۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۰
کد خبر: 778259

ارزش لیر ترکیه طی امروز نزدیک به ۹ درصد ارزش خود را از دست داد و بازه ۱۱ روزه کاهش ارزش پول ملی این کشور، به عنوان بدترین روند حرکتی این ارز از ماه نوامبر ۱۹۹۹ ثبت شد.

لیر ترکیه در یک روز ۹ درصد سقوط کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از رویترز، ارزش لیر پس از افت شدید به دنبال دفاع رئیس جمهور ترکیه از کاهش شدید نرخ بهره این کشور در سخنرانی دیشب وی، بار دیگر افت و نزدیک به ۹ درصد سقوط کرد.

ارزش هر لیر به ۱۲.۴۹ دلار رسید و یازدهمین جلسه متوالی کاهشی را ثبت کرد که رکورد تازه ای در سقوط ارزش پول ملی ترکیه به شمار می‌رود.

لیر امسال ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داد و از ابتدای هفته گذشته تاکنون نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

افت امروز ارزش لیر، بیشترین افت از زمان رئیس قبلی بانک مرکزی این کشور که در ماه مارس اخراج شد، است و بازه یازده روزه کاهش ارزش پول ملی ترکیه، بدترین روند حرکتی این ارز از ماه نوامبر ۱۹۹۹ به شمار می‌رود.

لیر بدترین عملکرد در میان ارز بازارهای نوظهور را در سال جاری دارد.

به گزارش فارس، کاهش  امروز ارزش لیر به دنبال سخنان رئیس جمهور ترکیه درباره افزایش قیمت ارز در این کشور اتفاق افتاد.

وی که در نشست کابینه صحبت می‌کرد، گفته بود: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال‌زایی، هر چیزی را که صحیح است، برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه بر اساس صادرات بنا نهاده شده است.»

«به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌ های مالی است، ما مصصم به غنیمت شمردن از فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم.»

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: «افزایش قیمت‌ ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌ گذاری، تولید و اشتغال ‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه ‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد.

تنها ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان،‌ ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد.

اردوغان مکررا خواستار کاهش نرخ بهره به منظور تقویت اقتصاد این کشور است و در همین راستا سریعا رؤسای بانک‌ها را تغییر می‌دهد؛ از جمله اخراج رئیس بانک مرکزی در اوایل امسال و ۳ عضو کمیته سیاست پولی ترکیه در ماه گذشته صورت گرفت.

اردوغان چند سالی است که به ‌شدت با افزایش نرخ بهره مخالف است و هر کس را که در این مسیر با وی مخالفت کند، از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران ارشد آن را از سر راه برمی‌دارد.

از سوی دیگر در شرایطی که سقوط ارزش لیر و گرانی در ترکیه باعث برپایی تظاهرات شده، رهبران احزاب اپوزیسیون به شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌ جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

 سران احزاب اپوزیسیون ترکیه روز پنجشنبه گذشته در واکنش به ثبت رکورد جدید سقوط ارزش لیر در برابر دلار، خواستار برگزاری فوری انتخابات در این کشور شدند.

روز جمعه گذشته هزاران نفر در ازمیر ترکیه در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش پول ملی تظاهرات کردند. این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته ارزش لیر ترکیه روز جمعه گذشته ۱۰.۹۱ لیر در برابر ۱ دلار رسیده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.