کارشناس فوتبال ایران از اختلاف دراگان اسکوچیچ و مهدی طارمی به عنوان یک اختلاف زیر پوستی نام برد و گفت که جای شفاف‌سازی در این میان خالی است.

فرگوسن هم نمی‌تواند برای پرسپولیس کاری کند

به گزارش قدس آنلاین، امیر حاج‌رضایی کارشناس و پیشکسوت فوتبال درباره شرایط تیم ملی و عدم دعوت مهدی طارمی از سوی اسکوچیچ به گفت‌وگو پرداخت. در این مصاحبه البته بحث به پرسپولیس هم کشیده شود و این پیشکسوت فوتبال درباره شرایط این تیم هم صحبت‌های جالبی را مطرح کرد.

ابتدا از مهمترین اتفاق این روزها آغاز کنیم، عدم دعوت طارمی به تیم ملی.

تنش بین مهدی و اسکوچیچ، یک تنش زیرپوستی بود که به صورت عریان و شفاف مسئله به مخاطب منتقل نشد. اصل قضیه این بود که اسکوچیچ در مصاحبه‌ای گفته بود بازیکنان ایرانی تاکتیک لازم را ندارند. چهره شاخص تیم ملی مستقیم به این گفته پاسخ نداده، بلکه از بازیکنان ایرانی دفاع کرده و گفته تاکتیک دارند ولی مشکل جای دیگر است. این یک تعبیر زیرپوستی است و اینکه او دعوت نشده، یک موضوع جداگانه محسوب می‌شود. از یک طرف بحث انضباط و اخلاق مهم است و از یک سو بحث تیم ملی کشور. یک مقدار قضاوت من به این دلیل که اطلاعات کافی در این زمینه ندارم، خام است. جزئیات مسائل را نمی‌دانم اما مشخصا تیم ملی در آستانه دو مسابقه سنگین با دو تیم عربی (لبنان و سوریه) است که جز فوتبال، انگیزه‌های دیگری مقابل ایران دارند و این می‌تواند در راه جام جهانی مانع بزرگ برای ما ایجاد کند. از دست دادن طارمی برای تیم ملی یک لطمه بزرگ است و امیدوارم عقلانیتی وجود داشته که چنین تصمیمی گرفته شده باشد.

طارمی توهین نکرده و پاسخی به صحبت سرمربی تیم ملی داده و چیزی هم به صورت مستقیم نگفته است. او گفته که جاهای دیگر است و مخاطب او معلوم نیست. مهدی در کنار اینکه فوتبالش در اروپا پیشرفت کرده آن هم در تیمی که دو بار قهرمان اروپا شده، خیلی چیزها یاد گرفته است. از همه مهمتر اینکه یاد گرفته چطور صحبت کند، این چیزی بود که در ایران بلد نبود ولی در سطح اروپا یاد گرفته است. خیلی خوشحال شدم وقتی خبرنگار در مورد مسابقه از او سؤالی پرسید، گفت به فارسی بگویم یا انگلیسی؟ این برای من خوشایند بود که سواد اجتماعی‌اش هم در کنار فوتبالش بالا رفته است. خیلی متاسفم اگر قرار باشد تیم ملی بدون طارمی بازی‌ها را ادامه دهد. وقتی اعلام کردند طارمی دعوت نشده، دلیلش را هم می‌توانستند اعلام کنند تا من خیلی واضح‌تر پاسخ دهم اما از جزئیات بی‌خبرم.

یعنی اعتقاد دارید که باید شفاف‌سازی می‌شد.

دقیقا، این مسئله‌ای هست که همیشه در فوتبال ما وجود داشته و هیچ مسئولی شفاف با مردم صحبت نکرده است. اسم این تیم، ملی هست. این تیم برای فرد خاصی نیست و برای همه ما است. عدم دعوت از طارمی حالت شوکه کننده‌ای به من دست داد، شما به آینده این فوتبالیست هم لطمه می‌زنی و دیگر دلش این طرف نیست. ما چطور بلد نیستیم با هم حرف بزنیم؟ اسکوچیچ تا زمانی که روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند برای من محترم است چون مسئولیت ملی دارد و وظیفه ماست که با احترام، نقد مودبانه و منصفانه داشته باشیم.

این دیالوگی بین سرمربی و بازیکن بوده و هر دو دیدگاه خودشان را بیان کرده‌اند. یادم می‌آید در فدراسیون گذشته می‌گفتند نزدیک مسابقات است و حرف نزنید و انتقاد نکنید، در حالی که اعتقاد داشتم انتقاد منصفانه می‌تواند نوعی حمایت از تیم ملی باشد؛ انتقادی که توأم با تخصص و انصاف باشد. جامعه بدون نقد می‌میرد، چنین جامعه‌ای نه بالندگی خواهد داشت و نه پویندگی. من می‌گویم حتی اگر شب مسابقه هم صحبتی مطرح شود که جنبه مثبت و حمایتی داشته باشد کارگشاست. چگونه می‌خواهیم زبان یک بازیکن که شاخص‌ترین بازیکن تیم ملی ایران است را ببندیم؟ زبان این بازیکن را ببندیم و قلم‌های منتقدان را بشکنیم، دیگر چه چیزی از این فوتبال نیمه جان می‌ماند؟

سؤال بعدی ما درباره پرسپولیس است، تیمی که شما همیشه اتحاد تیمی آنها را ستوده‌اید. این تیم به عنوان قهرمان ۵ دوره اخیر لیگ برتر، تا هفته چهارم یک شکست و یک تساوی را تجربه کرده و برخی معتقدند دیگر شانسی برای قهرمانی مجدد ندارد.

گل محمدی گاهی اوقات مصاحبه و سربسته به مشکلاتی اشاره می‌کند و یکی از جملاتش این بوده که با جیب خالی چطور بازیکن بخرم. طبعا مشکلات زیادی دارد، ما از قاب تلویزیون می‌بینیم که چند بازیکن شاخص این تیم رفته‌اند مثل مغانلو، کنعانی‌زادگان، نوراللهی و... . بازی آنها با تاجیکستان تلنگری بود برای افرادی که دقت کافی را دارند. پرسپولیس در آن بازی به شدت به زحمت افتاد، حتی با وجودی که استقلال تاجیکستان تیم خاصی بود و زمین هم خوب نبود اما آن بازی یک کارت زرد نشان پرسپولیس داد که آینده با این وضعیت دشوار و سخت خواهد بود. یکسری سؤال برای من وجود دارد، چگونه است در این شرایط باشگاه و سرمربی به توافق سه ساله می‌رسند در حالی که چشم‌اندازی پیش‌روی‌شان نیست و نمی‌توانند بازیکن بگیرند. پرسپولیس در لیگ بیست و یکم شرایط دشواری خواهد داشت چون تیم ابزار می‌خواهد و ابزارش بازیکن است. این تیم بدون ابزار نمی‌تواند موفق باشد.

یعنی از قبل قابل پیش بینی بود که پرسپولیس بعد از جدایی بازیکنان شاخص و عدم جایگزینی مناسب، دچار مشکل می‌شود؟

من از نتایج این تیم متعجب نیستم، می‌دانم گل محمدی مربی خوبی است، او در طول این چند سال نشان داده مربی موفقی است، کریم باقری آنجا نشسته و آنها کادرفنی خیلی خوبی دارند ولی الکس فرگوسن را هم اگر در ۸۰ سالگی روی نیمکت پرسپولیس بنشانید هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد چون ابزاری ندارد. این تیم خالی شده و مربی چه کار باید بکند؟ کارش حتما از این هم دشوارتر خواهد شد. می‌بینید که من‌یونایتد در انگلیس مرتب می‌بازد، چون حفره‌هایی در تیمش دارد و اگر آنها را درست نکند دهم یازدهم می‌شود. تمام دلبستگی منچستر کریس رونالدویی است که ۳۷ ساله است. می‌خواهم بگویم این اتفاق در دنیا هم رخ می‌دهد اگر ابزار لازم را نداشته باشند. نمی‌توانم در مورد آینده صحبت کنم و از یک طرفی هم نمی‌خواهم ناامیدی ایجاد کنم، اما اگر پرسپولیس مسئول دارد یا حتی اگر هم ندارد و با سرپرست اداره می‌شود، تیم رو به جلو نمی‌رود و با مشکلات عدیده مواجه خواهد شد.

پس مشکل اصلی این است که پرسپولیس ابزار لازم را ندارد.

این تیم ۵ امتیاز در این دو هفته از دست داده و جان کلام اینکه پرسپولیس مهره‌های لازم برای تکرار قهرمانی‌هایش را ندارد، مگر اینکه بازیکن بیاورد. برای این امر، ابزار لازم است. مسئولان این باشگاه شانس آوردند تماشاگر در ورزشگاه نیست. فیفا یک تیم ارنج کرده بود برای داخل زمین و یک تیم بیرونی. این تیم را ۴-۴-۲ چیده بود و در تیم بیرونی دو مهاجم گذاشته بود که رسانه و تماشاگر بودند. این دو هر مربی را می‌توانند سرنگون کنند و به هر تیمی فشار بیاورند. قدرت تماشاگر و رسانه به این شکل است، حالا تماشاگر نیست ولی رسانه وجود دارد. دلیل نزول پرسپولیس را خالی شدن تیم می‌دانم. اگر تماشاگر باشد فشار می‌آورد و این مسئله تمام ارکان پرسپولیس را در برمی‌گیرد.

تماشاگر به ورزشگاه بیاید کار آقایانی که پرسپولیس را اداره می‌کنند خیلی سخت می‌شود. من باز تکرار می‌کنم چگونه در این شرایط قرارداد سه ساله می‌بندند؟ در شرایطی که مدیرعاملی وجود ندارد و چشم‌اندازی نیست و مشکلات هم خیلی خیلی زیاد است. امیدوارم پرسپولیس برگردد. نه اینکه حتما قهرمان شود، ولی همین که در کورس قهرمانی باشد به سود فوتبال ملی است. نه تنها پرسپولیس، بلکه سپاهان، استقلال و... هم همین شرایط را دارند. من فراباشگاهی نگاه می‌کنم. متاسفانه آن اتفاق بد در حال شکل گرفتن است و تیمی که پنج سال قهرمان شده با این شرایط دارد مواجه می‌شود. گل‌محمدی سربسته اشاره کرد به ناتوانی مالی و من فکر می‌کنم اگر پولی در کار نباشد در هیچ جایی کار پیش نمی‌رود به خصوص باشگاهی چون پرسپولیس که این همه تعقیب کننده دارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.