معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از شاخص‌هایی که نشان می‌دهد توانسته‌ایم به شکلی صحیح ساختار فرهنگی را بازسازی یا طراحی کنیم این است که نتیجه آن به توسعه و ترویج کتابخوانی منجر شود.

بازسازی ساختارهای فرهنگی منجر به افزایش کتابخوانی می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، یاسر احمدوند درباره بازسازی ساختارهای فرهنگی کشور گفت: اگر ساختارهای فرهنگی کشور را بازسازی کنیم، این بازسازی باید منجر به افزایش کتابخوانی شود. یعنی یکی از شاخص هایی که ما توانسته ایم درست ساختار فرهنگی را بازسازی یا طراحی کنیم این است که نتیجه آن به توسعه کتابخوانی و ترویج کتابخوانی شود و اگر چنین اتفاقی افتاد، یعنی ساختار فرهنگی ما به درستی عمل می کند.

وی تاکید کرد: در جامعه ای که اهل مطالعه نیست، پویایی و نشاط فرهنگی نیز دیده نمی شود و اگر جامعه ای اهل مطالعه و کتابخوانی شد، حتما در ابعاد مختلف نیز پیشرفت خواهد کرد و یکی از این ابعاد این است که بتوانیم نو به نو ساختارهای حوزه های مختلف را بازسازی کنیم.

مسجد، کانون اصلی توسعه کتابخوانی است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره توسعه کتابخانه های مساجد گفت: مساجد، کانون اصلی ترویج فرهنگ و دانش در جامعه ماست و محل مراجعه مردم و محل اعتماد مردم هستند. بنابر این می توانند بهترین عامل برای توسعه کتابخوانی باشند. خانواده ها نسبت به محیط های فرهنگی و فعالیت فرهنگی و آموزشی که در مساجد ایجاد می شود، اطمینان خاطر دارند. بهترین محل برای ترویج فرهنگ در مساجد است و مساجد می توانند کانون اصلی توسعه کتاب و کتابخوانی باشند.

وی اضافه کرد: تقریبا ثابت شده هیچ جامعه ای بدون رونق کتابخوانی و پیشرفت در مطالعه نتوانسته به توسعه و پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی دست پیدا کند. آمار کتابخوانی در حال حاضر در دنیا در حال تغییر از اروپا و آمریکا به منطقه شرق آسیا و جنوب شرق است؛ کشورهایی مانند ویتنام، سنگاپور، فیلیپین و هند در آمار کتابخوانی نسبت به کشورهای غربی پیش افتاده اند و مشخص است که در آینده نیز توسعه اقتصادی مربوط به همین مناطق خواهد بود.

احمدوند با اشاره به افزایش اعتبار برای کتابخانه های مساجد گفت: معتقدیم مساجد باید پایگاه اصلی کار کتاب باشد و سال آینده اعتبارات مربوط به کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در مساجد تقویت خواهد شد.

وی درباره وضعیت کتابخوانی با توجه به فروکش کردن کرونا در بیشتر مناطق کشور گفت: وضعیت کتابخوانی احتمالا بدتر می شود. چون مردم در دوران کرونا فرصت خوبی داشتند تا کتاب بخوانند ولی امیدواریم عادت های خوب دوره کرونا مثل کتاب خواندن و تهیه کتاب از طریق خریدهای اینترنتی ادامه پیدا کند و رونق بیشتری داشته باشد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.