۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
کد خبر: 778005

آمریکا به حضور پرهزینه در عراق ادامه می‌دهد؟

امیر مسروری، رئیس اندیشکده مطالعات جهان اسلام  

تنها یک روز پس از هشدار تند گروه‌های مقاومت عراق به اشغالگران آمریکایی برای خروج از این کشور، «جان کربی» وزیر دفاع ایالات متحده در جریان دیدار با «جمعه عناد» همتای عراقی مدعی شد با توجه به پایان مأموریت واشنگتن در عراق پیش از پایان سال جاری میلادی، پس از این تاریخ هیچ نظامی آمریکایی با مأموریت رزمی در این کشور باقی نخواهد ماند. اظهارات کربی پس از آن صورت گرفت که کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق ضمن صدور بیانیه‌ای به صراحت اعلام کرد در صورت خارج نشدن ایالات متحده از خاک این کشور تا آغازین روز سال نو میلادی (۱۱ دی ماه)، جنگ علنی و شدید علیه اشغالگران را آغاز خواهند کرد. اما اظهارات مقام آمریکایی چرا مهم است؟

پیش از هر تحلیلی در این باره باید توجه داشت عراق این روزها اوضاع بسیار پیچیده‌ای را از سر می‌گذراند. همین موضوع بررسی تحولات این جغرافیا را با دشواری‌های خاص و ویژه‌ای روبه‌رو کرده است. عراقی‌ها همین چند وقت پیش انتخابات زودهنگام را برگزار کردند که حواشی آن همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر هر چند ادعا می‌شود جریان صدر به لحاظ تعداد کرسی پیروز انتخابات پارلمانی ۱۸ مهرماه بوده ولی امکان تشکیل کابینه به ائتلاف کلی با شیعیان بستگی داشته و این‌گونه نیست که رهبر جریان صدر به تنهایی بتواند بازیگری کند.  همه این مسائل عراقی بی‌ثبات را تشکیل داده که فرصت بازیگری برای نیروهای فرامنطقه‌ای فراهم می‌کند.

در این بین طرح خروج ایالات متحده از این کشور هم معنا پیدا می‌کند. اتفاقاتی که پس از شهادت فرمانده محور بزرگ مقاومت حاج قاسم سلیمانی و فرمانده رئیس ستاد الحشدالشعبی ابومهدی المهندس روی داد یانکی‌ها را در عراق با چالش بسیار بزرگی روبه‌رو کرد؛ اینکه با پذیرش شکست مفتضحانه، از عراق بروند یا با پذیرش هزینه‌های بیشتر بمانند؟ پس از هشدار صریح مقاومت برای خروج اشغالگران، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این فهم رسیده‌اند که حضور آن‌ها در عراق دیگر بی‌نتیجه و پرهزینه خواهد بود. اظهارات مقام آمریکایی هم در وهله نخست در این زمینه قابل تحلیل است. 

البته این به معنای آن نیست که یانکی‌ها تا موعد یاد شده خواهند رفت چراکه عراق ناامن برای آن‌ها همیشه بهترین گزینه برای ادامه اشغالگری را فراهم کرده، پس احتمال ادامه حضور آن‌ها در قالب مستشاری یا در سایه ناتو وجود دارد. 

با وجود این اینک خود آن‌ها هم می‌دانند برای این حضور مجبور خواهند شد هزینه بیشتری بدهند.  در این بین تعیین مهلت برای خروج اشغالگران هم فی‌نفسه بسیار مهم و مؤید افزایش فشار بر یانکی‌هاست؛ این یعنی درگیری در صورت تداوم اشغالگری شدت خواهد یافت. واقعیت غیر قابل انکار این است حضور ایالات متحده در منطقه برایشان هزینه سرسام‌آوری دارد که آن هم از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی تامین می‌شود. تاکنون بر موضوع اشغالگری آمریکایی‌ها با قوانین، لوایح، احمال دولت مصطفی الکاظمی و موارد مشابه سرپوش گذاشته شده ولی با پایان این مهلت هیچ بهانه‌ای باقی نمی‌ماند و به مقاومت مشروعیت داده می‌شود که عملاً اقدام کند. این یعنی هزینه و خسارت بسیار بیشتر برای واشنگتن. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.