مسئله کمبود آب در چهارمحال و بختیاری تنها مربوط به تامین آب شرب برای شهرها و روستاها نیست، بلکه این مشکل در بخش صنعت و کشاورزی مشهود است، تامین آب شرب پایدار برای تعدادی از شهرک‌های صنعتی استان در پروژه آبرسانی بن- بروجن تعریف شده بود، اما باتوجه به کندی اجرای این پروژه، آب‌رسانی از طریق تانکر برای شهرک‌های صنعتی استان انجام می‌شود.

فریاد بی‌آبی تولیدکنندگان در سرچشمه زاینده‌رود

به گزارش قدس آنلاین، این روزها تولیدکنندگان شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با مشکلات متعدد در تامین آب شرب برای واحد صنعتی خود مواجه هستند و از چند سال گذشته آبرسانی سیار در شهرک‌های صنعتی استان به‌ویژه شهرک صنعتی شهرکرد در دستور کار قرار گرفته است، اما این راه‌حل موقتی نیز پاسخگوی نیاز واحدهای صنعتی نیست و این واحدها یکی پس از دیگری دچار رکود می‌شوند و استانی که رتبه دوم بیکاری در کشور را به خود اختصاص داده با این شرایط و تعطیلی واحدهای صنعتی به‌علت کم‌آبی دچار چالش‌های فراوان خواهد شد.

حمیدرضا فلاح- مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی، یکی از  موانع ورود سرمایه‌گذار در بخش صنعت را بحث تامین آب در شهرک‌های صنعتی عنوان کرده است، به‌طوری که این مسئله، مسیر را برای اجرای طرح‌های عمده سرمایه‌گذاری مسدود می‌کند، طبق گفته فلاح، معمولا وجود قدرت‌ و لابی‌های سیاسی باعث صنعتی‌تر شدن کلان‌شهرها می‌شود و چهارمحال و بختیاری باوجود دارا بودن ذخایر آبی در کشور، نتوانسته از این موهبت در راستای صنعتی شدن خود استفاده کند.

اقبال عباسی- استاندار چهارمحال و بختیاری نیز ۲۰ شهریورماه در جلسه شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکل آب شرب شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری به‌ویژه شهرک صنعتی شهرکرد، گفت: شهرک صنعتی نباید برای تامین آب موردنیاز صنایع خود منتظر پروژه آبرسانی بن- بروجن باشد، شرکت شهرک‌های صنعتی استان موظف است، طبق مجوزهای صادره آب مورد نیاز صنایع خود را از طریق آبرسانی سیار، اجاره چاه و ... تامین کند، نباید به بهانه کمبود منابع آب اجازه دهیم صنایع تعطیل شوند.

به‌منظور بررسی مشکل کمبود آب شرب در شرکت شهرک‌های صنعتی، خبرنگار ایسنا با چند نفر از تولیدکنندگان شرکت شهرک‌های صنعتی از نزدیک به گفت‌وگو پرداخت تا بلکه مسائل آنان را از طریق این رسانه به گوش مسئولان رسانده شود.

تعطیلی ۵۰۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی شهرکرد

سرودی- تولیدکننده ماشین‌آلات صنعتی با بیان اینکه ۷۰۰ واحد صنعتی در شرکت شهرک‌های چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد، ۵۰۰ واحد تعطیل هستند و مدت چهار سال است که برای تامین آب این تعداد واحد، مشکلاتی ایجاد شده است و پنج شهرک صنعتی استان نیز از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

وی افزود: عمده واحدهای صنعتی در شرکت شهرک‌ها، صنایع غذایی هستند و باتوجه به حساسیت این صنعت و باوجود آن‌که تمامی کنترل‌های شیمی و بیوشیمی صورت می‌گیرد، اما باز هم مشخص نیست که این آب‌ها دارای چه حد بار میکروبی هستند، زیرا آب صنایع در این شهرک با تانکر آبرسانی می‌شود.

سرودی تاکید کرد: حداقل آب مورد نیاز برای واحدهای تولیدی در شرکت شهرک‌ها، آب شرب است که در این موضوع نیز کمبود وجود دارد، تقاضای تولیدکنندگان توزیع عادلانه آب است، اگر آبی هست باید در اختیار همه قرار بگیرد.

تولیدکننده شرمنده کارگر شده است/ تکلیف کارگران چه می‌شود؟

در ادامه علی‌محمدی- تولیدکننده لوله‌های پلی‌اتیلن با بیان اینکه برخی از مسئولان، قطب صنعتی را تبدیل به سکوی پرتاب خود در کسب پست‌های دولتی کرده‌اند، اظهار کرد: بنده و دیگر تولیدکنندگان به امید در اختیار قرار دادن آب، برق، گاز و دیگر امکانات مشغول به کار تولید شده‌ایم، اما اتفاقی که در این شهرک در حال وقوع است را می‌توان نوعی جنایت نامید، زیرا آب به استان‌های کویری که دارای صنایع آب‌بر هستند انتقال داده شده، در حالیکه برخی از نقاط چهارمحال و بختیاری (استانی که زمانی بیشترین منابع آبی کشور را در اختیار داشت) و از جمله شرکت شهرک‌های صنعتی، از نعمت آب محروم شده‌اند.

وی ادامه داد: من به‌عنوان یک تولیدکننده باوجود تاکیدات فراوان بر کار تولید، وارد این عرصه شدم، اما تنها چیزی که در این موضوع تاکنون رویت شده، علیه تولید بوده است، سنگ‌اندازی‌های زیادی در مسیر تولید صورت می‌گیرد و شرایط به‌نحوی شده که تولیدکننده را شرمنده کارگر می‌کند، باید گفت که جوانان این مرز و بوم اهل کار و تلاش هستند و با تمام توان و جان و دل قصد دارند که در خط جبهه اقتصادی کار کنند، اما زمانیکه کار تولید راکد و یا تعطیل می‌شود، سرخورده شده و از طرفی دیگر همین موضوع باعث توقف تولید می‌شود.

این تولیدکننده لوله‌های پلی‌اتیلن بیان کرد: اگر تولیدکنندگان بخش خصوصی نتوانند حرف خود را بیان کنند، چاره چیست؟ من به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان توانسته‌ام برای ۲۳ نفر شغل ایجاد کنم و اگر قرار باشد مشکل کم‌آبی شهرک همچنان ادامه داشته باشد، تکلیف کارگران چه می‌شود؟

کوتاهی محیط‌زیست در حفظ منابع آب و سفره‌های آب زیرزمینی

 احمدی- یکی دیگر از تولیدکنندگان در شرکت شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه برخی از مسئولان استان تاکنون کفایت لازم را نداشته‌ و همین مسئله موجب انجام کوتاهی‌هایی در حق مردم و اقتصاد استان شده است، اظهار کرد: علاوه بر مسئله کم‌آبی، اداره‌کل محیط زیست در خصوص بکر نگه داشتن طبیعت و حفظ مواهب خدادای کوتاهی کرده است، علاوه بر غارت آب، سنگ‌های آهکی نیز از استان خارج می‌شود و همین موضوع سبب آلایندگی محیط زیست استان شده است.

وی یادآور شد: صنعت ضایعات کارتن، بیشترین مصرف آب و بیشترین آلودگی آب را در شرکت شهرک‌ها دارد، وقتی محیط زیست دخالتی نکند، منابع آب، سفره‌های آب زیرزمینی و دیگر نعمت‌های خدادادی استان نیز از بین می‌روند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.