کشور قرار دارد و مردم آن متدین، سنتی و علاقه‌مند به فرهنگ ایران هستند.

 سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان افزود: در حال حاضر شرایط قرقیزستان با دیگر کشوهای مجاور تفاوت هایی دارد و فضای سیاسی این کشور بازتر است و خوشبختانه نگاه مسوولان این کشور به ایران نیز خوب است و تمایل دارند با ما کار کنند.
خرازی تصریح کرد: یکی از دلایلی که قرقیزستان تمایل به همکاری بیشتر با ایران دارد این است که نخست وزیر این کشور در سفر به کشورمان از ظرفیت های ما آگاه شده است.
وی با بیان اینکه قرقیزستان به دنبال استفاده از ظرفیت بندرعباس برای وارد و یا صادر کردن کالا است، اظهار کرد: برای تحقق این کار یکی از وزرای قرقیزستان به بندرعباس سفر خواهد کرد.
خرازی ادامه داد: در ملاقاتی که بین وزیران خارجه قرقیزستان و ایران صورت گرفت و نیز ملاقاتی که سفیر این کشور برای تقدیم استوارنامه خود به رییس جمهوری کشورمان داشت اعلام شد که با توجه به اینکه سال آینده ایران و قرقیزستان وارد سی‌امین سالگرد ارتباط شان خواهند شد، خواستار انجام سفرهای مسوولانی از قرقیزستان به ایران و بالعکس و همچنین برگزاری برخی مراسم و برنامه های مشترک هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان با تاکید بر افزایش همکاری مشهد با این کشور افزود: اخیرا یک مجموعه ورزشی از سوی ایران در شهر اوش ساخته شده است که می توان از آن برای برگزاری مسابقات ورزشی دوجانبه مشهد و اوش قرقیزستان استفاده کرد.

خرازی گفت: همچنین شهرهای قرقیزستان حتی پایتخت این کشور نیز در زمینه‌هایی مانند خدمات شهری، بازیافت پسماند، آسفالت معابر و رفت وروب شهرهایشان به تجربیات شهرداری مشهد نیاز دارند که می توان باب همکاری ها را در این حوزه گشود.

شهردار مشهد نیز در این نشست اظهار کرد: مبنای کار ما در دوره ششم مدیریت شهری این است که ارتباطات بین المللی مشهد را با همکاری دولت و عاملیت وزارت خارجه گسترش دهیم.

 سیدعبدالله ارجائی افزود: امیدواریم وزارت خارجه نیز به استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی شهری توجه بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در همین راستا شورای اسلامی مشهد ما را مکلف به برگزاری نشست شهرداران عضو پیمان شانگهای کرده است که امیدواریم با همکاری وزارت خارجه موفق به برگزاری مناسب این نشست در مشهد شویم.

شهردار مشهد اضافه کرد: همچنین شهرداری مشهد در حوزه خدمات فنی و مهندسی خدمات شهری، فضای سبز، رفت و روب و آتش نشانی در کشور پیشرو است و آمادگی صدور خدمات فنی و مهندسی و تجربیات شهرداری مشهد را در این حوزه ها به شهرهای قرقیزستان داریم.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.