سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود به تحولات پیرامون سیاست خارجی و تحولات منطقه‌ای پرداخت.

خطیب‌زاده: برخی کشورها پیش از مذاکرات وین اشتباه محاسباتی دارند

به گزارش قدس آنلاین، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود، پاسخگوی سؤالات اصحاب رسانه شد.

مدیرکل آژانس امشب به تهران می‌آید

وی درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: امشب سفر آقای گروسی به تهران را داریم. همواره سعی شده است روابط ایران و آژانس فنی و در چارچوب پادمان و اساسنامه و رویه‌های آژانس باشد. امیدواریم این سفر همچون سفرهای قبلی سفری سازنده باشد. ما همیشه به آژانس توصیه کردیم در مسیر همکاری‌های فنی باقی بماند و اجازه ندهد برخی کشورها اغراض سیاسی‌شان رابه نام آژانس جلو ببرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: ما در چارچوب تحولات و شرایط تصمیم خود را اتخاذ می‌کنیم.

ایران از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کند

خطیب‌زاده درخصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: سوریه یکی از کنشگران مهم و غیرقابل حذف در جهان عرب است و از جمله در سازمان‌های منطقه‌ای و سازمان‌های در حوزه کشورهای عربی مثل اتحادیه عرب فعال بوده است. برخی کشورها به‌طور فعال تلاش کردند با فشار سوریه را از اتحادیه عرب حذف کنند. با توجه به مسیر کنونی که در چندماه گذشته طی شده است این‌گونه به‌نظر می‌رسد که این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که نه سوریه قابل حذف است و نه به‌نفعشان است که سوریه حذف شود. طبیعی است ایران و کشورهایی چون روسیه از این امر استقبال می‌کنند و آن را اقدامی در مسیر درست می‌دانند.

تمرکز ما در وین بر رفع تحریم‌هاست

سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص مواضع رسانه‌ای فرانسه اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد برخی کشورها با نزدیک شدن به آغاز مذاکرات وین اشتباهات محاسباتی در مواضع رسانه‌ای دارند و سعی می‌کنند جای مجرم و متهم را عوض کنند. من فکر می‌کنم بهتر است همه متمرکز شویم تا گفت‌وگوهای وین جدی باشد، تمرکز ما بر رفع تحریم‌های یکجانبه فراسرزمینی و غیرقانونی است که ضد ایران اعمال شده است.

وی درخصوص اظهارات دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر این‌که گفت‌وگوهای وین بدون حضور کشورهای عرب خلیج فارس به نتیجه نمی‌رسد، گفت: موضع ما کاملاً روشن است، آنچه در وین انجام می‌شود تمرکز بر رفع تحریم‌هایی است که علیه ایران اعمال شده است. درباره وین دستورکار ما روشن است درباره منطقه نیز دستورکار ما روشن است. همان‌قدر که با کشورهای منطقه درباره منطقه به‌صورت دوجانبه و مستقیم در همین منطقه صحبت می‌کنیم، در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه هم با طرف‌هایی صحبت می‌کنیم که یا مسبب هستند و یا به‌لحاظ قانونی طرفیتی برای گفت‌وگو دارند.

خبرهای خوب درباره روابط ایران و آذربایجان در راه است

خطیب‌زاده درباره سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان و برنامه‌ریزی برای دیدار رؤسای جمهور ایران و آذربایجان در نشست سران اکو در عشق‌آباد گفت: سفر معاون نخست‌وزیر آذربایجان سفری قابل توجه و سازنده بود و ملاقات‌هایی بسیار فشرده‌ را با اعضای کابینه داشتند و همچنین ملاقاتی مفصل با وزیر محترم امور خارجه برگزار شد، در مورد پروژه‌های زیادی بحث شد و روابط ان‌شاءالله بعد از تنش ناخواسته و غیرلازم رسانه‌ای که با درایت دو طرف از آن عبور کردیم، طراحی و وارد فاز جدید شود. خبرهای خوب دیگری درباره روابط دو کشور در راه است و آذربایجان این سفر را مبنایی برای عملیاتی کردن برخی پروژه‌ها تعریف کرده بود.

وی درخصوص مطلب رسانه‌ای درباره توافق موقت بین ایران و ۱+۴ گفت: درباره اظهارات مبهم و گمانه‌زنی رسانه‌ای موضع نمی‌گیرم. ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که ضد مردم ایران اعمال می‌شود، با یک تیم کامل براساس همین هدف عازم وین خواهد شد و امیدواریم طرف‌های مقابل به‌جای این شبهه‌افکنی‌های رسانه‌ای و یا برخی عملیات روانی ـ که به‌زعم خودشان در نزدیکی مذاکرات وین شاید بتوانند با آنها از آب‌های گل‌آلود ماهی بگیرند ـ سعی کنند با اراده جدی و نیت خوب و دستیابی به توافق عملی و جامع‌الاطراف در خصوص رفع تحریم‌های ظالمانه که ضد مردم ایران اعمال کردند به وین بیایند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: اگر این اراده جدی را نداشته باشند و بخواهند این اراده را با نیت‌های غیرسازنده همراه کنند، قطعاً پاسخ ایران هم متناسب با آن خواهد بود. در مورد گزینه‌های روی میز آمریکا، ما همه گزینه‌هایی را که آنها داشتند در کشورهای مختلف  از جمله در افغانستان دیدیم و نتیجه‌اش را هم خودشان دیدند و فکر نمی‌کنم وقتی این جملات را می‌گویند خودشان به آنچه می‌گویند باور داشته باشند.

افغانستان بخش جدایی‌ناپذیر صلح و امنیت در منطقه است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص سیاست ایران در قبال هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران بارها توسط مقامات رسمی بیان شده است. هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به‌عنوان مسئول وضعیت مردم موظف است تمام تلاش خود را بکند که امنیت، صلح و ثبات و تأمین نیازهای اولیه مردم اتفاق بیفتد و ایران هم با همین رویکردِ حفظ و صیانت از مردم افغانستان مراوداتی با همه اطراف از جمله هیأت حاکمه سرپرستی دارد که در سفر نماینده ویژه امور افغانستان هم تشکیل دولت فراگیر به‌شمول همه گروه‌ها که بازتاب‌دهنده تنوع قومیتی افغانستان باشد مورد تأکید قرار گرفته است. افغانستان بخش جدایی‌ناپذیر صلح و امنیت در منطقه است و تلاش کردیم خواست و اراده مردم افغانستان برای آینده‌شان محقق شود.

آمریکا صورت‌حساب گرانی را برای برخی کشورهای منطقه می‌فرستد

وی درباره اظهارات هماهنگ‌کننده شورای امنیت کاخ سفید در منامه ابراز کرد: درباره اظهارات برخی مقامات آمریکایی در منطقه فکر می‌کنم صورت‌حساب گرانی را برای برخی کشورهای منطقه می‌فرستند و الّا ارزش دیگری ندارد و احتمال دارد آمریکا باز هم به‌دنبال فروش سلاح‌های بیشتر باشد، به کشورهای منطقه نصیحت می‌کنم که محل این‌چنین دادوستدهایی نشوند.

سفیر آلمان را به وزارت خارجه فراخواندیم

خطیب‌زاده درباره  حمله به سرکنسولگری ایران در هامبورگ گفت: این تعرض را محکوم کردیم و سفیر آلمان هم به وزارت خارجه فراخوانده شد و مراتب تأسف دولت آلمان را به دولت ایران اعلام کرده است و این موضوع که نقض کنوانسیون وین است، با کمک دولت آلمان در حال پیگیری است.

ترامپ رفته اما اخبار جعلی آمریکا تعطیل نشده

وی در خصوص اظهارات مقامات آمریکایی گفت: آقای ترامپ رفته است، ولی انگار کارخانه جعلیات و اخبار جعلی آمریکا تعطیل نشده است. این‌که جمعی فکر کنند می‌توانند یک روایت جعلی را به جامعه جهانی قالب کنند و یا این‌که فکر کنند با نزدیک شدن به گفت‌وگوهای وین می‌توانند یک جوّ روانی متفاوتی را ایجاد کنند، هیچ کمکی به آنها نخواهد کرد، اگر دچار فراموشی شده‌اند باید بدانند جهان فراموش نکرده است که این آمریکا بود که از برجام خارج شد و این دولت فعلی آمریکاست که همچنان سیاست شکست حداکثری ترامپ را ادامه می‌دهد، این‌گونه تحریف روایت‌ها کمکی به آمریکا نمی‌کند.

طرف مقابل باید بداند پنجره تا ابد برای آن باز نخواهد ماند

خطیب‌زاده افزود: تنها چیزی که به آمریکا کمک می‌کند این است که بداند مقصر وضع فعلی است و باید تحریم‌ها را بردارد با تضمین عینی و این تنها راهی است که می‌تواند به آن کمک کند که در وین به یک توافق با ۱+۴ برسد. برجام برای ایران اگر منافع مشخص و روشن اقتصادی و عادی‌سازی تجارت خارجی ایران را نداشته باشد، قطعاً طرف مقابل باید بداند این پنجره تا ابد برای آن باز نخواهد ماند و کما اینکه قانون مجلس نیز که برای دولت الزام‌آور است، همین را می‌گوید.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و امارات اظهار داشت: روابط ایران و امارات عربی متحده به‌رغم برخی پرونده‌های اختلافی در سطح سیاسی و منطقه‌ای، با فهم مشترک و سیاست حسن همسایگی در مسیر خوبی است. روابط تجاری و اقتصادی به سطحی قابل توجه و بی‌سابقه در چند ماه اخیر رسیده است، طبیعی است این روابط خوب اقتصادی، تجاری، سیاسی و دیپلماتیک، رفت‌وآمدهای دیپلماتیک را هم لازم و ضروری می‌کند و اینها در دست انجام و طراحی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.