مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: فرهنگ مقاومت برآمده از دفاع مقدس باید به نسل بعد هم منتقل شود اما تلاش دشمن این است که این فرهنگ به نسل‌های آینده منتقل نشود و در این راستا اقدامات فراوانی انجام می‌دهد.

دشمن تلاش می‌کند فرهنگ مقاومت به نسل‌های آینده منتقل نشود

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر جعفری  در همایش گنجینه‌های ماندگار نشست مدیران موزه‌های انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت تهران با تبریک و گرامیداشت هفته بسیج، با اشاره به ابعاد انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی حرکتی عظیم و پارادایم فکری قدرتمندی در جهان ایجاد کرد. به عبارت دیگر بعد از فروپاشی مارکسیست، انقلاب اسلامی برابر کاپیتالیسم اندیشه جدیدی ارائه کرده و در حال حاضر انقلاب اسلامی در جهان مخاطبان فراوانی پیدا کرده است.

 مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس را از مهمترین نقاط عطف انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: دفاع مقدس دوره نورانی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، در واقع دفاع مقدس زیست انقلاب را تفسیر کرد و به صراحت می‌توان به این نکته تاکید کرد که بسیاری از دستاوردها و موفقیت‌هایی که امروز مشاهده می‌کنیم، را مدیون آن دوران هستیم. کما اینکه توفیق جهان اسلام در مقابله با داعش ناشی از فرهنگ دفاع مقدس است.  

جعفری با تاکید بر اینکه دفاع مقدس منجر به حفظ و ماندگاری انقلاب اسلامی شده است، افزود: فرهنگ مقاومت برآمده از دفاع مقدس باید به نسل‌های بعد هم منتقل شود اما تلاش دشمن این است که این فرهنگ به نسل‌های آینده منتقل نشود و در این راستا اقدامات فراوانی انجام می‌دهد.

وی با اشاره به نقش موزه‌ها در انتقال فرهنگ به نسل‌های بعد، گفت: امروز دوران روایت‌ها است و هر کسی بهتر و سریع‌تر روایت کند، موفق‌تر می‌شود. در حقیقت دشمن در پی این است که روایت‌های غلطی را به نسل بعد منتقل کند بنابراین اگر به دنبال حفظ آثار و فرهنگ امام و شهدا هستیم باید روایت‌های دقیق، مناسب و بدون از انحراف و با رسانه مناسب و قوی ارائه کنیم.  

جعفری ادامه داد: تعریف امروزی از موزه‌ها این مفهوم را منتقل می‌کند که موزه یکی از رسانه‌های قدرتمند است. در حقیقت حرکت جهانی به سمت روایتگری و انتقال آن از طریق موزه‌های تخصصی است. به این ترتیب که ممکن است برخی کشورها عقبه ای نداشته باشند اما به صورتی روایت می‌کنند که همان وقایع کوچک را بزرگ و عظیم جلوه دهند.  

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با تاکید بر اینکه ایران تمدنی چند هزار ساله دارد، گفت: ایران یکی از کهن‌ترین تاریخ‌ها را دارد، اندیشه برتری را به جهان معرفی کرده و با وقوع انقلاب اسلامی در جریان فکری دنیا پارادایمی ایجاد کرده است. از این رو، چنین میراثی باید حفظ و منتشر شود که راه انتشار آن استفاده از روش‌های سنتی نیست بلکه استفاده از به روزترین امکانات است، موردی که هم‌اکنون در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به آن توجه شده و در این موزه از جدیدترین و هنرمندانه‌ترین امکانات برای انتقال تاریخ و تجربه‌ها استفاده شده است.

جعفری همچنین افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی زمانی که رییس جمهوری بودند گروه‌هایی را با هدف آشنایی با موزه‌های برتر نظامی به برخی کشورهای دوست اعزام فرمودند، که این اقدام بیانگر توجه ایشان به امر موزه‌های دفاع مقدس است. خوشبختانه با همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در چند سال اخیر ۲۳ موزه مناسب و در تراز انقلاب اسلامی در استان‌های کشور راه‌اندازی شده و بر این اساس تا سال ۱۴۰۴ در هر استان حداقل یک موزه دفاع مقدس راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درباره اهداف برگزاری نشست‌های ماهانه میان موزه‌ها گفت: نشست‌های ماهانه میان موزه‌ها برای نزدیکی بیشتر و تقویت روایت‌ها صورت می‌گیرد. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا قبل از کرونا از نظر جذب مخاطب حدود ۶۴ درصد در مخاطب رشد کرده و حدود ۸۰ درصد در حوزه گردشگران خارجی رشد داشته است. این در صورتی است که هنوز امکانات موزه‌ها به مردم معرفی نشده است.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از فرماندهان ارشد کشورهای همسایه وقتی از موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مشاهده کرد، گفت که در این موزه به عظمت دفاع ملت ایران پی بردم.

جعفری یادآور شد: موزه شهدا یکی از موزه‌های پیشگام محسوب می‌شود. در حال حاضر چند موزه پیشگام داریم که یکی از آنها موزه کرمان و دیگری موزه شهدا است. نکته قابل توجه این است که با پیشرفت تکنولوژی و علم تعریف قدیمی از موزه و موزه‌داری جای خود را به تعریف نو و پایا داده و امروز موزه‌ها به مکان تعاملی آموزشی که گذشته، حال و آینده را به یکدیگر پیوند می‌دهد، تبدیل شده است. در حقیقت موزها با توجه به ظرفیت‌های تعریف شده می‌توانند خودباوری و هویت‌های ملی و دینی را برای نسل آینده فراهم کنند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.