هوا که رو به سردی می‌رود مشکل آلودگی هوای کلانشهرها بیشتر خودنمایی می‌کند.

کاربراتورهای آلاینده مشغول کارند!

هر ساله همین ایام صدای خیلی‌ها درمی‌آید که هوا آلوده است و باز حرف‌های همیشگی از چرایی این اتفاق و راهکارهای کاهش آلودگی زده می‌شود. از مسئول گرفته تا غیرمسئول راهکار می‌دهند و راه حل دارند اما همین که هوا گرم‌تر می‌شود انگار همه‌چیز یادمان می‌رود و می‌رویم و با سرمای سال بعد دوباره همه چیز عیان می‌شود!

براساس اعلام سازمان‌های مرتبط با موضوع آلودگی و محیط زیست، کلانشهر مشهد یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور از حیث ریزگردها و ذرات معلق در هواست. حتی این موضوع در برخی از روزها آن‌قدر حاد می‌شود که آمار آلاینده‌های مشهد از تهران فراتر می‌رود و مشهد در صدر شهرهای آلوده کشور قرار می‌گیرد.

اگر برخی اقدامات که نقش مُسکن داشته را فاکتور بگیریم و بخواهیم رک و راست در خصوص این موضوع و اینکه چه شده تا هوای مشهد از تنگنای آلایندگی رهایی یابد باید بگوییم تقریباً هیچ!

تهیه سیاهه آلایندگی‌ها و سرچشمه‌های آن‌ها یکی از اقداماتی است که برای مهار آلودگی‌ها در این سال‌ها انجام شده اما اجرایی کردن آن و نتیجه‌ای که می‌بایست از آن عاید هوای مشهد شود هنوز رنگ و بوی واقعیت به خود نگرفته است. منابعی از جمله خودروها، موتورسیکلت‌ها، صنایع، نیروگاه‌ها و چندین منبع دیگر در سیاهه مدون شده وجود دارند که باید گفت تاکنون تقریباً هیچ اقدامی برای سروسامان دادن این موضوع انجام نشده و برخوردی که می‌بایست، صورت نگرفته است!

می‌خواستیم با مسئولان مرتبط با موضوع سیاهه آلاینده‌ها ارتباط بگیریم و جویای روند اجرایی آن شویم اما تجربه‌های قبلی نشان داده ارائه آمار و ارقام تکراری بدون بازخورد بیرونی عایدمان خواهد شد. بنابراین با توجه به اینکه بارها شنیده‌ایم متولیان حوزه آلودگی هوا مدعی شده‌اند هر موتورسیکلت به اندازه چند خودرو آلایندگی دارد و از آنجا که شاهد افزایش روزافزون این وسیله نقلیه در شهر هستیم تصمیم گرفتیم برشی کوتاه از پرونده قطور منابع آلایندگی هوای مشهد داشته باشیم.

۱۱/۵ درصد آلودگی‌ها سهم موتورسیکلت‌ها

براساس مصوبه شورای شهر مشهد و با توجه به سهم قابل توجه موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوای شهر قرار بود اقدام به برقی شدن آن‌ها شود. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر مشهد تردد دارند که تعداد قابل توجهی از آن‌ها نیز هنوز با سیستم کاربراتوری که آلایندگی بالایی دارند کار می‌کنند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار شهرداری مشهد در این خصوص می‌گوید: براساس سیاهه منتشر شده، آلایندگی موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری ۱۸ برابر خودروهای سواری است! آنچه مسلم است اینکه سهم آلایندگی موتورسیکلت‌ها ۱۱.۵ درصد آلودگی هوای شهر مشهد را شامل می‌شود که رقم بالایی است.

علی باخرد می‌افزاید: بر اساس مصوبه شورای شهر، سازمان حمل و نقل بار شهرداری مشهد متولی طرح برقی کردن موتورسیکلت‌ها شده که برمبنای آن، دارندگان موتورسیکلت‌های کار(پیک موتوری‌ها و مشاغلی که با موتور سروکار دارند) می‌توانند با معرفی شهرداری تا سقف ۳۵ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصدی از بانک بگیرند که چیزی در حدود ۸۰ درصد مبلغی است که هر نفر باید برای برقی کردن بپردازد.

۱۷۵ موتور تا امروز برقی شدند

وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چند نفر در این طرح شرکت کردند و چند دستگاه موتورسیکلت برقی شده‌است، اظهار کرد: از آغاز این طرح سه ماه کاری می‌گذرد؛ در این مدت حدود ۸۰۰ درخواست ثبت شده که از این تعداد به این دلیل که قید اولویت موتور کار بودن الزام بوده و اینکه برخی از درخواست کنندگان نتوانستند ضمانت لازم را به بانک ارائه دهند تاکنون ۱۷۵ دستگاه موتورسیکلت برقی شده‌اند.

باخرد با اشاره به اینکه طرح برقی کردن موتورسیکلت‌های شهر مشهد قرار است برای اصلاح به شورا فرستاده شود، ادامه می‌دهد: در نظر است با توجه به مواردی که در اجرای این طرح وجود دارد طرح به شورای شهر فرستاده شود که در طرح اصلاحی درخواست ما این است به جای اینکه فقط موتورهای کار در اولویت قرار بگیرند تمامی صاحبان موتورسیکلت‌ها بتوانند با استفاده از تسهیلات با نرخ بالاتر نسبت به صاحبان موتورهای کار در این طرح شرکت کنند. این اقدام می‌تواند سرعت اجرای طرح را بالا ببرد و تعداد بیشتری از مردم فرصت پیدا می‌کنند موتورهای خود را برقی نمایند.

کلام آخر

با تمام این اوصاف به نظر می‌رسد اقدامات مقابله‌ای با عوامل آلایندگی هوا در بخش‌های دیگر هم شرایط مشابهی دارند و نمی‌توان امید چندانی داشت که وضعیت مطلوبی در این حوزه داشته باشیم و باید خودمان را برای زندگی در هوای آلوده آماده کنیم و بپذیریم نداشتن هوای سالم بهای زندگی ماشینی امروز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.