نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد در مجلس‌ شورای اسلامی گفت: مهمترین راهکار برای اصلاح و تنظیم بازار خودرو که به وزیر صنعت دولت سیزدهم نیز اعلام کرده ایم این است که یا دولت به اندازه سهام خودش باید در این صنعت دخالت کند و یا اینکه به عنوان یک رقیب از این صنعت خارج و نظارت کامل بر ان است .

 دولت به اندازه سهام خودش باید در صنعت خودروسازی دخالت کند /خودروسازی در ایران نیاز به تحول ساختاری دارد

علی اصغر عنابستانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: واردات خودرو یک  راهکار مسکن برای کاهش قیمت  این کالا در سطح جامعه خواهد بود و بازار خودرو با این تصمیم تنظیم نمی شود .  

وی تصریح کرد:  برای موضوع خودرو نیاز به چند تصمیم کلان می باشد که مهمترین ان اصلاح ساختار مدیریتی تولید خودرو در کشور است زیرا در حال حاضر یک مدیریت دولتی بدون رقیب در حوزه خودرو وجود دارد که باعث شده است قیمت تمام شده خودرو به شدت افزایش پیدا کند و شرکت های متعدد در این زمینه ایجاد شده و از یکدیگر سود و پورسانت دریافت کنند . همچنین مدیریت دولتی خودروسازی هزینه نیروی انسانی در این صنعت را افزایش داده است که مجموعه این عوامل سبب شده است که هر کدام از خودرو سازان با حجم زیادی از بدهی های انباشته مواجه باشند.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  افزایش هزینه ها در صنعت خودرو عملا امکان رقابت این صنعت با خودروسازان خارجی را از بین برده است، تصریح کرد: حذف ساختار مدیریتی غلط در این صنعت تنها با خروج دولت از فضای خودروسازی رخ خواهد داد به طوری که دولت باید به طور کامل از این صنعت خارج شده و تصمیم گیری را به سهامداران خودروسازان واگذار نماید.

وی ادامه داد: بعد از مصوبه مجلس در ارتباط با واردات خودرو ، صحبت هایی مبنی بر اینکه مگر این امکان وجود دارد که پراید صادر و خودرو با کیفیت خارجی وارد کرد که این گونه استدلال ها غلط می باشد زیرا در حال حاضر همین پراید به کشورهای صادر می شود و حتی در برخی از کشورها خودرو ایرانی تولید و تحویل  می شود. از طرفی در حوزه قطعه سازی نیز ایران پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است و از این قابلیت برخوردار است که قطعات بازار یدک بسیاری از کشورها را تامین نماید .

عنابستانی با اشاره به اینکه واردات خودرو در قبال صادرات خودرو به خاطر جلوگیری از خروج ارز از کشور بوده است، بیان داشت: مهمترین راهکار برای اصلاح  و تنظیم بازار خودرو  که به وزیر صنعت دولت سیزدهم نیز اعلام کرده ایم این است که یا دولت به اندازه سهام خودش باید در این صنعت دخالت کند و یا اینکه  به عنوان یک رقیب  از این صنعت خارج  و نظارت کامل بر ان است .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.