عدم نظارت بر واردات و تولید کودهای شیمیایی منجر به فروش نمک به جای کود سولفات آمونیوم به کشاورزان کرمانی شد.

 بازار رها شده به سودجویی منجر شد

به گزارش قدس آنلاین، هنوز چند ماهی از فروش بذرهای تقلبی و بی کیفیت به کشاورزان کرمانی نگذشته است که حالا خبرهای عجیبی از واردات «سولفات آمونیوم» به عنوان کود وارداتی از ازبکستان به جنوب استان کرمان به گوش می‌رسد. این کودها همچنین احتمالاً در سایر مناطق استان کرمان از جمله شرق و شمال استان نیز توزیع شده است اما مهمترین مقصد سودجویان جنوب کرمان است که هزاران هکتار مزرعه زیر کشت محصولات سیفی برای تأمین نیاز بازار داخل است.

به دلیل شرایط اقلیمی جنوب کرمان هم اکنون زمین‌های این منطقه زیر کشت انواع محصولات سیفی است تا در فصل زمستان کشور از واردات محصولات کشاورزی خودکفا شود.

در این شرایط و افزایش تقاضای کشاورزان برای تهیه کودهای مختلف کشاورزی این روزها برندی وارداتی از ازبکستان در جنوب کرمان توزیع شده که به جای کود سولفات آمونیوم در بسته‌های کود، نمک وجود دارد و کشاورزان در صورت استفاده از این کودها در حجم بالا، با شور شدن خاک و خسارت جدی به گیاهان و زمین مواجه می‌شوند.

سودجویان به کشاورزان رحم نمی‌کنند

محمد احمدی یکی از کشاورزان کرمان است که می‌گوید: وقتی کشاورز به بازار مراجعه می‌کند از این نظر به صنوف اعتماد دارد و تصور می‌کند این واحدها زیر نظر ادارات نظارتی و صنف فعال هستند و هر گونه بذر، سم و کود مطابق با استانداردها تولید و توزیع می‌شود.

وی افزود: در این فصل در کنار کشت محصولات در مزارع، گلخانه‌ها نیز برای تأمین بازار مصرف داخلی فعال شده این در حالی است که به دلیل تورم هزینه‌های احداث گلخانه به شدت افزایش یافته است و هر گونه خسارت می‌تواند کل سرمایه یک کشاورز را در زمانی کوتاه به باد دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه طی ماه‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت بذر و کود، افراد سودجو محصولات و برندهای تقلبی را نیز وارد بازار می‌کنند و بسیاری از مردم به دلیل استفاده از این نهاده‌ها به خسارت‌های بسیار شدید مواجه می‌شوند و بسیاری از مردم ورشکست می‌شوند.

وی گفت: اگر به جای کود در گلخانه از نمک استفاده کنیم کل بذر و گیاهان از بین می‌رود و کسی هم هیچ نظارتی بر روند واردات و تولید کود در جنوب کرمان ندارد.

حسن ابراهیمی دیگر کشاورز کرمان نیز در این زمینه گفت: بسیاری از کشاورزان بذرهای تقلبی را خریداری می‌کنند و با صرف هزینه‌های زیاد بعد از مدت‌ها متوجه عدم کیفیت محصول نهایی می‌شوند و دیگر خیلی دیر شده است.

محصولات تقلبی زیاد شده است

وی افزود: بازار مملو از کودهای تقلبی و حتی سم‌های چینی و قاچاق است که گاه موجب کاهش کیفیت محصول نهایی و رسوخ سم در نسوج محصول می‌شود.

زهرا حسینی، یکی از فعالان کشاورزی نیز در این خصوص می‌گوید: در خصوص سم نظارت وجود دارد و تقلب در این بازار سخت است اما در زمینه تولید کود وضعیت فرق دارد.

وی افزود: کمترین نظارت روی واردات و تولید کود انجام نمی‌شود بطوری که بسیاری از مغازه داران کود را با خرید مواد اولیه در مغازه‌ها می‌سازند و در بسته بندی‌های برندهای معتبر به فروش می‌رسانند و کسی هم نظارتی ندارد.

وی گفت: در مکان‌هایی هم که قانونی تولید انجام می‌شود حتماً باید مجوز قانونی داشته باشند در این موارد هم این مراکز ابتدا محصول نهایی با کیفیت را تولید و برای نمونه به اداره مربوطه می‌برند و بعد از کسب مجوز با هر کیفیتی که بخواهند محصول را تولید و به کشاورزان عرضه می‌کنند چون در سیر تولید محصول نظارت انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید نظارتها در این زمینه جدی تر شود تا از ورود افراد سود جو جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کهنوج از کشاورزان خواست قبل از استفاده از نهاده‌های کشاورزی مختلف حتماً در خصوص مجاز بودن و عدم تقلبی بودن محصول تحقیق کنند و کارشناسان کشاورزی نیز در این زمینه آماده همکاری هستند.

کود و سم از واحدهای معتبر و دارای مجوز تهیه شود

حسین سالاری مقدم با اشاره به مسئولیت واحدهای صنفی در خصوص توزیع این محصولات گفت: کشاورزان باید نهاده‌ها را از واحدهای صنفی دارای مجوز تهیه کنند.

وی از برگزاری مانور برخورد با توزیع نهاده‌های غیر مجاز در شهرستان خبر داد و گفت: متأسفانه در همه بازارهای افراد سود جو وجود دارد به همین دلیل از کشاورزان می‌خواهیم برای حراست از سرمایه‌هایشان از خرید محصولات تقلبی خودداری کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: از کشاورزان می‌خواهیم به خصوص در زمینه تهیه سولفات آمونیوم دقت بیشتری لحاظ کنند تا با خسارت محصولات کشاورزی مواجه نشوند.

فرامرز رستگاری افزود: برای افزایش استانداردهای سلامت در محصولات کشاورزی جنوب استان کرمان توصیه می‌شود از کودها و سموم استاندارد در تولید محصولات استفاده شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه کودهای سولفات آمونیوم که در روزهای اخیر توزیع شده است با نمک طعام پر شده‌اند و می‌تواند موجب بروز خسارت جدی به محصولات شود.

رستگاری افزود: با توجه به افزایش کشت محصول در فصل جاری کشاورزان تقاضای بیشتری در بازار ایجاد کرده‌اند و همین مساله نیز زمینه سودجویی را فراهم کرده است.

وی تاکید کرد: در صورت استفاده از این کود تقلبی خسارت جدی به خاک وارد می‌شود و حتی در کشت‌های بعد هم نمی‌توان مشکل این مزارع را برطرف کرد.

گفته می‌شود این کودها باقیمت‌های ارزان در بازار ارائه می‌شود و به همین دلیل هم برخی از کشاورزان فریب می‌خورند و همین مساله را می‌توان در زمینه عرضه سم و بذر نیز در استان کرمان مشاهده می‌شود.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.